57. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Za nami już pięć niezwykłych występów, podczas których najlepsi organiści z Polski, Niemiec, Francji, Rosji i Norwegii zaprezentowali trójmiejskiej publiczności swoje umiejętności. Już w najbliższy piątek odbędzie się kolejna wielka premiera.

Niemiecki artysta Hansjörg Albrecht w piątek 18 lipca o 20:00 PO RAZ PIERWSZY W POLSCE zaprezentuje projekt WAGNER-PÈLERINAGE – „Preludia i uwertury” Ryszarda Wagnera w opracowaniu na organy.

Wagner jest uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela niemieckiego romantyzmu i neoromantyzmu oraz jednego z największych twórców operowych. Niemniej jego kompozycje uznawane są często za zbyt trudne i wymagające. Muzyk zasłynął jako nowator w dziedzinie harmonii, wykorzystując maksymalnie możliwości tkwiące w systemie dur-moll, oraz w sztuce orkiestracji – skonstruował tzw. tubę wagnerowską.

Reinterpretacji jego dzieł podjął się wybitny niemiecki artysta – Hansjörg Albrecht. W jego karierze artystycznej pojawiało się wiele prestiżowych nagród, a jej zwieńczeniemw 2013 roku była nominacja do nagrody Grammy. Już w najbliższy piątek, 18 lipca, w katedrze w Oliwie przedstawi nowy sposób odgrywania dzieł Wagnera – organowe opracowanie „Preludiów i utworów”. Prestiż wieczoru dodatkowo podnosi fakt, że będzie to wielka premiera – pierwsze w Polsce wykonanie organowej wersji kompozycji.

Bilety na koncerty w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie dostępne są w cenach 12 zł (bilet ulgowy), 20 zł (bilet normalny) oraz 45 zł (bilet rodzinny) w kasach PFB (bilety@filharmonia.gda.pl, 58 320 62 62 lub 58 323 83 62) oraz w Katedrze Oliwskiej przed koncertem.

Zapraszamy także na pozostałe koncerty premierowe!

5 sierpnia będzie miała miejsce ŚWIATOWA PREMIERA utworu Giampaolo Di Rosa – „SARABANDE (2014)” w wykonaniu kompozytora.

Kolejną ŚWIATOWĄ PREMIERĄ będzie wykonanie  przez Johannesa Skudlika, jemu dedykowanego utworu Petera Wittricha – Concerto 2 „Pax”.

26 sierpnia Jerzy Kukla PO RAZ PIERWSZY w historii wykona wersję organową kompozycji Bronisława Kazimierza Przybylskiego „Jordan”.  Ponadto podczas tego koncertu Jerzy Kukla z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej zaprezentuje rzadko wykonywaną w Polsce „IX Symfonię” Feliksa Nowowiejskiego. Będzie to zarazem koncert w ramach obchodów jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej tego artysty.

57. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ W OLIWIE

Termin: 01/07-26/08

Archikatedra w Oliwie

W każdy wtorek i piątek o godz. 20:00.

program

18/7       Hansjörg Albrecht (Niemcy), organy

WAGNER-PÈLERINAGE

Richard Wagner (1813-1883)

Preludia i uwertury:
Tannhäuser
Parsifal
Flying Dutchman
Tristan & Isolde
Meistersinger

22/7       Martin Baker (Anglia), organy

Georg Freidrich Haendel (1685-1759)      

Concerto Op. 4,  nr 2 B-dur (arr. M. Dupré)       

A tempo ordinario, e staccato

Allegro

Adagio, e staccato

Allegro ma non presto

Thomas Tallis (1505-1585)

O ye tender babes                 

William Byrd (1539-1623)

Fantasia in D minor                

Edward Bairstow (1874-1946)

Sonata Es-dur

Andante serioso

Allegro giocoso

Maestoso

Martin Baker (*1967)

Improwizacja  na zadany przez publiczność temat

Louis Vierne (1870-1937)

Carillon de Westminster                        

25/7       Javier Artigas (Hiszpania), organy

Fray Antonio Martín y Coll (?-ca 1734)

Canciones Comunes (Huerto ameno de varias flores de Música, Madryt 1708)

Marizápalos. Pavana. Chacona. Folías. El Bayle del Gran Duque. Españoleta. Al Prado de San Gerónimo. Los Impossibles.

