Dane AirHelp wskazują, że ponad 205 tys. pasażerów nie zdążyło na kolejny samolot podczas przesiadki na polskich lotniskach w 2017 roku. Są oni uprawnieni do wypłaty odszkodowań za utracone połączenia lotnicze o łącznej wartości blisko 306 mln złotych.

 

Podróżni często korzystają z „lotów łączonych”, czyli z przesiadką. Czasami, by obniżyć koszty biletów, a niejednokrotnie, ponieważ jest to jedyna możliwa opcja, by dotrzeć do mniej popularnego miejsca. Skorzystaj z poradnika AirHelp i miej kontrolę nad swoimi podróżami lotniczymi.

 

Najwięcej problemów na niemieckich lotniskach

 

Według danych AirHelp, w 2017 roku z problemem, by zdążyć na kolejny samolot najczęściej spotykali się pasażerowie, przesiadający się w Niemczech. Ponad 3,6 mln osób ma prawo do ubiegania się o rekompensatę o łącznej wartości 1,5 mld euro (czyli 6,2 mld zł). Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ najpopularniejsze lotnisko w tym kraju – port lotniczy we Frankfurcie – to hub komunikacyjny, zwłaszcza w przypadku lotów międzykontynentalnych. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (3 mln pasażerów), a podium tego zestawienia zamyka Francja (2 mln).

 

Nawet 600 euro odszkodowania

 

W sytuacji, gdy pasażer nie zdąży na kolejny samolot podczas swojej dwuetapowej podróży lotniczej, przewoźnik powinien zaoferować mu transport alternatywny. Ponadto, jeżeli dotrze on do miejsca docelowego min. 3 godziny po planowanym terminie, a doszło do tego z winy linii lotniczej (a nie ze względu np. na złe warunki pogodowe czy strajki) to ma prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro. Warunkiem otrzymania rekompensaty oraz transportu alternatywnego jest to, aby oba loty zostały kupione razem i posiadały ten sam numer rezerwacji.

 

Przewoźnik obsługujący zakłócony lot jest również odpowiedzialny za problemy z kolejnymi lotami podczas wieloetapowej podróży, nawet jeżeli są one wykonywane przez inne linie lotnicze.  

 

– Jeżeli chciałbyś ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, to powinieneś zanotować faktyczny czas przybycia do miejsca przeznaczenia. Nie akceptuj ofert przewoźnika, w których zrzekasz się swoich praw w zamian za inne świadczenia (vouchery na kolejne przeloty itp.), ponieważ stracisz możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Ponadto zachowaj wszystkie dowody poniesionych dodatkowych wydatków w wyniku opóźnienia. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom także ciepły posiłek podczas oczekiwania, jak również dostęp do łączności, transport oraz hotel, jeżeli jest to konieczne – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

 

W pogoni za samolotem

 

Dokonując rezerwacji lotów łączonych, należy pamiętać o czasie, potrzebnym na przemieszczenie się pomiędzy terminalami. Jest on ustalany przez każde lotnisko indywidualnie. Przykładowo pasażer przesiadający się do innego samolotu we Frankfurcie nad Menem potrzebuje na to 1h, w Miami – 1,5h, a w Pekinie – 3h.

 

– Wiele linii lotniczych nie dostosowuje się do czasu transferów, ustalanych przez porty lotnicze. To sprawia, że ​​pasażerowie często spóźniają się na kolejny lot w swojej dwuetapowej podróży. Ostatnio zajmowaliśmy się przypadkiem czteroosobowej rodziny, która przegapiła samolot we Frankfurcie nad Menem, ponieważ miała 10 minut na transfer na tym ogromnym lotnisku. Przewoźnik twierdzi, że rodzina powinna była pośpieszyć się – naszym zdaniem takie podejście jest całkowicie niedopuszczalne – dodaje Natalia Gębska.

 

Informacje te są szczególnie ważne dla pasażerów, którzy rezerwują loty indywidualnie. Każdy, kto z własnej winy przegapi lot ze względu na złe oszacowanie czasu potrzebnego na przesiadkę, nie będzie uprawniony do alternatywnego lotu lub wypłaty odszkodowania.

 

L.p.

Miasto

Kod lotniska

Czas potrzebny na przesiadkę (w minutach)

1

Pekin

BJS / PEK

180

2

Shanghai

PVG

150 (zmiana terminalu)

120 (w tym samym terminalu)

3

Rio de Janeiro

GIG

120 (loty międzynarodowe)

4

Miami

MIA

90

5

Sydney

SYD

90

6

Los Angeles

LAX

90

7

Madryt

MAD

90

65 (tylko dla lotów wykonywanych przez linię lotniczą Iberia)

8

Hong Kong

HKG

80

9

Dubaj

DXB

75

10

Chicago

ORD

75-90 (zależnie od terminalu i destynacji)

11

Nowy Jork

JFK

60

12

Berlin

TXL

60

13

Frankfurt

FRA

60

14

Istambuł

IST

60

15

Londyn

LHR

60

16

Singapur

SIN

60

17

Wiedeń

VIE

60

25 (tylko dla lotów wykonywanych przez linię lotniczą Star Alliance)

18

Bruksela

BRU

60 (dla lotów w strefie Schengen)

90 (dla lotów poza strefą Schengen)

19

Paryż

CDG

60 (w tym samym terminalu)

75 (transfer pomiędzy terminalami 1 a 2)

90 (transfer pomiędzy terminalem 1/2 do 3)

20

Tokio

HND

45

90

21

Johannesburg

JNB

45-75 (zależnie od terminalu i destynacji)

22

Stuttgart

STR

45

23

Kolonia/Bonn

CGN

45

24

Düsseldorf

DUS

45

25

Hamburg

HAM

45

26

Rzym

FCO

45

27

Amsterdam

AMS

40

28

Monachium

MUC

40

29

Zurych

ZRH

40

30

Atlanta

ATL

35-85 (zależnie od terminalu i destynacji)