W ramach projektu EDRS-SpaceDataHighway Airbus Defence and Space oraz ESA tworzą w kosmosie odpowiednik sieci światłowodowej


EDRS-A, pierwszy satelita przekaźnikowy „kosmicznej infostrady” (SpaceDataHighway), został pomyślnie umieszczony na orbicie geostacjonarnej 30 stycznie 2016 r. Po okresie testów zacznie być normalnie użytkowany przez pierwszego klienta w połowie 2016 r. SystemSpaceDataHighway zapewni komunikację laserową w przestrzeni kosmicznej z szybkością sięgającą 1,8 gigabita na sekundę. Program, którego realizacja kosztowała niemal 500 milionów euro, jest wynikiem partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) między Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) i firmą Airbus Defence and Space.

Wykorzystując satelity przekaźnikowe, takie jak EDRS-A, systemthe SpaceDataHighwaybędzie mógł transmitować duże ilości danych z satelitów do obserwacji Ziemi, bezzałogowych statków powietrznych oraz samolotów rozpoznawczych, a nawet ze stacji kosmicznych, takich jak ISS. Dzięki bardzo dużej szybkości transmisji sięgającej 1,8 Gb/s oraz umieszczeniu satelitów przekaźnikowych na orbicie geostacjonarnej każdego dnia można przesłać na ziemię nawet 50 terabajtów danych w czasie niemal rzeczywistym, podczas gdy dziś opóźnienia wynoszą kilka godzin.

Technologia laserowa opracowana przez Tesat Spacecom, spółkę zależną Airbus Defence and Space, oferuje możliwość bardzo precyzyjnego pozycjonowania, co pozwala na połączenie dwóch terminali laserowych oddalonych o 75 000 km. Równolegle w połowie 2016 r. Airbus Defence and Space zweryfikuje koncepcję szerokopasmowego (1,8 Gb/s) łącza laserowego między EDRS-A a samolotem Airbus A310 MRTT mid-2016. Airbus Defence and Space podjął też współpracę z General Atomics w celu opracowania powietrznego terminala laserowego, który ma umożliwiać komunikację z EDRS-A.

Jako główny wykonawca w ramach PPP EDRS-SpaceDataHighway, Airbus Defence and Space nie tylko współfinansuje, wytwarza i obsługuje system, ale zajmuje się również jego komercjalizacją. Niemieckie Centrum Lotniczo-Kosmiczne (DLR) również ma duży udział w finansowaniu systemu oraz w budowie i eksploatacji segmentu naziemnego. Ogółem w prace konsorcjum zaangażowanych jest jedenaście europejskich krajów.

Pierwszy węzeł komunikacyjny systemu SpaceDataHighway, EDRS-A, to moduł na pokładzie Eutelsat 9B, satelity typu Eurostar E3000 zbudowanego przez Airbus Defence and Space, który ma być użytkowany przez Eutelsat. EDRS-A zostanie umieszczony na pozycji 9°E i będzie mógł nawiązywać połączenia laserowe z orbitującymi satelitami obserwacyjnymi oraz dronami nad Europą, Afryką, Ameryką Łacińską, Bliskim Wschodem oraz wschodnim wybrzeżem Ameryki Północnej. Drugi satelita zostanie wystrzelony w 2017 r,, co zwiększy zasięg, przepustowość i redundancję systemu. Airbus Defence and Space i ESA poszukują partnerów w celu dalszej rozbudowy systemu SpaceDataHighway w 2020 r. poprzez umieszczenie trzeciego węzła nad regionem Azji i Pacyfiku. Na przykład w basenie Pacyfiku bardzo zwiększył się popyt na komunikację na potrzeby misji powietrznych.

Głównym klientem SpaceDataHighway jest Komisja Europejska w ramach inicjatywy Copernicus. Wykorzystanie systemu pozwoli satelitom Sentinel-1 i Sentinel-2, które są wyposażone w laserowe terminalne komunikacyjne, znacznie przyspieszyć dostarczanie krytycznych czasowo informacji oraz dużych ilości danych do naziemnych centrów nadzoru. W przypadku sytuacji kryzysowej albo katastrofy naturalnej informacje dostarczane w czasie zbliżonym do rzeczywistego umożliwią władzom podjęcie najbardziej odpowiednich działań w reakcji na kryzys.