Alessandro Scarlatti (1660-1725)

Variazione sulla Follia di Spagna

Dietrich Buxtehude (1686-1707)

Preludium g-moll BuxWV 149

Fortunato Chelleri (1686-1757)

Sonata D-dur

Affettuoso. Carillon Presto. Allemand allegro. Menuet alternat

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788)

Sonata F-dur. WQ 70/3, H 84

Allegro. Largo. All egretto

Niccolò Moretti (1763-1821)

Sonata alla Siciliana

José Lidón (1748-1827)

Elevación y Segundo Alegro.

Giovanni Morandi (1777-1856)

Offertorio C-dur (Raccolta di Sonate per gli Organi moderni)

29/7       Klemens Schnorr (Niemcy), organy

Michel Corrette (1709-1795)

z „Suite du 2e Ton“:

Plein jeu – Basse de Trompette – Grand jeu avec le Tonnerre

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Koncert  “The Cockoo and the Nightingale” F-dur HWV 295

Larghetto – Allegro – Larghetto – Allegro

Sigismund Ritter von Neukomm (1778-1858)

Étude nr 12

A concert on a lake, interrupted by a thunder storm

A grand dramatic fantasia

Edwin Henri Lemare (1865-1934)

Chanson d’Été

Eugène Reuchsel (1900-1988)

z “Promenades en Provence”:

– Tambourinaires sur la place des Vieux Salins

– Nuages ensoleillés sur la Cap Negre

Gatty Sellars (1887-1943)

An Ocean Tempest – A Sea Picture of Storm and Calm

Nearer, my God, to Thee…

O God, our help in ages past…

1/8         Gerard Gillen (Irlandia), organy
Alexandre  Guilmant  (1837-1911)
Grand Choeur D-dur (Alla Handel), op.18

Johann Pachelbel  (1653 – 1706)   

Aria Tertia

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Toccata and Fugue F-durBWV 540

César Franck  (1822-1890)

Pastorale, op. 19

Eugene Gigout   (1844-1925)

Scherzo

Naji Hakim   (*1955)    

Mariales pour Orgue

   1. Incantation

   2. Pastorale

   3. Antienne

   4. Hymne

   5. Danse

Charles V. Stanford  (1852 -1924)

Intermezzo (on an Irish Air), op.189 No.4

Henri Mulet (1878 -1967)

 Tu es Petra

5/8         Giampaolo Di Rosa (Włochy), organy

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Sonata nr 8 “Patetyczna”

Grave/Allegro di molto e con brio – Adagio cantabile – Rondo (Allegro)

(arr. Giampaolo Di Rosa)

Giampaolo Di Rosa (*1972)

“Sarabanda” (2014) ŚWIATOWA PREMIERA

Edward Elgar (1857-1934)

Sonata op. 28

Allegro maestoso – Allegretto – Andante espressivo – Presto (comodo)

Improwizacja na zadany przez publiczność temat

8/8         Diego Cannizzaro (Włochy), organy

Filippo Capocci (1840-1911)

Sonata Quinta

Preludium, Cantabile, Fuga

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Nun komm, der Heiden Heiland, I BWV 659

Nun komm, der Heiden Heiland, II BWV 660

Nun komm, der Heiden Heiland, III BWV 661

Robert Schumann (1810-1856)

Fuge III nt. BACH

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Sonata op. 65,  nr 1

Allegro moderato e serioso, Adagio, Andante Recit, Allegro assai  vivace

12/8       Johannes Skudlik (Niemcy), organy

Johann Sebastian Bach (1685-1750)          

Toccata i fuga d-moll BWV 565    

César Franck  (1822-1890)                              

Prélude, Fugue et Variation op. 18      

Peter Wittrich  (* 1959)                                                                  

