Linie lotnicze Emirates po raz kolejny pobiły rekordy w lotnictwie cywilnym, zamawiając podczas Dubai Air Show 150 Boeingów 777X, w tym 35 Boeingów 777-8X i 115 Boeingów 777-9X oraz dodatkowe 50 praw zakupu. Przewoźnik zamówił też kolejne 50 Airbusów A380.
Zamówienia na Boeingi i Airbusy, wyłączając prawa zakupu, mają łączną katalogową wartość szacowaną na 99 miliardów USD. Jest to największe zamówienie samolotów w historii lotnictwa cywilnego oraz największe do tej pory zamówienie linii Emirates.
Umowa została podpisana 17 listopada 2013 r. podczas Dubai Air Show przez Jego Wysokość (JW) Szejka Ahmeda Bin Saeed Al-Maktoum, Prezesa i Dyrektora Generalnego Grupy i Linii Emirates oraz Jima McNerney, Prezesa i Dyrektora Generalnego Boeinga, a także Fabrice Brégier, Prezesa i Dyrektora Generalnego Airbusa. Podpisanie umowy odbyło się w obecności JW Szejka Mohammeda bin Rashid Al-Maktoum, Premiera i Wiceprezydenta Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Emira Dubaju.
Zamówienie Emirates na Boeingi 777X jest największym jednorazowym zamówieniem pod względem wartości w historii amerykańskiego lotnictwa komercyjnego, a dodatkowe zamówienie A380 uczyniło Emirates, dotychczas i tak największego operatora samolotów tego typu, głównym klientem dla A380 na świecie.
Ostatnie zamówienia Emirates sprawiły, że ich całkowita liczba w portfelu przewoźnika wzrosła do 385 samolotów (wykluczając opcje i prawa zakupu), obejmującym 214 Boeingów 777, 101 Airbusów A380, oraz 70 maszyn A350, których łączna wartość wynosi 166 miliardów USD.
Transport lotniczy jest jednym z głównych czynników umożliwiających międzynarodowy handel, a globalny popyt na usługi lotnicze wciąż rośnie. To, co dziś ogłaszamy, jest kontynuacją naszego zaangażowania i wizji połączenia świata dzięki naszemu efektywnemu hubowi na Bliskim Wschodzie. Dzisiejsze zamówienie Boeingów 777X z dostawą zaplanowaną na rok 2020, umożliwi nam wymianę starszych samolotów oraz budowę fundamentu dla przyszłego rozwoju – powiedział JW Szejk Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, Prezes i Dyrektor Generalny Grupy i Linii Emirates.
Jesteśmy zaszczyceni, że Emirates obdarzyły nasz nowy produkt 777X zaufaniem, co na pewno przyczyni się do zwiększenia amerykańskiego eksportu i zatrudnienia – powiedział Jim McNerney, Prezes i Dyrektor Generalny Boeinga. Emirates były integralną częścią sukcesu 777 przez wiele lat i dziś posiadają największą flotę tych maszyn na całym świecie. Z przyjemnością oczekujemy na dalsze wzmocnienie naszego partnerstwa z Emirates, kontynuując wspieranie ekspansji Dubaju jako globalnego hubu lotniczego.
Poprzez strategiczne umieszczenie A380 w centrum swojej działalności, Emirates umacniają swoją pozycję lidera każdego dnia. Emirates od początku rozumiały zalety A380 pod względem wydajności i komfortu. Nasza maszyna przyczyniła się tym samym do szybkiego rozwoju Emirates i ich hubu w Dubaju – powiedział Fabrice Brégier, Prezes i Dyrektor Generalny Airbusa. Bardzo cenimy naszą współpracę z Emirates i cieszymy się, widząc jak staje się coraz silniejszą linią, również dzięki A380.
Boeing 777X Emirates
Zakupiliśmy dziś 300 silników GE9X od General Electric, które zasilą 150 zamówionych Boeingów 777X. Biorąc pod uwagę miejsca pracy tworzone przez rząd Stanów Zjednoczonych (każdy miliard dolarów w eksporcie przemysłu lotniczego USA zapewnia Amerykanom 5747 miejsc pracy), dzisiejsze historyczne zamówienie będzie chronić i wspierać ponad 436000 miejsc pracy w amerykańskim przemyśle lotniczym – nie tylko w Boeingu i GE, ale także u setek innych dostawców – powiedział Szejk Ahmed.
Maszyny 777-8X oraz 777-9X należące do Emirates będą kombinacją samolotów w dwu- i trzyklasowej konfiguracji, z czego 777-8X pomieści potencjalnie 342 pasażerów w trzech klasach, natomiast 777-9X pomieści ponad 440 pasażerów w dwóch klasach.
Emirates jest dziś operatorem ponad 10% wszystkich istniejących Boeingów 777. Jest to siła napędowa naszej floty. 777X oferuje nam zasięg lotów porównywalny z 200LR i 300ER, jednak ze znacznie większym oferowaniem i potencjalnie o 18% lepszą wydajnością pod względem zużycia paliwa – powiedział Tim Clark, Prezes Linii Lotniczych Emirates.
Emirates są związane z Boeingiem 777 od 1996 r. Emirates już w tej chwili są największym na świecie operatorem 777, posiadając obecnie 131 maszyn tego typu w swojej flocie. Są też jedynym przewoźnikiem, który obsługuje połączenia wszystkimi dostępnymi wariantami z rodziny 777. Na Dubai Air Show w 2011 r., Emirates zamówiły 50 Boeingów 777-300ER z opcjami na kolejne 20 o łącznej wartości 26 miliardów USD. Był to ówczesny rekord w zamówieniu samolotów – największe pod względem wartości jednorazowe zamówienie złożone u Boeinga przez jakąkolwiek linię lotniczą.
Airbus A380 Emirates
Emirates posiadają w tej chwili największą na świecie flotę A380, liczącą obecnie 39 maszyn.
Łącznie z ostatnim zamówieniem na 50 dodatkowych A380, Emirates posiadają w swoim portfelu zamówień 101 maszyn tego typu o wartości 45 miliardów USD. Pierwsze 25 samolotów A380 z ostatniego zamówienia, w dwu- i trzyklasowej konfiguracji, zostanie dostarczone przed pierwszym kwartałem 2018 r.
A380 jest flagową maszyną w naszej flocie, a po pięciu latach operowania tymi samolotami, widzimy ich nieustającą popularność wśród pasażerów – powiedział Tim Clark, Prezes Linii Lotniczych Emirates. Jest to wciąż jeden z najbardziej wydajnych samolotów pod względem zużycia paliwa, który pozwala nam zaspokajać popyt na rynkach o ograniczonej przepustowości. Najnowsze zamówienie pomoże nam sprostać potrzebom rozwoju i wymiany floty.
Emirates są związane z największym samolotem pasażerskim w Europie od kwietnia 2000 r., kiedy przewoźnik ogłosił plany zakupu super jumbo. Jako największy klient A380, Emirates przyczyniają się do wzrostu liczby miejsc pracy w przemyśle lotniczym w Europie, mającego związek z programem A380 podzielonym na ośrodki produkcji Airbusa we Francji, Niemczech, Anglii i Hiszpanii.