Samotne kobiety podróżują częściej niż mężczyźni – wynika ze statystyk Travelplanet.pl. W ubiegłym roku samotne podróżniczki i podróżnicy najchętniej wyjeżdżali do Egiptu a nie do Grecji, tak jak przeciętny polski turysta.
Singielki i single w podróży, odmiennie od ogółu turystów, nastawiają się częściej na zwiedzanie niż plażowanie, lubią żywić się poza hotelem i zadowalają niższym standardem noclegów.
Choć Polacy wciąż najchętniej podróżują w dwójkę to ze statystyk Travelplanet.pl, dotyczących wyjazdów w 2014 roku widać wyraźny wzrost zagranicznych wypraw singli. Z najnowszego Raportu Podróżnika*, przygotowanego przez największego polskiego multiagenta turystycznego wynika, że o ile wcześniej ten odsetek oscylował wokół 7,5 – 8 proc. to w 2014 roku wzrósł do grubo ponad 9 proc.
W tej grupie kobiety podróżują samotnie częściej niż mężczyźni (ok. 54% wobec 46%).
– Można to po części tłumaczyć zmianami społecznymi – wyjazd zwłaszcza samotnej kobiety na wakacje staje się czymś normalnym – uważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl. Zwraca przy tym uwagę na znamienny fakt: wśród użytkowników strony www.travelplanet.pl aż 63% stanowiły kobiety. – Te statystyki pokazują, że kobiety, wyjeżdżając czy to samotnie, czy z rodziną lub znajomymi, częściej niż mężczyźni podejmują decyzje co do kraju, w którym chcą spędzić urlop – zaznacza.
Według dr Mai Jedlińskiej z Katedry Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, wzrost wyjazdów singli w tym kobiet, to przekraczanie pewnych barier socjologicznych. – Ale i większa odwaga wyjazdów starszych turystek, które po latach obowiązków spełniają swoje marzenia – zauważa ekspertka.
I dodaje, że na ubiegłoroczny efekt w turystyce od strony popytowej wpływ miał wzrost poziomu życia Polaków i wzrost optymizmu społecznego. – Zmniejszył się odsetek osób, które deklarują brak potrzeb turystycznych – podkreśla dr Jedlińska – Bardzo istotnym zjawiskiem jest tzw. bilans czasu wolnego u osób zaangażowanych w pracę lub naukę. To dobrze rozumiana specjalizacja i dochodzenie do wniosku, że wypoczynkiem powinni zająć się specjaliści, czyli touroperatorzy. Ten efekt spotęgowała zwiększona znajomość praw konsumenta, a tym samym większe poczucie bezpieczeństwa.
Najbardziej atrakcyjne kierunki
Kraj |
Singielki |
single |
Ogół turystów* |
EGIPT |
23,2 |
27,9 |
21,4 |
GRECJA |
15,3 |
14,2 |
23,4 |
TURCJA |
11,3 |
12,7 |
14,9 |
TUNEZJA |
10,2 |
7,3 |
8 |
HISZPANIA |
9,5 |
8,8 |
9,7 |
BUŁGARIA |
4,7 |
5,8 |
6,2 |
WŁOCHY |
3,3 |
3,2 |
2,9 |
MAROKO |
2,7 |
2,9 |
1,6 |
POLSKA |
2,5 |
Poza top 10 |
1,2 |
CHORWACJA |
2,1 |
2,2 |
1,4 |
AUSTRIA |
Poza top 10 |
1,8 |
1,2 |
egzotyka |
5,8 |
5,3 |
2,2 |
Średni koszt wakacji (wszystkie kraje) |
3500 zł |
4000 zł |
2270 zł |
Jeśli wyjazd w pojedynkę, to przede wszystkim do Egiptu – takie preferencje mają zarówno samotne turystki jak i turyści. Dla singli ten kraj wciąż jest atrakcyjniejszy od Grecji, która była w 2014 zwycięzcą w rankingu popularności ogółu turystów. Singielki i single nie jeździli również w 2014 roku tak chętnie do Turcji i Bułgarii czy Chorwacji jak przeciętny polski turysta.
– Trzeba pamiętać, że dopłata do pokoju podczas wakacji jednej osoby może czasem osiągnąć nawet 1/3 ogólnych kosztów wyjazdu – zauważa Radosław Damasiewicz. – Egipt czy Tunezja należały do tańszych kierunków z tzw. Wielkiej Piątki, tak więc te wybory mogły być spowodowane kalkulacją cenową.
Dwa razy chętniej odwiedzali za to Maroko. Wysoko w hierarchii wakacyjnych kierunków lokuje się też egzotyka. Samotni mężczyźni wyjeżdżają najchętniej na Malediwy, do USA, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dla podróżujących samotnie kobiet najatrakcyjniejsze kierunki to Chiny, Izrael i Kenia.
Samotne turystki lubią wypoczywać w Polsce. Urlop w górach, nad morzem czy jeziorami wybierają dwa razy częściej niż ogół turystów korzystających z ofert biur podróży. Z kolei samotni mężczyźni wyjeżdżają znacznie częściej na narty za granicę niż singielki, wybierając w równej mierze Austrię jak Włochy, co jest o tyle istotne, że zimowe statystyki od lat pokazują, że Włochy są znacznie popularniejsze od Austrii wśród ogółu polskich narciarzy (ok. 50 proc. wobec 30 proc. wyjeżdżających na zagraniczne stoki z biurami podróży). – Można więc wysnuć wniosek, że o decyzji o wyjeździe na narty do Włoch przeważa w rodzinach zdanie pań – uważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.
Średni koszt wakacji z biurami podróży w wypadku samotnych turystów i turystek był w 2014 roku znacznie wyższy od przeciętnych wydatków klientów Trvelplanet.pl na ten cel. – Oprócz wspomnianych tzw. dopłat do jedynek to również kwestia innych preferencji dotyczących wypoczynku – zwraca uwagę Radosław Damasiewicz. – Do krajów z tzw. Wielkiej Piątki wyjechało tylko ok. 70 proc. singielek i singli, przeciętna zaś to 77 proc. Znacznie częściej niż przeciętny turysta decydują się oni na wyprawy egzotyczne wycieczki objazdowe z dolotem, które są droższe od standardowych wczasów pobytowych.
Standard wypoczynku
hotel |
Singielki |
single |
Ogół turystów* |
5* |
15% |
20 |
22,8% |
4* |
32% |
36 |
44% |
3* |
33% |
31 |
28,5% |
2* |
6% |
4 |
2,2% |
1* i brak |
14% |
9 |
2,5% |
Bardzo interesujące są dane dotyczące standardu zakwaterowania i wyżywienia. Podróżujący w pojedynkę częściej wybierają niższe kategorie hoteli czy apartamenty, znacznie częściej są też skłonni rezygnować z hotelowych posiłków niż ogół turystów. – Podwyższone koszty wypoczynku, wspomniane wcześniej, to tylko jeden z argumentów – uważa Radosław Damasiewicz. – Wytłumaczeniem może charakter wakacji, bardziej nastawiony na zwiedzanie, sport niż odpoczynek. Np. większa popularność Egiptu wśród singli niż ogółu turystów ma związek z wyjazdami połączonymi z nurkowaniem czy kitesurfingiem.
Widać zwłaszcza większą skłonność do wypraw nastawionych na zwiedzanie (7 – 9 proc. podróżujących w pojedynkę w porównaniu do 3 proc. ogółu turystów) a także samodzielnego rezerwowania sobie zakwaterowania i wykupywania u touroperatorów tylko przelotu czarterowego. O ile taką formę preferuje dwa razy więcej singielek w podróży niż singli, to ci ostatni z kolei aż 3 razy częściej wyjeżdżają w pojedynkę na narty.
TYP WYPOCZYNKU |
Singielki |
single |
Ogół turystów* |
Pobytowy (wczasy) |
80 |
84 |
91 |
Wycieczki objazdowe |
9 |
7 |
3 |
Samodzielne wyprawy (tylko przelot) |
8 |
4 |
1 |
Podróże tematyczne (Zingtravel.pl) |
2 |
2 |
2 |
narty |
1 |
3 |
3 |
*dane pochodzą z Raportu Podróżnika 2015 dostępnego tutaj:
http://www.travelplanet.pl/Content/pdf/dla-mediow/raport_podroznika_2015.pdf
TRAVELPLANET.PL
Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.
Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2014 roku po raz ósmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.