Concerto 2 „Pax“ PREMIERA ŚWIATOWA, utwór dedykowany Johannesowi Skudlikowi                                                   

Eingang

1.Choralthema Verleih uns Frieden gnädiglich

Figuratio – Inventio

Sonata a tocar

Aria canonica

2. Choralthema Mit Fried und Freud fahr ich dahin

Ausgang – „Gehet hin in Frieden“

19/8       Jean-Paul Imbert (Francja), organy

Eugène Gigout (1844-1925)     

Grand-chœur dialogué                                                                     

Joseph Bonnet (1884-1944)     

Deuxième légende                                                                            

Théodore Dubois (1837-1924)  

Fiat lux                                                                                                                

Léonce de Saint–Martin (1886-1954)

Choral-prélude pour le temps de l’avent                                       

Charles-Marie Widor  (1844-1937)

Allegro vivace, allegro cantabile, adagio, toccata                   

de la 5ème symphonie

22/8       Andrzej Chorosiński, organy

Mieczysław Surzyński  (1866-1924)                                                   

Cappriccio

Elegia

Wolgang Amadeusz Mozart (1756-1791)

Fantazja f-moll KV 608  

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Passacaglia c-moll BWV 582

César Franck (1822-1890)

Andantino g-moll

Fryderyk Chopin (1810-1849)

Ballada F-dur op. 38 (tr. Andrzej Chorosiński)

Mieczysław Surzyński

Toccata fis-moll

26/8       Jerzy Kukla, organy

               Orkiestra  Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Toccata d-moll  BuxWV 155

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Fantazja I fuga c-moll

Bronisław Kazimierz Przybylski (1941-2011)

JORDAN – Triptych for OrganPREMIERA ŚWIATOWA

  -The Dead Sea (Morze Martwe)

   -Petra (Skała)

-The Red Sea (Morze Czerwone)

Feliks Nowowiejski (1877-1946)

IX Symfonia organowa op.45 nr 9:

-Toccata

-Scherzo

– Finale-Improviazione

Bilety:

Bilety w cenie: 12zł (ulgowy), 20zł (normalny), 45zł (rodzinny) do nabycia w Katedrze na godzinę przed koncertem lub w kasach Filharmonii: bilety@filharmonia.gda.pl, tel. 320 62 62 lub 323 83 62 (od 12.00 do 16.00)

Więcej informacjina:www.filharmonia.gda.pl

PATRONAT HONOROWY:

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

Marszałek Województwa Pomorskiego,

Prezydent Miasta Gdańska,

Arcybiskup Metropolita Gdański

 

http://filharmonia.gda.pl/upload/images/pod%20patronatem%20honorowym.jpg

ORGANIZATORZY:
Pomorskie Stowarzyszenie „Musica Sacra”
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fr. Chopina w Gdańsku
 www.organyoliwa.org

WSÓŁPRACA
Kuria Metropolitalna Gdańska
Parafia Archikatedralna w Gdańsku – Oliwie
Gdańskie Seminarium  Duchowne

Dyrektor  Festiwalu: prof. Roman Perucki
Prowadzenie koncertów: Konrad Mielnik
Przygotowanie organów: Zdzisław Mollin

Sponsor strategiczny PFB

BACKGROUND

Idea Ideą przewodnią Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej jest  pielęgnowanie bogatej muzycznej tradycji.

Gdańsk jest miastem wspaniałej, wielowiekowej tradycji muzyki organowej, w którym przez wieki przeplatały się wzajemnie kultury, wyznania i europejskie trendy w muzyce.

Katedra w OliwieWraz z historycznym instrumentem i bogatą tradycją muzyki organowej jest jedną z najpiękniejszych zabytkowych świątyń Europy. Muzyka nieprzerwanie rozbrzmiewa w ponad 800-letniej świątyni błądząc po fascynujących elementach architektury romańskiej, gotyckiej i barokowej.

Organy OliwskieSłyną w całym świecie z unikalnego rokokowego prospektu z postaciami aniołów i owalnego witrażu, nad którymi unosi się Duch Święty w postaci gołębicy. Fronton instrumentu budzi zachwyt rozmachem i wizjonerstwem projektu. Organy, modernizowane i rozbudowywane od roku 1776 po dzień dzisiejszy, składają się z trzech instrumentów – organów wielkich, organów chórowych i  pozytywu. Posiadają w sumie 7876 piszczałek i 110 rejestrów. Najdłuższe piszczałki sięgają do 10 metrów (szersze informacje dotyczące historii zabytku i organów na www.archikatedraoliwa.pl).

