Samotne kobiety podróżują częściej niż mężczyźni – wynika ze statystyk Travelplanet.pl. W ubiegłym roku samotne podróżniczki i podróżnicy najchętniej wyjeżdżali do Egiptu a nie do Grecji, tak jak przeciętny polski turysta.

Singielki i single w podróży, odmiennie od ogółu turystów, nastawiają się częściej na zwiedzanie niż plażowanie, lubią żywić się poza hotelem i zadowalają niższym standardem noclegów.

Choć Polacy wciąż najchętniej podróżują w dwójkę to ze statystyk Travelplanet.pl, dotyczących wyjazdów w 2014 roku widać wyraźny wzrost zagranicznych wypraw singli. Z najnowszego Raportu Podróżnika*, przygotowanego przez największego polskiego multiagenta turystycznego wynika, że o ile wcześniej ten odsetek oscylował wokół 7,5 – 8 proc. to w 2014 roku wzrósł do grubo ponad 9 proc.
W  tej grupie kobiety podróżują samotnie częściej niż mężczyźni (ok. 54% wobec 46%).
– Można to po części tłumaczyć zmianami społecznymi – wyjazd zwłaszcza samotnej kobiety na wakacje staje się czymś normalnym – uważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl. Zwraca przy tym uwagę na znamienny fakt: wśród użytkowników strony www.travelplanet.pl aż 63% stanowiły kobiety. – Te statystyki pokazują, że kobiety, wyjeżdżając czy to samotnie, czy z rodziną lub znajomymi, częściej niż mężczyźni podejmują decyzje co do kraju, w którym chcą spędzić urlop – zaznacza.
Według dr Mai Jedlińskiej z Katedry Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, wzrost wyjazdów singli w tym kobiet, to przekraczanie pewnych barier socjologicznych. – Ale i większa odwaga wyjazdów starszych turystek, które po latach obowiązków spełniają swoje marzenia – zauważa ekspertka.
I dodaje, że na ubiegłoroczny efekt w turystyce od strony popytowej wpływ miał wzrost poziomu życia Polaków i wzrost optymizmu społecznego. – Zmniejszył się odsetek osób, które deklarują brak potrzeb turystycznych – podkreśla dr Jedlińska  – Bardzo istotnym zjawiskiem jest tzw. bilans czasu wolnego u osób zaangażowanych w pracę lub naukę. To dobrze rozumiana specjalizacja i dochodzenie do wniosku, że wypoczynkiem powinni zająć się specjaliści, czyli touroperatorzy. Ten efekt spotęgowała zwiększona znajomość praw konsumenta, a tym samym większe poczucie bezpieczeństwa.

Najbardziej atrakcyjne kierunki

Kraj

Singielki

single

Ogół turystów*

EGIPT

23,2

27,9

21,4

GRECJA

15,3

14,2

23,4

TURCJA

11,3

12,7

14,9

TUNEZJA

10,2

7,3

8

HISZPANIA

9,5

8,8

9,7

BUŁGARIA

4,7

5,8

6,2

WŁOCHY

3,3

3,2

2,9

MAROKO

2,7

2,9

1,6

POLSKA

2,5

Poza top 10

1,2

CHORWACJA

2,1

2,2

1,4

AUSTRIA

Poza top 10

1,8

1,2

egzotyka

5,8

5,3

2,2

Średni koszt wakacji (wszystkie kraje)

3500 zł

4000 zł

2270 zł

 

Jeśli wyjazd w pojedynkę, to przede wszystkim do Egiptu – takie preferencje mają zarówno samotne turystki jak i turyści. Dla singli ten kraj wciąż jest atrakcyjniejszy od Grecji, która była w 2014 zwycięzcą w rankingu popularności ogółu turystów. Singielki i single nie jeździli również w 2014 roku tak chętnie do Turcji i Bułgarii czy Chorwacji jak przeciętny polski turysta.

– Trzeba pamiętać, że dopłata do pokoju podczas wakacji jednej osoby może czasem osiągnąć nawet 1/3 ogólnych kosztów wyjazdu – zauważa Radosław Damasiewicz. – Egipt czy Tunezja należały do tańszych kierunków z tzw. Wielkiej Piątki, tak więc te wybory mogły być spowodowane kalkulacją cenową.

