Nagroda „Export-Credit Finance Deal of 2017” dla Polskich Linii Lotniczych LOT została przyznana na gali Airfinance Journal Global Awards w Miami za pionierską transakcję zakupu dwóch ostatnich Dreamlinerów w modelu 787-8 przy gwarancji instytucji finansowej UK Export Finance (UKEF). 

W maju i czerwcu 2017r. LOT sfinalizował umowę, która umożliwiła pozyskanie dwóch ostatnich z sześciu zakontraktowanych w 2005r. Dreamlinerów w wersji 787-8 (o numerach rejestracyjnych SP-LRH i SP-LRG) w oparciu o leasing finansowy. Była to pionierska operacja finansowa, w której na zakup amerykańskich samolotów udzieliła gwarancji brytyjska instytucja finansowa UKEF (UK Export Finance), a kredyt przyznał francuski bank Credit Agricole. 

LOT jest pierwszym przewoźnikiem, któremu udało się pozyskać samoloty amerykańskiego producenta wyposażone w silniki Trent 1000 Rolls Royce, przy poręczeniu europejskiej instytucji finansowej. Sukces operacji zredefiniował zasady finansowania rynkowego, jednocześnie otwierając drogę do tego typu rozwiązań finansowych w przyszłości.  

Transakcja zyskała szerokie uznanie w branży lotniczej, co spowodowało wyróżnienie tytułem „Export-Credit Finance Deal of 2017” podczas międzynarodowej gali AirFinance Journal Global Awards w Miami. Nagrodę przyznaną dla uczestników transakcji, w tym dla LOT-u, UK Export Finance i Boeinga odebrał prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, Rafał Milczarski.

„Przede wszystkim pragnę podziękować wszystkim Partnerom, za ich zaangażowanie i profesjonalizm oraz za wiarę w sukces Polskich Linii Lotniczych LOT. Jest to dla nas szczególnie ważne, ponieważ negocjacje kontraktu rozpoczynaliśmy w szczególnie trudnym dla Spółki okresie – z niskim kredytem zaufania, że LOT może ponownie stać się rentowną linią lotniczą. Cieszę się, że udało nam się przekonać Partnerów do strategii rentownego wzrostu, którą z sukcesem wdrażamy od 2016r, a która pozwoliła nam obecnie stać się najszybciej rosnącą linią lotniczą w Europie.”  – powiedział Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

Zagwarantowane w pionierskiej transakcji finansowej warunki finansowania samolotów typu Dreamliner, są najlepszymi, jak dotąd, które udało się wynegocjować przy pozyskiwaniu tego typu samolotów dla LOT-u. Gwarantują one stałe, niskie koszty finansowe w perspektywie kolejnych 12 lat, co wpłynie na jeszcze lepszą konkurencyjność polskiego przewoźnika w stosunku do innych linii lotniczych. Po raz pierwszy, LOT zrealizował finansowanie w walucie euro.  

Finalizacja kontraktu na dwa ostatnie Dreamlinery typu 787-8 w 2017r. była początkiem dalszego rozwoju floty dalekiego zasięgu. Jeszcze w 2017r. LOT podpisał umowę na leasing operacyjny kolejnych czterech Dreamlinerów w powiększonej wersji 787-9. W kwietniu br. polski przewoźnik ogłosił kolejne zamówienia, na trzy dodatkowe modele tego typu. W sumie, do końca 2019 r. LOT będzie dysponował flotą 15 Boeingów 787, spełniając tym samym założenia strategii rentownego wzrostu. 

Najnowsze zamówione samoloty będą pochodziły prosto z fabryki Boeinga w Everettt, a ich dostawy są zaplanowane na maj 2019 r. (dwa egzemplarze) i październik 2019 r. (jeden). Umowy leasingowe zostały zawarte na 12 lat. Równolegle LOT negocjuje możliwość pozyskania kolejnych samolotów szeroko-  i wąskokadłubowych.

Rozwój floty jest jednym z elementów konsekwentnie realizowanej strategii rentownego wzrostu, która zakłada, że do 2020 roku LOT będzie przewoził ponad 10,5 miliona pasażerów. Już dziś LOT przewozi ponad 6,8 miliona pasażerów rocznie flotą 54 nowoczesnych samolotów. W sumie 9 Dreamlinerów LOT-u wykonuje dziś bezpośrednie rejsy z Warszawy do Nowego Jorku, Newark, Chicago, Toronto, Los Angeles, Pekinu, Tokio i Seulu z Krakowa do Chicago i z Rzeszowa do Newark. Już w maju LOT uruchomi nowe połączenia dalekodystansowe z Warszawy do Singapuru oraz z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago.