MONIKA BIEŃ-KÖNIGSMAN

www.hiszpanskiesmaki.es

« W planach urlopowych większości osób wciąż dominują raczej wczasy w modnym kurorcie, wycieczki objazdowe lub wyjazdy organizowane na własną rękę. Do wyboru mamy jednak znacznie więcej. Ciekawą propozycją na połączenie wypoczynku ze zwiedzaniem mogą być rejsy wycieczkowe. Zatem wszyscy na pokład! »

Ta forma podróżowania jest coraz bardziej popularna również i wśród Polaków. Jeśli komuś rejs kojarzy się z przeprawą promem lub nudą na sunącym powoli statku, to nic bardziej mylnego. Taka wyprawa może stanowić niezapomniane przeżycie.

Kto marzy o prawdziwym wypoczynku, podczas którego zapomina się o pracy i stresie z nią związanym, powinien wypłynąć w morze. W trakcie rejsu fale będą go lekko kołysać nie tylko do snu. Poza tym na pokładzie luksusowego wycieczkowca na każdego czeka mnóstwo atrakcji. Istnieje jednak pewne niebezpieczeństwo – wiele osób po pierwszej podróży tego typu nie wyobraża już sobie, że urlop może wyglądać inaczej.

Salon widokowy na statku Norwegian Bliss z 2018 r. odbywającym rejs w rejonie amerykańskiej Alaski

 

TYLKO RELAKS

Wystarczy spędzić parę dni na spektakularnym statku, aby się przekonać, że codzienność i jej problemy zostały na brzegu. Na pokładzie czas płynie zupełnie inaczej. Nikt się nigdzie nie spieszy. Jedynymi sprawami, na których skupiają się pasażerowie, są kwestie związane z tym, jak zaplanować dzień, co smacznego zjeść lub jakie przedstawienie obejrzeć. Rano po śniadaniu można wybrać się na basen, poleżeć na leżaku czy pójść do biblioteki. Wieczorem w swoje progi zapraszają dyskoteki, kluby taneczne (choćby te z salsą), teatry i kina. Sieci komórkowe nie zawsze mają zasięg na morzu, dlatego nie musimy się martwić męczącymi rozmowami służbowymi. Telefon najlepiej przełączyć na tryb samolotowy, a siebie – na tryb wakacyjny. Na dodatek fantastyczna obsługa ciągle dba o dobre samopoczucie pasażerów.

 

BEZ ZBĘDNEGO BALASTU

W podróży komfortowym statkiem wycieczkowym bardzo wygodne jest to, że nie trzeba przenosić się ze wszystkimi bagażami z hotelu do hotelu za każdym razem, gdy odwiedza się inne miasto. Ciągłe pakowanie i rozpakowywanie walizek oraz martwienie się, czy zdążymy na samolot, pociąg lub autobus, bywa męczące. Podczas rejsu można zupełnie się takimi rzeczami nie przejmować. Pływający hotel przybija do kolejnych portów razem z naszymi ubraniami wiszącymi w szafach. My za to mamy okazję, aby spokojnie wybrać się na zwiedzanie.

 

COŚ DLA DZIECI

Nie jest prawdą, że rejs stanowi zły pomysł na wyjazd z dziećmi, bo na statku będą się one nudzić i nie dadzą rodzicom spokoju. Na wycieczkowcach na najmłodszych czeka mnóstwo rozrywek. Są baseny, minikluby z animatorami, dyskoteki, place zabaw, przedstawienia i konkursy. W restauracjach przygotowuje się specjalne dziecięce menu. Na pokładzie nawet najmłodsi pasażerowie będą się więc znakomicie bawić.

 

W DOBREJ CENIE

Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że luksusowe rejsy wycieczkowe są jedynie dla wybranych. Ostatnie lata pokazały jednak, iż na taką podróż mogą sobie pozwolić nie tylko najbogatsi turyści. Aby się o tym przekonać, wystarczy sprawdzić i porównać koszt wczasów na wygodnym i pełnym różnorodnych atrakcji statku z ceną pobytu w hotelu o wyższym standardzie. Takie porównanie może pozytywnie zaskoczyć. Jeśli weźmie się również pod uwagę komfortowe warunki w kabinach, znakomitą obsługę, rozmaite formy rozrywki i bogatą ofertę kulinarną obejmującą potrawy z różnych kuchni świata, istnieje szansa, że okaże się, iż bardziej opłaca się wykupić bilet na wycieczkowiec niż wczasy w Egipcie, Maroku, Tunezji, Dubaju lub na Wyspach Kanaryjskich.

 

POPULARNE REJONY

Rejsy luksusowymi statkami zyskują coraz większą popularność wśród turystów, także tych z Polski. Powodzeniem cieszą się szczególnie basen Morza Śródziemnego, Karaiby, norweskie fiordy i rejon Bliskiego Wschodu. Kto chciałby przeżyć prawdziwą przygodę, może zdecydować się na podróż dookoła świata.