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze OliwskiejTo jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych festiwali organowych w Europie. W roku 2013 organizowana jest już 56. edycja. Zabytkowa katedra z 1186 roku otoczona pocysterskim parkiem zieleni to miejsce, gdzie turyści niezwykle licznie przybywają z wszystkich kontynentów świata. Pierwsze kroki kierują do Oliwy, aby podziwiać zabytkowe wnętrze katedry i niepowtarzalne brzmienie organów. Ponad półwieczna historia festiwalu oliwskiego i bogata muzyczna przeszłość i teraźniejszość Gdańska czyni z miasta ważne Centrum muzyki organowej na mapie Europy.

Zaproszenia na Oliwski festiwal przyjmują najwięksi wirtuozi  i improwizatorzy organów, tytularni organiści najwspanialszych katedr Europy i świata. Muzyka organowa prezentowana podczas koncertów festiwalowych obejmuje wszystkie epoki aż po współczesność. Piękną tradycją jest prezentowanie przez koncertującego organistę „własnych barw narodowych” poprzez muzykę. Paleta brzmień instrumentu w połączeniu z wirtuozowskimi umiejętnościami organistów daje w efekcie najwyższą wartość muzyczną, co jest od dziesięcioleci największym atutem festiwalu.

Hansjörg Albrecht (Niemcy) Dyrygent, organista i klawesynista. Dyrektor artystyczny Munich Bach Choir & Bach Orchestra założonych przez legendarnego Karla Richtera. Regularnie prowadzi Monachijską Orkiestrę Symfoniczną, Bach Collegium oraz C.P.E. Bach-Choir w Hamburgu. Z tymi zespołami oraz we współpracy z innymi orkiestrami rozwinął nowe programy artystyczne. Ponadto regularnie koncertuje w prestiżowych ośrodkach muzycznych i festiwalach muzycznych. Jako dyrygent pracował z takimi artystami jak Dorothee Oberlinger, Arabella Steinbacher, Sharon Kam, Vesselina Kasarova, Simone Kermes i Klaus Florian Vogt oraz z licznymi zespołami kameralnymi: Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Turin, Orchestra del Teatro di San Carlo Naples, Haydn Orchestra Bozen, Orchestra Sinfonica Siciliana, Prague Philharmonia, Bavarian State Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Hamburger Symphoniker, Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Baroque Orchestra Moscow, Elbipolis Baroque Orchestra Hamburg, Stuttgart Bach Academy. Ponadto występuje jako solista i kameralista. Jako organista koncertuje w salach koncertowych jak i katedrach w Europie, Rosji i w USA. Występował gościnnie z renomowanymi orkiestrami takimi jak: Israel Philharmonic Orchestra, Los Angeles Opera Orchestra, St. Luke’s Chamber Orchestra New York, Orchestre de la Swisse Romande, Orchestra Sinfonica di Santa Cecilia Rome, Camerata Salzburg, Czech Philharmonic Orchestra, Kremerata Baltica and Bavarian Radio Symphony Orchestra. Przez pięć lat współpracował ze śpiewakiem i dyrygentem Peterem Schreierem. Dla Oehms Classics Hansjörg Albrecht (jako dyrygent i organista) nagrał wiele wysoko ocenianych płyt CD. W 2013 roku był nominowany do nagrody Grammy.

Martin Baker (Anglia) Urodzony w 1967 roku w Manchesterze. Studiował w Royal Northern College of Music oraz w Chetham’s School of Music and Downing College (Cambrigde). Następnie był organistą w londyńskiej katedrze Westminster oraz w katedrze św. Pawła. W wieku 24 lat został organistą słynnego  Westminster Abbey. Od 2000 roku jest dyrektorem muzycznym (Master of Music) Katedry Westminsterskiej, gdzie prowadzi znany na całym świecie chór oraz  odpowiada za całość życia muzycznego. Martin Baker jest koncertującym organistą, występującym zarówno w Zjednoczonym Królestwie, jak i na całym świecie (Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Hiszpania, Chorwacja, Węgry, Austria, Rosja i  USA).

Javier Artigas (Hiszpania) Urodzony w Saragossie, tam też rozpoczął swą edukację muzyczną w chórze katedralnym. Naukę kontynuował w klasie organów i klawesynu prof. J. L. Gonzalez Uriol, którą ukończył z wyróżnieniem. Swą wiedzę pogłębiał u wybitnych profesorów takich jak    M. Radulescu, K. Schnorr, M. Torrent,                      M. C. Alain i L. Rogg. Koncertuje w Europie jak i poza jej granicami, zarówno jako solista jak i z towarzyszeniem zespołów kameralnych, prezentujących muzykę dawną. Juror wielu konkursów  organowych. Jest także znanym i cenionym specjalistą z zakresu  dawnej hiszpańskiej muzyki organowej. W 1990 roku Javier Artigas został profesorem klasy organów i klawesynu w Konserwatorium w Murcji (Hiszpania). Ponadto jest dyrektorem Wydziału Muzyki Dawnej tej uczelni. Jest również wykładowcą muzyki dawnej na Escola Superior de Música de Catalunya.

Klemens Schnorr (Niemcy) Urodzony w 1949 roku. Absolwent Akademii Muzycznej i Uniwersytetu w Monachium (klasa organów Franza Lehrndorfera oraz klasa muzykologii  Rudolfa Bockholdta). Już jako uczeń był organistą w byłym kościele zakonnym w rodzinnej miejscowości – Amorbach.  Jest laureatem konkursów organowych w Avilli, w Bolonii i w Monachium (ARD).  Obecnie jest doradcą artystycznym dynastii książąt Leiningen oraz dyrektorem artystycznym cyklu Amorbach Abbey Concerts. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii Muzycznej  we Freiburgu oraz gościnnym wykładowcą w Italian Organ Academy w Pistoi. Do 2012 roku był organistą katedralnym we Freiburgu. Do czasu objęcia  tej posady był muzykiem kościelnym, wykładowcą oraz rzeczoznawcą do spraw organów w Würzburgu i w Monachium. W latach 2002/03 był rektorem Academy of Catholic Ecclesiastical Music and Music Education w Regensburgu. Poza działalnością pedagogiczną i koncertową działa jako redaktor  opracowujący i wydawca dzieł z zakresu muzyki i gry organowej (Lexikon of Theology and the Church, Herder-Verlag/Freiburg, Organ Music Handbook, Bärenreiter-Verlag/Kassel).

Gerard Gillen (Irlandia) Od 1976 roku jest  tytularnym organistą w dublińskiej prokatedrze. W latach 1985-2007 był dyrektorem wydziału Muzyki na Narodowym Uniwersytecie Irlandii w Maynooth. Ukończył z wyróżnieniami University College w Dublinie, Uniwersytet Oxfordzki oraz Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Antwerpii, gdzie otrzymał najwyższą nagrodę przyznawaną w zakresie wykonawstwa – Prix d’Excellence. Gerard Gillen cieszy się międzynarodowym uznaniem w świecie muzycznym. Jako koncertujący organista  wykonał ponad 950 koncertów w Europie, w Ameryce i Australii. Koncertował w prestiżowych ośrodkach, wśród których wymienić należy:  Royal Festival Hall w Londynie, King’s College w Cambridge, Notre Dame w Paryżu, kościół św. Tomasza w Nowym Jorku, katedra Łaski Bożej w San Francisco, katedra św. Szczepana w Wiedniu, kościół św. Tomasza w Lipsku, kościół św. Bawona w Haarlemie oraz w katedrach i najważniejszych obiektach koncertowych w: Bratysławie, Brukseli, Kopenhadze, Jerozolimie, Oslo, Madrycie, Paryżu, Rzymie, San Francisco, Tallinie, Turynie. Zasiadał w  jury międzynarodowych konkursów organowych w Oxfordzie, Londynie, Ann Arbor, Grazu i w Dublinie. Rok 2014 to koncerty artysty w Niemczech, w Polsce oraz udział w prestiżowym Grand Organ Festival w Katedrze Westminsterskiej. Gerard Gillen był założycielem Dublińskiego  Międzynarodowego Festiwalu Organowego znanego obecnie jako Pipeworks, którego był również dyrektorem artystycznym w latach 1990-2000. Obecnie jest przewodniczącym Narodowego Komitetu Doradczego Muzyki Kościelnej przy Konferencji Episkopatu Irlandii. W roku 1984 został odznaczony orderem Świętego Grzegorza przyznanym mu przez Watykan. W 1996 roku  był nominowany do irlandzkiej nagrody National Enertainment Awards. W 2006 roku został uhonorowany przez rząd francuski odznaczeniem  Chevalier des Ars et des Lettres. W 2010 roku rząd belgijski uhonorował go tytułem Officer of the Crown, a rząd austriacki tytułem Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst, le Klasse. W 2007 roku otrzymał tytuł  doktora honoris causa Uniwersytetu Maynooth. Był również członkiem Fellowship of the Royal Irish Academy of Music.

