Najnowsze badania konsumenckie AIR FRANCE KLM pokazują zmieniające się nawyki podróżnych oraz rosnące znaczenie internetu dla sektora turystycznego. Linie lotnicze podpowiadają, na jakie aspekty warto zwrócić uwagę planując wyjazd.

Nawyki związane z planowaniem podróży zmieniają się na całym świecie bardzo szybko. Podróżni częściej sami organizują sobie podróż i dopełniają formalności związane z wyjazdem. Coraz większe znaczenie odgrywa również internet – obecnie już co drugi bilet lotniczy rezerwowany jest online. Podróżują zwykle ludzie młodzi – prawie połowa pasażerów AIR FRANCE KLM to osoby w wieku od 23 do 44 lat, a co czwarty z nich ma konto na Facebooku[1]. To samo badanie pokazało, że większość Polaków lata rzadko – zaledwie 1-3 razy do roku i przy wyborze przelotu największą uwagę zwracają na rozkład lotów, a cena cały czas pozostaje drugim kryterium wyboru.

 

Polowanie na okazje cenowe

Sieć zmieniła diametralnie również nawyki związane z rezerwacjami biletów lotniczych. Facebook i strony internetowe przewoźników oraz newslettery umożliwiają na bieżąco śledzenie najnowszych okazji cenowych. Promocje pozwalają zaoszczędzić aż do 50 proc. na przelocie, np. we wrześniu br. KLM oferował loty do Sao Paulo, Buenos Aires i Limy w cenie poniżej 3 000 PLN. Była to nie lada okazja, gdyż standardowo bilety lotnicze do tych miejsc kosztują między 4 500 PLN a 5 000 PLN. Obecnie trwa świąteczna akcja sprzedażowa KLM – „Podaruj świat na Święta”, w której tylko do 19 listopada br. można zakupić przelot w atrakcyjnej cenie do 85 destynacji na całym świecie.Dedykowana jest ona między innymi osobom, które chciałaby podarować swoim bliskim pod choinkę prezent w postaci biletu np. na Karaiby (już od 2999 PLN), Bliski Wschód (od 1575 PLN), do Azji (1999 PLN), Ameryki Południowej (od 2999 PLN), Afryki (od 1399 PLN) lub Stanów Zjednoczonych (od 1763 PLN).

Sprawdź czy najniższa cena biletu to dobry interes?

Dużą popularnością cieszą się obecnie porównywarki cenowe oraz serwisy internetowe wyszukujące najlepsze okazje. Superpromocje kuszą, ale zanim klikniemy „zarezerwuj”, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

