Podczas zimowego sezonu rejsów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Costa Smeralda, flagowy statek floty Costa, został zatankowany skroplonym gazem ziemnym w Dubaju.

To pierwszy statek wycieczkowy zasilany LNG tankujący w porcie w Dubaju

W sobotę 4 stycznia Costa Smeralda, flagowy statek floty Costa i statek siostrzany Costa Toscana, pomyślnie ukończył pierwsze tankowanie skroplonego gazu ziemnego (LNG) w porcie w Dubaju. To pierwsze tankowanie skroplonego gazu ziemnego na statku wycieczkowym w porcie w Dubaju, które było możliwe dzięki Monjasa, dostawcy usług logistycznych i współpracy z Dubai Port Authority.

Tankowiec „Green Zeebrugge” napełnił trzy zbiorniki Costa Smeralda łącznie około 3000 metrów sześciennych LNG. Wszystkie trzy są zainstalowane w chronionych przestrzeniach i zbudowane ze stali zwanej „kriogeniczną”, specjalnie izolowanego materiału, aby utrzymać stałą temperaturę -155 stopni, co pozwala schłodzić LNG do stanu ciekłego, a następnie wykorzystać do zasilania silników statku. Po jednym pełnym napełnieniu zbiornika LNG Costa Smeralda może być zasilana przez co najmniej 2,5 tygodnia.

LNG w sektorze rejsów wycieczkowych jest obecnie najlepszym łatwo dostępnym paliwem, które zapewnia natychmiastową redukcję emisji gazów cieplarnianych w przypadku braku dostępnych na rynku przemysłu morskiego paliw o zerowej emisji. LNG jest uważane za jedno z najczystszych paliw kopalnych, ponieważ – oprócz redukcji bezpośredniej emisji dwutlenku węgla nawet o 20% – niemal całkowicie eliminuje emisję tlenku azotu, tlenku siarki i cząstek stałych. Wykorzystanie LNG stanowi realny krok na drodze do zerowej emisji netto z eksploatacji statków do 2050 r. Pokazuje też ścieżkę dla przyszłych paliw i technologii napędowych, takich jak bio-LNG (biometan) i innych paliw odnawialnych, gdy staną się dostępne.

Ponadto Costa Smeralda prezentuje szereg dodatkowych innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju. Całkowite dzienne zaopatrzenie statku w świeżą wodę jest zaspokajane poprzez przetwarzanie wody morskiej za pomocą odsalaczy. Zużycie energii jest minimalizowane dzięki inteligentnemu systemowi oszczędzania energii, które zapewniają średnio 5-6% oszczędności paliwa na statek. Na pokładzie odbywa się w 100% selektywna zbiórka odpadów i recykling materiałów, takich jak plastik, papier, szkło i aluminium, co jest częścią zintegrowanego podejścia mającego na celu wdrożenie projektów gospodarki o obiegu zamkniętym.

„Costa, jako część Carnival Corporation, zobowiązuje się do przewodzenia w zrównoważonych rejsach. Po tym, jak jako pierwsi wprowadziliśmy LNG na rejsy, wspólnie z naszą siostrzaną marką AIDA Cruises, jesteśmy teraz również pierwszą linią rejsową, która wykorzystuje tę technologię w Dubaju – stwierdził Giuseppe Carino, starszy wiceprezes Sea-Land Experience Operations – W tym kierunku rozwijamy również technologię zasilania z brzegu w naszej flocie i pracujemy nad biopaliwami, nowymi technologiami i paliwami alternatywnymi”.

Costa Smeralda dotarła do Dubaju 21 grudnia po rejsie pozycjonującym okrążającym Afrykę od strony Morza Śródziemnego. Do końca lutego 2025 r. statek będzie w Emiratach, oferując tygodniowe rejsy z Dubaju z trasą obejmującą również Maskat (Oman), Dohę (Katar) i Abu Zabi.

1 marca 2025 r. Costa Smeralda wypłynie z Dubaju i powróci na Morze Śródziemne podczas 37-dniowego rejsu z zaplanowanymi postojami w Omanie, Mauritiusie, Republice Południowej Afryki, Namibii, Wyspach Kanaryjskich, Maroku, Hiszpanii, Francji (Korsyce) i przybyciem do Genui zaplanowanym na 7 kwietnia 2025 r. Rejsy do Emirates i z Emirates do Morza Śródziemnego z Costa Smeralda są dostępne do rezerwacji.