ANA zostanie pierwszym operatorem A320 w Japonii
Grupa lotnicza ANA Holdings potwierdziła zamówienie na 30 samolotów z rodziny A320neo (siedem A320neo i 23 A321neo). Umowa wstępna została ogłoszona w marcu 2014 roku. Nowe samoloty są częścią strategii rozwoju i modernizacji floty ANA Holdings zmierzającej do zastąpienia w kolejnych latach obecnej floty samolotów wąskokadłubowych nowymi modelami.

Dostawy rozpoczną się w roku 2016.

– Wybrane przez nas samoloty pozwolą nam na dalszą modernizację i powiększenie naszej floty, co pomoże nam stać się jedną z wiodących grup lotniczych na świecie. Nowe samoloty zapewnią nam maksymalną elastyczność i zmniejszone zużycie paliwa, a także umożliwią nam zaspokojenie rosnącego popytu zarówno na trasach międzynarodowych, jak i na naszym krajowym japońskim rynku. – powiedział Shinichiro Ito, prezes i dyrektor generalny ANA HD.

– Cieszę się, że mogę powitać ANA jako pierwszego japońskiego klienta na A320neo i dostrzegam zacieśniające się więzy pomiędzy naszymi firmami. – powiedział Fabrice Brégier, prezes i dyrektor generalny firmy Airbus – Oprócz tego, że linie ANA będą mogły w pełni wykorzystać wysoką wydajność i niezawodność A320neo, nasza umowa przyspieszy również ekspansję firmy Airbus w Japonii, co jest jedną z naszych głównych ambicji na najbliższą dekadę.

Wybierając A320neo, ANA inwestuje w najlepszy w swojej klasie samolot, oferujący wysoki komfort kabiny pasażerskiej oraz większą wydajność operacyjną. Rodzina samolotów A320neo na służbie w ANA wyposażona będzie w silniki Pratt & Whitney PW1100G-JM.  

Japanese Aero Engines Corporation (JAEC) posiada 23-procentowy udział w programie PW1100G-JM. JAEC jest odpowiedzialna za rozwój, produkcję i wsparcie inżynieryjne dla wentylatorów, sprężarek niskiego ciśnienia, zespołów komory spalania i wałów wysokiego ciśnienia. JAEC to konsorcjum trzech japońskich firm: IHI (65%), Kawasaki Heavy Industries (25%) oraz Mitsubishi Heavy Industries (10%).

Firma Airbus zakończyła już montaż pierwszego A320neo. Uprzednio przeprowadzono malowanie samolotu oraz instalację silników PW1100G-JM. Samolot rozpocznie wkrótce testy naziemne w przygotowaniu do swojego pierwszego lotu. Program prób w locie A320neo rozpocznie się w trzecim kwartale 2014 roku, torując drogę do wejścia samolotu do eksploatacji w czwartym kwartale 2015 roku.

A320neo – czyli „new engine option” (nowa opcja silnika) – wyposażony jest w szeroką gamę innowacyjnych rozwiązań, w tym silniki najnowszej generacji oraz duże zakończenia skrzydeł – Sharklety, które razem umożliwiają 15-procentową redukcję zużycia paliwa oraz zmniejszenie emisji CO2 o 3 600 ton na jeden samolot w skali roku. Od chwili uruchomienia programu w 2010 roku firma Airbus otrzymała ponad 3 000 zamówień na A320neo od ponad 50 klientów. Oznacza to, że rodzina samolotów A320neo zdobyła już ponad 60-procentowy udział w rynku, jednoznacznie demonstrując swoją wiodącą pozycję.