  1. Przesiadka – w przypadku podróży międzykontynentalnej, warto sprawdzić czas oczekiwania w porcie przesiadkowym na transfer. Może okazać się, że stracimy dobę ze swojego cennego urlopu w oczekiwaniu na kolejny lot i dodatkowo zapłacimy za nocleg w hotelu. Dlatego trzeba szczególnie uważnie sprawdzać czy dane akcje niskich cen nie dotyczą niekorzystnych połączeń lotniczych. W AIR FRANCE KLM cena promocyjna oferowana jest na wszystkie kombinacje lotów do danej destynacji, w tym ta najbardziej korzystna – z najkrótszym czasem oczekiwania na przesiadkę.
  2. Czy rozkład lotu współgra z naszym rytmem dobowym? Na pozór nieistotna kwestia, ale czy na pewno? Specjaliści od snu dowodzą, że niekorzystnie jest zmieniać samoloty w środku nocy lub wcześnie nad ranem, bo to zaburza nasz naturalny rytm odpoczynku i snu. W efekcie tracimy nie tylko noc na przesiadkę, ale również kolejny dzień urlopu spotęgowany zmianą czasu. Osoby cieszące się kilkutygodniowym urlopem nie widzą tu problemu, gorzej jednak gdy jest to tylko tygodniowy wypad na wakacje. Wówczas liczy się każda godzina. Wniosek? Wybierz linię z przesiadką w ciągu dnia, ewentualnie wczesnym wieczorem.
  3.  Miejsce wylotu bywa, że korzystamy z bardzo atrakcyjnych ofert na przeloty międzykontynentalne, które rozpoczynają się z jakiegoś portu europejskiego poza Polską, np. Mediolanu, Madrytu czy Berlina. W takim przypadku musimy dokupić drugi bilet, aby dostać się z Polski do jednego ze wspomnianych europejskich miast innymi liniami. Finansowo transakcja się opłaca, jeśli uda nam się zdobyć bilet dolotowy na tanie połączenie, jednak należy pamiętać, że w takiej sytuacji każdy z przewoźników ponosi odpowiedzialność jedynie za swój fragment podroży. Tymczasem wcale nie rzadko, zdarzają się opóźnienia i zagubiony bagaż. Istnieje więc ryzyko, że nie dolecimy na czas na przykład do Mediolanu, aby przesiąść się do kolejnego samolotu. W takiej sytuacji, nie tylko przepada zakupiony w promocji przelot na połączenie międzykontynentalne, lecz trzeba również nabyć nowy bilet, często po kilkakrotnie wyższej cenie. Do tego dochodzą nieprzewidziane koszty na miejscu jak posiłki, hotel itd. Warto pamiętać, że gdy korzystamy na całej trasie z biletu jednego przewoźnika czy jego partnerów, jeśli wystąpi po drodze np. opóźnienie lotu, wówczas linia (wystawca biletu) zapewnia pomoc w dalszej podroży – hotel jeśli to konieczne i nową rezerwację, aby pasażer możliwie najszybciej dotarł do miejsca przeznaczenia.
  4. Czy cena zawiera wszystkie opłaty? Powinna, ale warto sprawdzić ile wynoszą  wszelkie koszty transakcyjne za wystawienie biletu i płatność np. kartą kredytową. Ceny prezentowane na stronach www.airfrance.pl oraz www.klm.pl już zawierają opłatę transakcyjną pobieraną przy zakupie biletu poprzez stronę internetową. Ponadto do wyszukiwania dat, w których są dostępne przeloty po najniższej promocyjnej cenie, KLM oferuje wygodne narzędzie „Lowest Fares Calendar” (kalendarz niskich cen) dostępne na stronie www.klm.pl.

Warto pamiętać, że wszystkie wyloty AIR FRANCE KLM realizowane są z i do Warszawy. Dodatkowo obie linie gwarantują ciągłość podróży. Na trasach międzykontynentalnych wszystkie przesiadki odbywają się w Paryżu lub Amsterdamie, w dogodnych porach. Odprawiony pasażer AIR FRANCE lub KLM w Warszawie, podczas całej podróży znajduje się pod opieką przewoźnika i ma gwarancję przelotu do miejsca przeznaczenia.

Powyższe czynniki mogą mieć istotny wpływ na jakość podróży. Niska cena biletu czasem jest związana z pewnymi niedogodnościami. Dobrze więc sprawdzić wszystkie warunki promocji.

Informacje na temat najnowszych promocji cenowych dostępne są na stronach: www.airfrance.pl oraz www.klm.pl oraz pod numerami telefonów: +48 (22) 55 66 400; +48 (22)  55 66 444.

 

***

*Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w 2012 i 2013 roku wśród podróżnych AIR FRANCE KLM i objęło swoim zasięgiem Europę i Afrykę Północną. Linie przeprowadzają je cyklicznie w celu poznania nawyków podrożonych, ich oczekiwań względem przewoźników oraz charakterystyki z podziałem na poszczególne narodowości. Uzyskiwane wyniki pozwalają dostosowywać usługi i produkty AIR FRANCE KLM do zmieniających się trendów na rynku turystyki.



[1] Badanie przeprowadzone zostało wśród podróżnych AIR FRANCE KLM w 2012 i 2013 roku na terenie Europy
i Afryki Północnej.