W tym roku po raz dwunasty przeprowadzona została kampania społeczna Pływam bez Promili”, propagująca zasady bezpiecznego korzystania z wypoczynku nad wodą oraz przestrzegająca przed łączeniem kąpieli i alkoholu. W ramach kampanii podejmowane są działania informacyjne i aktywne działania edukacyjne w całej Polsce; podczas spotkań, wydarzeń sportowych, inicjatyw lokalnych.

O tym, że prowadzenie takich akcji jest niezbędne, świadczą statystyki dotyczące utonięć
w Polsce. Niestety to kolejny rok kiedy statystyki te zamiast maleć, rosną. Komenda Główna Policji podaje, że w tym roku utonęło już prawie 400 osób, z czego w sezonie letnim (od 1 maja) odnotowano 308 przypadków. Najwięcej, bo aż 102 osoby, utonęły w sierpniu. Lipiec to odpowiednio 75 osób a czerwiec 62. Od lat zauważamy, że liczba utonięć jest zależna od pogody panującej za oknem. Gdy ta dopisuje, ludzie chętniej wypoczywają nad wodą i również chętniej schładzają się alkoholem, co ma ogromny wpływ na późniejsze wypadki tonięć, często zakończone śmiercią. W czarnych statystykach nadal przodują mężczyźni, którzy stanowią aż 85% ofiar oraz osoby powyżej 50 roku życia. Najniebezpieczniejszym miejscem kąpieli są niezmiennie rzeki i jeziora, gdzie co roku tonie ponad 200 osób. Ponad 20% zbadanych ofiar utonięć to osoby spożywające wcześniej alkohol.

W tym roku kampanię „Pływam bez Promili” rozpoczęto w czerwcu spotkaniem
z dziennikarzami, zorganizowanym we współpracy ze Stołecznym Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. W wydarzeniu uczestniczyli ambasadorzy projektu – Aleksander Doba i Paweł Korzeniowski. Przez całe lato przekaz kampanii docierał do szerokiego grona osób wypoczywających nad wodą poprzez media, ale też lokalne inicjatywy. W ramach projektu przygotowano materiały edukacyjne oraz infografiki zawierające statystyki dotyczące utonięć oraz zasady bezpieczeństwa nad wodą i pomocy tonącemu. Nawiązano współpracę
z ponad setką pływalni w całej Polsce, gdzie umieszczono plakaty i ulotki kampanii. Projekt był obecny na kilkudziesięciu wydarzeniach sportowych i rekreacyjnych. Podjęto wspólne działania z Komisariatem Rzecznym w Warszawie, Komendą Miejską Policji w Szczecinie oraz lokalnymi oddziałami WOPR. „Pływam bez Promili” to również kontakt bezpośredni z fanami akcji poprzez Facebooka, na którym publikowane są nie tylko treści edukacyjne, ale też konkursy, w których do zdobycia były gadżety związane z kampanią, w tym dedykowane koszulki.

Mamy nadzieję, że dzięki podejmowanym wspólnie działaniom, liczba utonięć będzie z roku na rok coraz mniejsza.