Po 10 latach królowania na niebie model A380 nadal „ulubieńcem ” zarówno pasażerów  jak i linii lotniczych, które oferują rejsy tym odrzutowcem

Gdy A380 odbył 10 lat temu swój pierwszy lot, natychmiast stało się jasne, że Airbus ponownie wyznacza kierunki i przyszłość transportu lotniczego.   

Dekadę później Airbus i jego pasja do awiacji  oraz wizja podróży lotniczych nadal koncentrują się wokół modelu A380 – Airbus proponuje bardzo duży samolot pasażerski, który bardziej niż kiedykolwiek spełnia zmieniające się oczekiwania pasażerów oraz dopasowuje się do ewoluujących trendów w ruchu lotniczym, a jednocześnie generuje znaczące przychody dla operatorów.

Najlepiej ilustruje to sposób, w jaki  linie lotnicze eksploatują obecnie A380 – samoloty te obsługują prawie 100 tras łączących około 45 miast na świecie, zapewniają komunikację pomiędzy najważniejszymi lotniskami na świecie, obsługują rosnący ruch pasażerski w wymagających intensywnej obsługi regionach, łączą miasta -huby z głównymi miastami i obsługują ruchliwe trasy krajowe. Na niektórych trasach samoloty  A380 latają nawet siedem razy dziennie.

Niezrównana przestrzeń w kabinie, jaką oferuje A380, pozwala operatorom na wybranie konfiguracji kabiny spełniającej potrzeby określonych tras oraz oczekiwania pasażerów.  

Wiele linii włącza na przykład do swojej oferty klasę ekonomiczną premium (Premium Economy), oferującą typowy dla klasy ekonomicznej układ foteli, generującą  większe przychody przy zachowaniu tej samej liczby pasażerów. W efekcie linie lotnicze mogą zwiększyć średni dochód na jednego pasażera i wygenerować dodatkowe przychody w wysokości ok. 13 mln dolarów rocznie na każdy samolot A380 – powiedział Frank Vermeire, szef marketingu A380 w firmie Airbus.

Airbus proponuje również budżetową klasę ekonomiczną (Budget Economy) z 11 18-calowymi fotelami w jednym rzędzie zachowującą charakterystyczny dla samolotów Airbus komfort.

–  Ale to nie koniec. Mamy również kilka nowych innowacji związanych z kabinami, które pozwalają jeszcze bardziej zoptymalizować przestrzeń w kabinie, dzięki czemu możemy dodać więcej foteli w klasie biznes oraz w klasie ekonomicznej premium. – dodał Vermeire – Nowa konfiguracja z większą liczbą miejsc, w połączeniu z wyższymi dochodami, pozwoli operatorom na zwiększenie przychodów nawet o 20 mln dolarów rocznie na jeden samolot A380.

Kabina A380 umożliwia wprowadzanie kolejnych ulepszeń również w klasie pierwszej i klasie biznes, w tym prywatne trzypokojowe apartamenty dla najbardziej wymagających pasażerów. W A380 możliwe jest również zastosowanie kabiny o większej liczbie foteli – jedna z linii lotniczych ogłosiła konfigurację z 600 miejscami pasażerskimi w dwóch klasach.

Podczas prac nad A380 zespoły Airbus mierzą – z perspektywy projektowej i technologicznej – niezwykle wysoko, wprowadzając innowacje dosłownie „od dziobu do ogona” samolotu. Obejmuje to na przykład system ochrony przed przekroczeniem pasa startowego (Runway Overrun Prevention System – ROPS), który zwiększa bezpieczeństwo podczas lądowania, a także technologię sieci szkieletowej AFDX®, która służy do wymiany danych na pokładzie. Oba te systemy wykorzystywane są również w modelu A350 XWB i stały się już branżowymi standardami.  

Airbus rozpoczął swoją kampanię marketingową „Miłość od pierwszego lotu” (Love at First Flight) w roku 2011, próbując uchwycić emocje pasażerów po ich pierwszych doświadczeniach z podróży na pokładzie A380, dzięki którym stał się on ich ulubionym modelem samolotu.  

Dotychczas 18 klientów zamówiło 317 egzemplarzy A380, co stanowi 90 procent rynku bardzo dużych samolotów. Ponad 150 samolotów A380 znajduje się dziś w eksploatacji u 13 operatorów, przewożąc miesięcznie około dwa miliony pasażerów. Co cztery minuty gdzieś na świecie startuje lub ląduje samolot A380.