Giampaolo Di Rosa (Włochy) Pianista, organista, klawesynista, kompozytor, improwizator, muzykolog, pedagog. Artysta o bogatym repertuarze,  cieszący  się międzynarodową sławą i karierą. Koncertuje w Europie, Rosji,  na Bliskim Wschodzie, Australii, USA i Ameryce Południowej, w Hong Kongu, Makao i Singapurze. Posiada siedem dyplomów akademickich, w tym magisterium z gry na organach  oraz stopień doktora  analizy muzycznej.  Artysta prezentuje  szeroki repertuar literatury muzycznej wszystkich epok muzycznych, włączając muzykę współczesną (w tym wszystkie dzieła J.P. Sweelincka, J.S. Bacha, C. Francka, F. Liszta oraz O. Messiaena). Jego recitale charakteryzują się wysokim poziomem improwizacji. Prowadzi kursy mistrzowskie w zakresie improwizacji dla artystów – wykonawców i kompozytorów na całym świecie.   Jako  badacz naukowy działa na polu różnych dziedzin artystycznych. Publikuje i nagrywa. Poza działalnością koncertową Giampaolo Di Rosa jest czynnym animatorem kultury: jest założycielem i dyrektorem artystycznym wielu międzynarodowych festiwali organowych. Od lutego 2014 roku jest organistą – rezydentem w Cathedral in León (Hiszpania). W 2008 roku został mianowany tytularnym organistą i dyrektorem artystycznym Narodowego Kościoła Portugalskiego w Rzymie, gdzie zainicjował jedną z największych serii recitali organowych w Europie. W 2010 roku został odznaczony przez Prezydenta Republiki Portugalskiej Orderem Infanta Henryka w stopniu Oficera.

              

Diego Cannizzaro (Włochy) W 1992 roku ukończył studia w zakresie literatury włoskiej na uniwersytecie w Palermo.  Klasę fortepianu ukończył w konserwatorium „Vincenzo Bellini” w Palermo, klasę organów i kompozycji organowej w konserwatorium „Francesco Morlacchi” w Perugii. Edukację muzyczną kontynuował podczas studiów  w Akademii w Postoi, w North Germany Organ Academy w Bremen i na uniwersytecie w Santiago de Compostela. Tytuł doktora uzyskał na uniwersytecie „ La Sapienza” w Rzymie. Jest inspektorem w zakresie organów historycznych na Sycylii, gdzie jest również dyrektorem artystycznym  festiwalu „In tempore organi”. Tam też wykłada w konserwatorium Caltanissetta. Gościnnie wykłada w konserwatorium petersburskim oraz podczas sesji organizowanych przez „Orchestra Barocca Siciliana”. Prowadził kursy mistrzowskie w Enghien i Ath.  Koncertuje w Europie i USA. Nagrał szereg płyt, w tym z utworami Filippo Cappociego (XIX), Giovanni Salvatore (XVIIw.) i Pitero Vinci (XVI w.). Niektóre z nagrań były premierami światowymi.

