Te wakacje blisko dwie trzecie naszych rodaków spędzi aktywnie. W tej grupie zdecydowanie dominują Polki. Zwiedzać, poznawać nowe miejsca, uprawiać sporty i nabywać nowe umiejętności zamierza aż trzy czwarte kobiet i jedynie połowa mężczyzn – wynika z badania Diners Club Polska. Aktywne osoby częściej myślą o wakacyjnym ubezpieczeniu.

Tegoroczne wakacje zdecydowana większość Polaków spędzi w ruchu (blisko 65 proc.). Jest to o 16 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Stacjonarny urlop zaplanowało jedynie 22,8 proc. osób wybierających się na wakacje. W 2017 r. chęć biernego wypoczynku deklarowało 35,2 proc. ankietowanych.

Tak duży wzrost aktywności to głównie zasługa kobiet. Wakacje w ruchu spędzi aż 74 proc. z nich. To aż o 23 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej.Najczęściej panie będą zwiedzać i poznawać nowe miejsca (48 proc.). Co piąta kobieta planuje uprawiać sport (wobec jedynie 13 proc. mężczyzn).

W porównaniu z 2017 r. nastąpiła zdecydowana zmiana w kierunku aktywnego spędzania czasu. Co ciekawe przede wszystkim wzrósł odsetek osób, które w trakcie wakacyjnych wyjazdów zamierzają uprawiać sport. Jeszcze przed rokiem było to ledwie 3 proc. a dziś 16,4 proc. Niezmiennie najpopularniejszą aktywnością jest zwiedzanie nowych miejsc – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

Poznawanie nowych miejsc to ulubiona forma spędzania urlopu dla 41,5 proc. ankietowanych. Blisko 7 proc. Polaków chce podczas wakacji uczyć się i zdobywać nowe umiejętności.

 

Młodzi zaczęli uprawiać sport

Aktywność naszych rodaków determinuje również wiek. Wbrew pozorom stacjonarny wypoczynek nie jest domeną osób starszych. Najczęściej wielogodzinne leżenie na leżaku planują osoby pomiędzy 30 a 49 rokiem życia – 34 proc. Najaktywniej urlop spędzą 50-latkowie (78 proc.).

Wyraźnej zmianie uległy preferencje najmłodszych ankietowanych (w wieku 18-29 lat). Co piąta osoba z tej grupy wiekowej będzie uprawiać sport, bierny odpoczynek planuje jedynie 4 proc. Rok wcześniej na leżaku wakacje planowało spędzić aż 67 proc. osób przed 30 rokiem życia, a sportu nie zamierzał uprawiać żaden ankietowany w tym przedziale wiekowym. Blisko co czwarty młody człowiek zamierza zwiedzać (26 proc.), natomiast 19 proc. chce uczyć się i zdobywać nowe umiejętności. To odsetek najwyższy spośród wszystkich grup wiekowych.  

Tak znaczący wzrost aktywności wśród kobiet i młodych ludzi to duża zmiana i istotna informacja dla firm przygotowujących wakacyjną ofertę, które muszą zapewnić możliwości uprawiania sportu i aktywnego wypoczynku – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

Sporą zmianę w kierunku większej aktywności widać również u beneficjentów programu Rodzina 500 plus. Z 23 proc. do 43 proc. wzrosła liczba badanych, którzy spędzą te wakacje aktywnie. Leżakować zamierza jedynie 36 proc. beneficjentów programu. Rok temu tę odpowiedź wskazało aż 67 proc. spośród ankietowanych w tej grupie.

 

Aktywny – ubezpieczony

Większa aktywność sprawiła, że Polacy coraz częściej myślą o ubezpieczeniu. W 2017 r. bez polisy zamierzało wyjechać ponad 70 proc. rodaków. Teraz ten odsetek spadł do 51,7 proc. Najczęściej przy wyborze polisy badani kierują się miejscem wyjazdu oraz rodzajem aktywności podejmowanych podczas wakacji (31,6 proc.).

Drugim najważniejszym aspektem, na który zwracają Polacy jest fakt czy polisa, poza zdrowotnym, obejmuje również ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej – na wypadek zniszczenia mienia lub wyrządzenia szkody osobom trzecim. Jest to ważne dla co piątego respondenta.

Z kolei blisko 17 proc. badanych zwraca uwagę przede wszystkim na to, czy polisa obejmuje również członków jego rodziny. Natomiast blisko co dziesiątemu badanemu (11,2 proc.) zależy na tym, by ubezpieczenie było jak najtańsze.

To niepokojące, że tylko niecałe 2 proc. badanych zwraca uwagę na wysokość sumy gwarancyjnej, czyli wysokość kwoty do jakiej obejmuje nas ubezpieczenie. Jest to bardzo ważne szczególnie w przypadku podróży zagranicznej, kiedy koszty nagłej pomocy medycznej mogą wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych. Na rynku można znaleźć instrumenty finansowe oferujące polisę z wysoką sumą ubezpieczenia i w przystępnej cenie, np. w standardzie karty kredytowej, które obejmują właściciela polisy i jego rodzinę – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

 

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych
w kwietniu 2018 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1100 pełnoletnich Polaków