Wykorzystywanie trendów w kampaniach marketingowych m. in. popularność flash mobów, smartfonów i portali społecznościowych np. Facebooka czy YouTube  pozwala na realizację celów biznesowych, ale też na pozytywny szum medialny i rozgłos związany z niestandardowymi formami promocji. O tym, jakie działania są skuteczne i jak wykorzystać obecne trendy wyjaśnię w poniższym tekście.

Obecne trendy sprzymierzeńcem rynku turystycznego
Trwa okres urlopów i jest to idealny czas na promowanie atrakcyjnych regionów turystycznych. Coraz częściej pozycjonowanie i  linki sponsorowane to za mało by skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. Branża turystyczna szczególnie powinna czerpać z nowych trendów i wykorzystać media społecznościowe w szczególności Facebook, który dociera do ogromnej liczby ludzi. Na początku 2014 roku liczba użytkowników Facebooka na całym świecie wynosiła prawie miliard osób. W Polsce liczba osób, które korzystają z Facebooka to aż 14 milionów.

Jak wykorzystać Facebooka do promocji miejsc turystycznych
Najważniejszym celem jest realizacja celów biznesowych klienta, dlatego aplikacja na rynek turystyczny musi być bezpośrednio związana z tematyką profilu i musi promować dany region turystyczny w nieinwazyjny sposób. Świetnie sprawdzają się aplikacje konkursowe czy w postaci quizów, bo dobrze przygotowane, skutecznie angażują fanów oraz zwiększają wirusowość i skuteczność kampanii. Agencja Migomedia wdrożyła aplikację konkursową w ramach kampanii promującej egzotyczną wyspę Tahiti na Polinezji Francuskiej. Celem nadrzędnym było wypromowanie Tahiti jako atrakcyjnej destynacji na wypoczynek czy podróż poślubną. Użytkownicy oglądali zdjęcia bądź krótkie filmiki i następnie odpowiadali na pytania ze znajomości wyspy. Ponieważ fotografie w aplikacji konkursowej jak i te pojawiające się na bieżąco na profilu, były umiejętnie dobrane i same w sobie były piękne, oglądanie ich było czystą przyjemnością i wprawiającą w marzycielski nastrój rozrywką. Fani chętnie je komentowali i masowo udostępniali na swoich tablicach. O zaangażowaniu i wirusowości świadczy fakt, iż przez wiele miesięcy profil Tahiti figurował na wysokim 3 miejscu wśród wszystkich francuskich fan page’y o największym wskaźniku zaangażowania (SocialBakers).
Na uwagę zasługuje fakt, że nagroda w konkursie promowała go i również była związana z tematyką profilu, gdyż był to wyjazd na rajską wyspę. Według mnie, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest dać jedną droższą nagrodę związaną z tematyką profilu niż kilkanaście tabletów czy innych popularnych nagród.
Kampania przełożyła się na wzrost ilości wyjazdów turystycznych na tropikalną wyspę Tahiti na Polinezji Francuskiej (http://www.facebook.com/TahitiTourismeFrance). Dodatkowo w zaledwie 14 dni, bo tyle trwał konkurs, liczba fanów na profilu wzrosła aż o 29 000.

Jak wykorzystać popularność smartfonów w celu promowania regionów turystycznych
Użytkownicy smartfonów najchętniej wykorzystują je do… robienia zdjęć, dlatego ich popularność można z powodzeniem wykorzystać do promowania turystyki. Jak łączyć narzędzia i wykorzystać zarówno popularność smartfonów jak i mediów społecznościowych pokażę na przykładzie aplikacji i konkursu przygotowanego przez Migomedia na rynek międzynarodowy w celu promowania profilu Wyspy Gwadelupy https://www.facebook.com/lesilesdeguadeloupe. Przygotowany konkurs miał na celu zainteresowanie jak największej liczby osób Gwadelupą jako idealnym miejscem na wakacje, odpoczynek i zabawę. W trakcie 4 tygodni trwania konkursu profil Gwadelupy polubiło 91 656 nowych osób. Do konkursu zakwalifikowano ponad 800 zgłoszeń ze zdjęciami. Użytkownicy wgrywali fotografie zrobione smartfonami w śmiesznych sytuacjach poprzez aplikację konkursową. Funkcjonalna aplikacja dedykowana pozwalała dodatkowo na weryfikację fotografii przez administratora oraz na głosowanie online Internautów.
Konkurs składał się z czterech wyzwań. Trzy pierwsze wyzwania polegały na zrobieniu i przesłaniu zdjęć o wyznaczonej tematyce, natomiast czwarte było przez dłuższy czas trwania konkursu owiane tajemnicą, co podsycało ciekawość i zaangażowanie fanów. Wielka niewiadoma wprowadziła dreszczyk emocji, nieprzewidywalność, zachęcała do śledzenia profilu i emocjonowała fanów. W końcu ujawniono, że czwartym wyzwaniem będzie zrobienie śmiesznego zdjęcia podczas zorganizowanego specjalnie na tę okazję  flash moba. Wyzwanie nr 4 w postaci flash moba nadało internetowemu konkursowi namacalną i rzeczywistą postać jednocząc ludzi zgromadzonych dotychczas wirtualnie wokół profilu Gwadelupy w jednym prawdziwym miejscu. W zdarzeniu uczestniczyło wiele nieznanych sobie ludzi, którzy dowiedzieli się o jego terminie z fanpage’a Gwadelupy. Relację z flash moba można zobaczyć na YouTube – kolejnym portalu społecznościowym, który posłużył do promocji wyspy: (http://www.youtube.com/watch?v=jKR_rNiYlWU&feature=youtu.be.
Na wzrost wirusowości miały również wpływ sposób wdrożenia aplikacji i głosowanie online Internautów. Udostępnianie zdjęć i własnych zgłoszeń do konkursu przez fanów na swoich tablicach w celu zachęcenia znajomych do głosowania, sprawiło, że o konkursie w sposób nieagresywny dowiadywało się wiele osób. Dodatkowo głosowanie na zwycięskie prace w konkursie polegało na dawaniu „like’ów” do wybranych zdjęć, przez co wyświetlały się one również na tablicach znajomych osób głosujących. Powodowało to, że informacja o konkursie rozprzestrzeniała się wirusowo i nieinwazyjnie.

Reagowanie na trendy i zachowania Internautów
Warto wykorzystać popularność smartfonów i ogromny potencjał portali społecznościowych takich jak np. Facebook czy YouTube. Wdrożyliśmy już kilkadziesiąt aplikacji na rynek turystyczny i wiemy co działa. Wykorzystywanie trendów w kampaniach marketingowych pozwala m.in. na realizację celów biznesowych, ale też na wyróżnienie się na tle konkurencji i pozytywny rozgłos związany z niestandardowymi formami promocji.

AUTOR:
Małgorzata Bednarek, dyrektor ds. strategii sprzedażowych w agencji interaktywnej Migomedia specjalizującej się w tworzeniu strategii, kampanii i aplikacji na Facebook oraz projektowaniu profesjonalnych sklepów i serwisów WWW. (www.migomedia.pl). Wśród klientów agencji są m.in. Merlin.pl, Play, Komandor SA, IVECO, Konica Minolta, TVP, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, liczne ministerstwa.