Johannes Skudlik (Niemcy) Urodził się  w Monachium, dorastał w Barcelonie. Grę na organach i dyrygenturę studiował w rodzinnym mieście.  Jako organista koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, w USA i w Azji: Tokio, Boston (Uniwersytet Harvarda). Występował również w salach koncertowych w Monachium, Berlinie, Kolonii, Essen, Gdańsku, Hong Kongu, St. Petersburgu in w Tonhalle (Zürich). Ponadto koncertował w katedrach w Monachium, Kolonii, Trier, Londynie, Westminsterze, Sevilli, Salamance, Paryżu (Notre Dame i Katedra św. Bartłomieja). Jako kameralista regularnie koncertuje z muzykami Filharmonii Berlińskiej i orkiestrą Bavarian Radio Symphony Orchestra.  Jako dyrygent i solista współpracuje z orkiestrami:  Munich Symphony and Radio Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment i Münchener Bach-Chor. Johannes Skudlik jest założycielem i dyrektorem artystycznym Euro-Via Festival, który gości między innymi w pięknych wnętrzach zamku Neuschwanstein i San Marco w Wenecji. Od 2005 roku jest dyrektorem artystycznym festiwalu organowego w Palermo.

Jean – Paul Imbert (Francja) Urodzony w 1942 roku w Clermont – Fernand, tam też studiował grę na fortepianie  i organach u wybitnych artystów i pedagogów: Pierre Cochereau i Jean’a Guillou, u którego w latach 1971-1993 był asystentem w kościele św. Eustachego w Paryżu.   W latach 1997 –  2007 roku był organistą tytularnym  bazyliki Notre Dame Nieustającej Pomocy w Paryżu. Od 1993 roku jest organistą tytularnym Notre Dame des Neiges d’Alpe d’Huez, gdzie co roku organizuje międzynarodowe cykle koncertowe z udziałem najsłynniejszych  organistów świata. Tam też każdego lata organizuje kursy mistrzowskie dla studentów z różnych ośrodków muzycznych. Jest profesorem w Schola Cantorum w Paryżu. Regularnie prowadzi klasy mistrzowskie we Francji, regularnie w Niemczech (m.in. Ratzeburg Bad-Rippoldsau in the Black Forest, Kevelaer Basilic), jak również w Akademii Muzycznej Gnessinych w Moskwie. Koncertował w całej Europie, w USA i Kanadzie, w tym w ramach prestiżowych festiwali organowych (m.in. w Gdańsku – Oliwie, w Moskwie, Cambridge, Bordeaux, Turynie, Freiburgu). Jean – Paul Imbert specjalizuje się w interpretacji kompozycji J.S. Bacha oraz innych kompozytorów doby romantyzmu. Jego nagrania płytowe solowe jak i z towarzyszącymi muzykami  (organy kościoła św. Eustachego w Paryżu, Tonhalle w Zurychu, organy Cavaillé-Coll’a  w kościele  Saint-Etienne de Caen, organy kościoła Saint-Sernin de Toulouse, Notre Dame des Neiges d’Alpe d’Huez) są wysoko oceniane przez znawców gatunku oraz przez krytyków. W 2011 otrzymał odznaczenie  Officier des Arts et Lettres des Arts et Lettres des Arts at Lettres, przyznawane przez francuskie Ministerstwo Kultury.

Andrzej ChorosińskiNaukę gry na organach rozpoczął w klasie prof. Stanisława Możdżonka, w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, które ukończył z wyróżnieniem w 1967 roku. W tym samym roku rozpoczął studia w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Feliksa Rączkowskiego, ukoń­czone z wyróżnieniem w 1972 roku. W latach 1969–1974 odbył studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Paciorkiewicza.

W 1972 roku uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez Floora Peetersa w Belgii. W tym samym roku otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kilonii.

Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w Izraelu, USA, Kanadzie, Korei Południowej i Japonii. Występował w tak renomowanych miejscach, jak m.in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Koncerthuset w Sztokholmie, Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Katedra Notre Dame w Paryżu, King’s College Chapel w Cambridge, Auli im. Pawła VI w Watykanie czy Katedrze św. Patryka w Nowym Jorku.

Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Nagrał też ponad 20 płyt LP i CD dla takich firm jak: Polskie Nagrania, Veriton, EMI-Electrola, Life Records, DUX, Musicon, Musikproduk­tion Dabringhaus und Grimm, Megavox.

W roku 2003 Związek Producentów Audio-Video przyznał tytuł „Podwójnej Platynowej Płyty” płycie CD nagranej w Bazylice w Licheniu.

Twórczość kompozytorska A. Chorosińskiego obejmuje: Koncert na organy i orkiestrę, muzykę kame­ralną, organową, chóralną i filmową, komponowaną na zamówienie Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi.

Jest również autorem licznych, autorskich transkrypcji utworów orkiestrowych na organy, m.in. utwo­rów A. Vivaldiego, C. Saint-Saënsa, M. Rimskiego-Korsakowa, M. Musorgskiego, B. Smetany.

Znaczące miejsce w działalności Andrzeja Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W roku 1992 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Jest profesorem klas organów w warszawskim Uni­wersytecie Muzycznym i wrocławskiej Akademii Muzycznej.

W latach 1987–1993 był prorektorem, a w latach 1993–1999 sprawował godność rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W latach 1993–2000 był członkiem Prezydium AECAM — Sto­warzyszenia Rektorów Europejskich Uczelni Muzycznych.

Sprawował również godność przewodniczącego Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych w Polsce — KRUA.

Prowadził kursy mistrzowskie w Niemczech, Szwecji, Finlandii, USA, Japonii, Korei Płd. i Izraelu. Był też jurorem konkursów organowych we Francji, Niemczech i Polsce.

W latach 1999–2005 kierował Katedrą Organów i Klawesynu w warszawskiej Akademii Muzycznej. Od roku 2012 ponownie pełni funkcję kierownika Katedry Organów i Klawesynu. W latach 1997–2002 pełnił funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Posiada liczne odznaczenia i nagrody, m.in. Zasłużonego Działacza Kultury, Złoty Krzyż Zasługi, medal „Ecclesiae Populoque Servitium Praestanti”.

Jest honorowym obywatelem miast Jelenia Góra i Kłodzko, przyznanych za zasługi w popularyzowaniu kultury muzycznej na terenie Dolnego Śląska.

Jest konsultantem i autorem licznych projektów w zakresie budownictwa organowego w Polsce, Niem­czech, Kanadzie i Japonii.

Jerzy Kukla, organy Organista, organmistrz organizator życia muzycznego. Studia w Akademii Muzycznej w Krakowie (organy, klasa prof. M. Semeniuk-Podrazy) i w Katowicach (dyrygentura, klasa prof. J.W. Hawela). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1990-91 (VSMU Bratysława, klasa prof. dr Ferdinanda Klindy).Kursy mistrzowskie pod kierunkiem Michaela Schneidera oraz Gastona Litaize. Koncerty w Polsce oraz w Austrii, Czechach, Danii, Niemczech, Rosji,Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i we Włoszech. Nagrał 4 CD. Był polskim prawykonawcą  dzieł Oliviera Messiaena: „Les Corps Glorieux” (1987) oraz Verset pour la fete de la dedicace” (1989).Publikował swoje artykuły w „Ruchu muzycznym” oraz zeszytach naukowych polskich uczelni muzycznych. Jest autorem nieopublikowanej biografii polskiego kompozytora Eugeniusza Morawskiego. Inicjator licznych polskich festiwali i cyklów koncertowych. W roku 2010 zainicjował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Puławach, którego jest kierownikiem artystycznym. Do najważniejszych osiągnięć organmistrzowskich należy m.in.: przebudowa organów Walckera/Biernackiego w katedrze w Łomży, przebudowa organów chórowych w katedry w Oliwie oraz budowa organów w Zespole Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu. Był również konsultantem muzycznym oraz wykonawcą intonacji wielu polskich prestiżowych instrumentów, m.in. katedrze w Łomży, Bazylice OO Jezuitów w Krakowie, Bazylice NMP w Wadowicach, Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, organów wielkich katedry w Oliwie oraz  obu instrumentów w Bazylice OO Paulinów na Jasnej Górze .