Na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polska Izba Turystyki wraz z zespołem ekspertów prowadzi prace nad pierwszą w Polsce strategią rozwoju turystyki zorganizowanej dla Polski na lata 2026 – 2035 roku. Dokument ma wyznaczyć kierunki działań dla branży obejmującej turystykę krajową, przyjazdową i wyjazdową.
Proces tworzenia strategii opiera się na dialogu z branżą i szerokich konsultacjach
środowiskowych. Na początku prac przeprowadzono sondaż wśród przedsiębiorców
turystycznych, którego celem było określenie priorytetów tematycznych i głównych
kierunków rozwoju. Wyniki badania posłużyły jako baza do dalszych działań.
16 czerwca 2025 roku w Warszawie odbyła się pierwsza konferencja ekspercka, podczas
której przedstawiciele branży, administracji i środowisk naukowych pracowali nad
wskazanymi wcześniej obszarami tematycznymi.
W wydarzeniu uczestniczyło blisko 100 osób reprezentujących różne środowiska i instytucje – w tym Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polską Organizację Turystyczną, partnerów projektu i przedstawicieli organizacji branżowych takich jak Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego czy Turystyczna Organizacja Otwarta. Konferencję otworzył minister Piotr Borys, podkreślając strategiczne znaczenie projektu dla przyszłości polskiej turystyki i wyznaczając ambitne cele dla całego sektora.
W jej efekcie powołano zespoły robocze, z których każdy odpowiada za opracowanie jednego z kluczowych zagadnień strategii. Każdy zespół posiada swojego lidera, a nadzór merytoryczny nad całym procesem sprawuje dr Elżbieta Wąsowicz-Zaborek ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, natomiast za koordynację organizacyjną odpowiada Paweł Radoliński, Sekretarz Generalny Polskiej Izby Turystyki.
Zespoły eksperckie na podstawie dostępnych analiz, danych statystycznych, dokumentów strategicznych oraz pogłębionych wywiadów z przedstawicielami branży turystyki zorganizowanej przygotowali obszerne ekspertyzy diagnozujące obecną sytuację.
Jednym z kluczowych problemów jest rozproszenie danych o turystyce. Obecnie brakuje jednej, spójnej bazy informacji, która umożliwiałaby całościowe monitorowanie skali działalności, efektów ekonomicznych i trendów w turystyce zorganizowanej. Dane te są przechowywane w różnych rejestrach, co utrudnia planowanie, wykorzystanie oraz skuteczne zarządzanie sektorem.
Istotny etap dyskusji i konsultacji branżowych miał miejsce podczas Forum Polskiej Izby Turystyki w Salonikach w dniach 28.09 – 02.10.2025, gdzie omówiono dotychczasowe wnioski z diagnozy oraz zaprezentowano kierunki dalszych prac nad strategią. Odbyły się także warsztaty zmierzające do jeszcze lepszego poznania obecnej oceny czynników otoczenia biznesu turystycznego.
Towarzyszące procesowi opracowania strategii liczne warsztaty, spotkania i konferencje, stanowią wyjątkową okazję do nawiązania dialogu pomiędzy przedstawicielami różnych segmentów rynku turystycznego. Umożliwiają one otwarcie się na perspektywę innych zainteresowanych oraz sprzyjają lepszemu zrozumieniu wzajemnych powiązań pomiędzy podmiotami działającymi w obszarze turystyki przyjazdowej, wyjazdowej i krajowej, które dotychczas funkcjonowały w dużej mierze w odrębnych strukturach rynkowych.
Wspólna dyskusja pozwala na identyfikację obszarów współpracy, uświadomienie
podobieństw i różnic pomiędzy trzema filarami turystyki zorganizowanej, a także na
pogłębienie rozumienia istoty partnerstwa jako fundamentu skutecznej i zrównoważonej
strategii rozwoju branży.
Przeprowadzona analiza pozwoliła na wskazanie obszarów najistotniejszych dla rozwoju branży jakimi są: uporządkowania ram prawnych, poprawy jakości i dostępności danych, wsparcia cyfryzacji i innowacyjności, rozwoju kadr, współpracy wewnątrz i na zewnątrz sektora, zmian demograficznych i społecznych, zmian klimatycznych i nowych rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Celem nadrzędnym jaki przyświeca strategii jest zwiększenie roli i udziału turystyki
zorganizowanej w krajowym i międzynarodowym ruchu turystycznym.
Podsumowanie całego procesu oraz przedstawienie wstępnych rezultatów strategii zaplanowano podczas Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF w Warszawie 20 listopada 2025 roku. (gm)
Opracowane na podstawie materiałów PIT
Zdjęcie Grzegorz Micuła