Dwa razy chętniej odwiedzali za to Maroko. Wysoko w hierarchii wakacyjnych kierunków lokuje się też egzotyka. Samotni mężczyźni wyjeżdżają najchętniej na Malediwy, do USA, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dla podróżujących samotnie kobiet najatrakcyjniejsze kierunki to Chiny, Izrael i Kenia.

Samotne turystki lubią wypoczywać w Polsce. Urlop w górach, nad morzem czy jeziorami wybierają dwa razy częściej niż ogół turystów korzystających z ofert biur podróży. Z kolei samotni mężczyźni wyjeżdżają znacznie częściej na narty za granicę niż singielki, wybierając w równej mierze Austrię jak Włochy, co jest o tyle istotne, że zimowe statystyki od lat pokazują, że Włochy są znacznie popularniejsze od Austrii wśród ogółu polskich narciarzy (ok. 50 proc. wobec 30 proc. wyjeżdżających na zagraniczne stoki z biurami podróży). – Można więc wysnuć wniosek, że o decyzji o wyjeździe na narty do Włoch przeważa w rodzinach zdanie pań – uważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.

Średni koszt wakacji z biurami podróży w wypadku samotnych turystów i turystek był w 2014 roku  znacznie wyższy od przeciętnych wydatków klientów Trvelplanet.pl na ten cel. – Oprócz wspomnianych tzw. dopłat do jedynek to również kwestia innych preferencji dotyczących wypoczynku – zwraca uwagę Radosław Damasiewicz. – Do krajów z tzw. Wielkiej Piątki wyjechało tylko ok. 70 proc. singielek i singli, przeciętna zaś to 77 proc. Znacznie częściej niż przeciętny turysta decydują się oni na wyprawy egzotyczne wycieczki objazdowe z dolotem, które są droższe od standardowych wczasów pobytowych.

Standard wypoczynku

hotel

Singielki

single

Ogół turystów*

5*

15%

20

22,8%

4*

32%

36

44%

3*

33%

31

28,5%

2*

6%

4

2,2%

       

1* i brak

14%

9

2,5%

 

Bardzo interesujące są dane dotyczące standardu zakwaterowania i wyżywienia. Podróżujący w pojedynkę częściej wybierają niższe kategorie hoteli czy apartamenty, znacznie częściej są też skłonni rezygnować z hotelowych posiłków niż ogół turystów. – Podwyższone koszty wypoczynku, wspomniane wcześniej, to tylko jeden z argumentów – uważa Radosław Damasiewicz. – Wytłumaczeniem  może charakter wakacji, bardziej nastawiony na zwiedzanie, sport niż odpoczynek. Np. większa popularność Egiptu wśród singli niż ogółu turystów ma związek z wyjazdami połączonymi z nurkowaniem czy kitesurfingiem.
Widać zwłaszcza większą skłonność do wypraw nastawionych na zwiedzanie (7 – 9 proc. podróżujących w pojedynkę  w porównaniu do 3 proc. ogółu turystów) a także samodzielnego rezerwowania sobie zakwaterowania i wykupywania u touroperatorów tylko przelotu czarterowego. O ile taką formę preferuje dwa razy więcej singielek w podróży niż singli, to ci ostatni z kolei aż 3 razy częściej wyjeżdżają w pojedynkę na narty.

 

TYP WYPOCZYNKU

Singielki

single

Ogół turystów*

Pobytowy (wczasy)

80

84

91

Wycieczki objazdowe

9

7

3

Samodzielne wyprawy (tylko przelot)

8

4

1

Podróże tematyczne (Zingtravel.pl)

2

2

2

narty

1

3

3

 

*dane pochodzą z Raportu Podróżnika 2015 dostępnego tutaj:
http://www.travelplanet.pl/Content/pdf/dla-mediow/raport_podroznika_2015.pdf

 

TRAVELPLANET.PL
Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.
Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2014 roku po raz ósmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.