Największy polski multiagent turystyczny przeanalizował dokąd w tym sezonie chcą polecieć polscy turyści. Widać wzrost zainteresowania rezerwowaniem letnich wakacji i najważniejsze priorytety – miejsce wypoczynku oraz zainwestowane w urlop pieniądze mają być bezpieczne.


Dane  rezerwacyjne Travelplanet.pl ze stycznia 2016 mówią o wyraźnym wzroście sprzedaży wycieczek ma sezon letni (połowa maja – koniec września) w porównaniu do stycznia 2015 roku.  2434 zł to średni koszt na osobę, jaki wydadzą na letni urlop turyści. To o prawie 50 zł mniej niż wakacje 2015, które rezerwowali w styczniu ubiegłego roku.

Ogromnym zainteresowaniem cieszy się Grecja (40 proc. rezerwacji w porównaniu do ok. 28 proc. dokonanych w styczniu 2015), Bułgaria (blisko 19 proc. w porównaniu do 8 proc. rezerwujących ubiegłoroczne wakacje w styczniu 2015) i Hiszpania (wzrost rezerwacji z niespełna 6 proc. w styczniu 2015 do niemal 15 proc. obecnie). Do Turcji w sezonie letnim wybiera się niespełna 9 proc. turystów (prawie 22 proc. zarezerwowało ją w styczniu 2015). Rezerwacje do Egiptu i Tunezji są na razie śladowe, turyści wstrzymują się czekając na  pozytywne informacje o bezpieczeństwie podczas urlopu w tych krajach. Ci, którzy chcą zagwarantować sobie wypoczynek nie czekając do ostatniej chwili,  przenoszą swe zainteresowanie na kraje uznawane za bezpieczne.

Tymczasem według danych Polskiego Związku Organizatorów Turystyki w styczniu na rynku panowała dekoniunktura i spadek sprzedaży w porównywanych okresach. Choć nie należy zapominać, że są to dane tylko z jednego systemu rezerwacyjnego, które nie obejmują sprzedaży największych touroperatorów. Natomiast statystyki Travelplanet.pl to uwzględniają, ponieważ prawie wszyscy z nich są partnerami największego polskiego multiagenta.

 

– Ostatnie doniesienia o rzekomych kłopotach finansowych branży nie wywierają wrażenia na turystach rezerwujących wakacje w Travelplanet.pl – uważa Jerzy Krawczyk, prezes tego największego polskiego multiagenta. Ale nie tylko ten fakt tłumaczy rozbieżności pomiędzy statystykami PZOT i Travelplanet.pl. – W naszej ocenie ogromne znaczenie w lepszej pozycji Travelplanet.pl w stosunku do całego rynku ma fakt, że sprzedajemy ofertę z gratisowym ubezpieczeniem Wakacje 100 Procent, od ewentualnej upadłości organizatora.

 

To zadziałało doskonale w ubiegłym roku, gdy zbankrutował jeden z większych graczy na rynku – Alfa Star. Klienci Travelplanet.pl nie musieli się kłopotać składaniem wniosków o zwrot pieniędzy, koniecznością zainwestowania kolejnych kwot w wakacje, lecz po prostu polecieli na urlop z innym biurem podróży. To bardzo ważny element przy podejmowaniu decyzji o zainwestowaniu często nawet kilkunastu tysięcy zł w towar, który otrzyma się dopiero za kilka miesięcy.

 

– Bardzo mocno wiążemy  gotowość do wczesnego inwestowania pieniędzy na letni urlop właśnie przez Travelplanet.pl z powodu darmowego ubezpieczenia Wakacje 100 proc. oraz Gwarancji Najniższej Ceny – podkreśla prezes Travelplanet.pl. – Zmiana preferencji a nie zawieszanie decyzji o zagranicznych wakacjach w naszym wypadku to efekt synergii: niskiej zaliczki, pewności że wakacje na pewno dojdą do skutku i że na pewno nie przepłacimy za nie.