w wykonaniu berlińskich filharmoników już 3 marca na gdańskiej Ołowiance.

W marcu powraca nowy projekt Filharmonii pt. „Kinopera”. Pomysł na ten cykl został zainspirowany licznymi retransmisjami The Metropolitan Opery, gdzie widzowie za pośrednictwem ekranu mogą uczestniczyć w największych wydarzeniach artystycznych świata, bez konieczności ruszania się z foteli sal lokalnych filharmonii.

Tym razem jednak w wyjątkowym wydaniu, ponieważ gdańscy melomani będą mogli wysłuchać monumentalnego, pełnego kontemplacji dzieła J.S. Bacha – Pasji św. Mateusza BWV 244 w retransmisji z Filharmonii Berlińskiej.

Jak mówią organizatorzy: „-Kinopera daje możliwość przeniesienia się za pośrednictwem ekranu do największych sal koncertowych świata. Realizacja w jakości HD daje szansę obejrzenia – i usłyszenia w najwyższej jakości dźwięku – artystycznych interpretacji dzieł w wykonaniu profesjonalnych gwiazd światowej instrumentalistyki. Okazję do spotkania z nową formułą, melomani będą mieli okazję w wtorek, 3 marca o godz. 19:00.  Widzowie będą mogli zobaczyć realizację Petera Sellarsa. Retransmisja tego wydarzenia z 2010 roku to szansa obejrzenia realizacji Orkiestry Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Sir Simona Rattle oraz gwiazd największego formatu m. in. Marka Padmore, Christiana Gerhahera, Camilla Tillinga, Magdaleny Kozeny, Topi Lehtipuu oraz Thomasa Quasthoffa.

O niezwykłości tej wersji dzieła świadczą doskonałe recenzje koncertu berlińskich filharmoników.Recenzenci określali realizację Pasji wg św. Mateusza Petera Sellarsa i Simona Rattle’a w Filharmonii Berlińskiej jako „jeden z najlepszych koncertów minionych lat”!

„Naprawdę ciężko znaleźć jakiekolwiek usterki czy mankamenty tak dopieszczonego koncertu, jak Pasja wg. Św Mateusza w Filharmonii Berlińskiej. Widownia płakała, zamierała i dygotała, porwana najpiękniejszą muzyką baroku w tym wyjątkowym opracowaniu. Orkiestra grała idealnie, a chór był po prostu szokująco bezbłędny. Za każdym razem, gdy śpiewali, przeszywały mnie dreszcze i nie mogłam uwierzyć w tak perfekcyjną intonację zespołu. Co najtrudniejsze, śpiewali w mieszanym układzie, co chwilę się zmieniając i rozprzestrzeniając po sali Filharmonii. (…) Jeszcze nigdy nie słyszałam takich oklasków jak tego wieczoru. Publiczność stała i klaskała jeszcze długo po tym, jak artyści zniknęli za sceną, a trzeba nadmienić, że byli kilkukrotnie wywoływani. To, co działo się w najlepszej niemieckiej sali koncertowej 18. października przechodziło wszelkie wyobrażenia o sztuce. Był to poziom światowej rangi, mistrzostwo, i z pewnością jedno z najlepszych przedstawień, jakie dane mi będzie w życiu ujrzeć. Ci, którzy nigdy nie słyszeli Filharmoników Berlińskich muszą mi niestety uwierzyć na słowo. Ale zapewniam, że każde pieniądze wydane na ich koncerty to jedna z najlepszych duchowych inwestycji, jakich możecie dokonać.”

Autor: Małgorzata Stabrawa, www.kulturawkrakowie.pl, 22. października 2013r.

Sama „Pasja wg św. Mateusza” jest utworem szczególnym. Pochodzi z późnego, dojrzałego okresu twórczości, a więc pełna jest typowej dla muzyki Bacha kontemplacji.
Retransmisja jest unikalną szansą dla wielbicieli muzyki Bacha do ujrzenia i usłyszenia interpretacji tego rozbudowanego i mistycznego dzieła w specjalnie na tę okazję przygotowanej scenerii Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

JAN SEBASTIAN BACH
ST MATTHEW PASSION BWV244
A ritualisation by Peter Sellars

Mark Padmore (Evangelist)
Christian Gerhaher (Jesus)
Camilla Tilling (soprano)
Magdalena Kozena (mezzo)
Topi Lehtipuu (tenor)
Thomas Quasthoff (bass)
Berliner Philharmoniker
Rundfunkchor Berlin
Knaben des Staats- und Domchors Berlin
Sir Simon Rattle

Recorded live at the Philharmonie Berlin on 11th April 2010.