 

STATEK NA MIARĘ CZASÓW

Najnowszy statek amerykańskiej firmy Norwegian Cruise Line (NCL) nosi nazwę Norwegian Encore. Jednostka w swój pierwszy próbny rejs wyruszyła 31 października 2019 r. z Bremerhaven w Niemczech, aby 2 listopada dotrzeć do Southampton w Wielkiej Brytanii. Następnie popłynęła do USA i 10 listopada zacumowała w porcie w Nowym Jorku. Potem odbyły się huczne chrzciny w Miami. Uroczystość tę uświetnił występ matki chrzestnej Norwegian Encore – amerykańskiej piosenkarki Kelly Clarkson. Warto tu wspomnieć, że statek ten jest pierwszą jednostką armatora pozbawioną plastikowych butelek. Do 1 stycznia 2020 r. NCL planuje wyeliminować je w całej swojej flocie.

Norwegian Encore ma tonaż niemal 170 tys. t. Statek posiada 20 pokładów, w tym 16 pasażerskich. Znajduje się na nim ponad 2 tys. kabin mogących pomieścić 3998 gości. Obok tych wewnętrznych i zewnętrznych są też wersje Spa, The Haven i Family. Pasażerom z kabin i apartamentów Spa zapewniono łatwy dostęp do strefy spa i centrum fitness oraz bezpłatny wstęp do Thermal Spa Suites. Apartamenty serii The Haven przeznaczono dla osób, które cenią sobie prywatność, luksusowy wystrój i możliwość korzystania z obsługi przez całą dobę. Te z kategorii Family wyposażono w dodatkowe sypialnie, szafy i łazienki, dzięki czemu idealnie nadają się dla rodziców podróżujących z dziećmi. Na pokładzie oddano do użytku 15 restauracji, 12 barów, 3 baseny, centrum odnowy biologicznej Mandara Spa i teatr Encore z 800 miejscami.

Warto wspomnieć również o wnętrzu kabin. Jeśli komuś się wydaje, że pasażerowie statku są zmuszeni do zatrzymania się w ciasnych pomieszczeniach, to bardzo się myli. Do dyspozycji mają oni przestronne łazienki i wygodne łóżka. Kabiny wyposażono także w sofy, biurka z krzesłem czy telewizor. Wyglądają więc zupełnie jak komfortowe pokoje hotelowe. Poza tym z okna rozpościera się zazwyczaj malowniczy widok na morze.

Na pokładzie Norwegian Encore znajduje się też najdłuższy morski tor wyścigowy Encore Speedway (335 m) z czterema ostrymi zakrętami o promieniu do 4 m oraz arena do paintballa laserowego stylizowana na czasy starożytne, wzbogacona elementami wirtualnej rzeczywistości. W kompleksie Galaxy Pavilion o powierzchni ok. 930 m2 można skorzystać z symulatorów VR (Virtual Reality) i trafić na safari wśród dinozaurów albo odwiedzić nowoczesny escape room i interaktywny teatr.

Podróż najnowszym statkiem NCL dostarcza też wspaniałych doznań kulinarnych. Funkcjonuje na nim wiele różnych restauracji. Szczególnie godna polecenia jest włoska „Onda by Scarpetta”, gdzie można zjeść wyśmienity makaron z owocami morza lub soczystego tuńczyka. Jeśli ktoś gustuje w daniach mięsnych, koniecznie powinien się wybrać do „Cagney’s”. Musi tylko wziąć pod uwagę, że podawane tu steki są naprawdę ogromne.

Jeżeli miałabym podać tylko jeden powód, dla którego należy wyruszyć w rejs właśnie na pokładzie Norwegian Encore, byłby to spektakl w wykonaniu The Choir of Man. Ten genialny musical odgrywany przed grupę samych mężczyzn doskonale oddaje atmosferę radości i czerpania przyjemności z podróży, jaka panuje na statkach NCL.

 

BEZ STRESU

Firma Norwegian Cruise Line jako pierwszy armator na świecie postawiła na zdobycie rynku masowego. Zaczęła swoją działalność w grudniu 1966 r. od organizowania krótkich rejsów na Bahamy. Na statkach NCL wprowadzono formułę Freestyle Cruising. Oznacza to, że pasażerowie nie muszą trzymać się sztywno zaplanowanych pór posiłków i dostosowywać do nich ubioru. Z atrakcji, restauracji, barów i miejsc rozrywki można korzystać wtedy, gdy ma się ochotę.

Statki tego armatora łatwo rozpoznać, ponieważ ich burty zdobią bajecznie kolorowe grafiki, które dodatkowo podkreślają swobodną atmosferę panującą na pokładzie. Z NCL popłyniemy m.in. z Miami na Karaiby czy pod koniec listopada 2020 r. z Barcelony przez Maderę, Teneryfę, Tortolę (największą i najbardziej zaludnioną wyspę Brytyjskich Wysp Dziewiczych) do Portoryko (13-dniowa wyprawa Norwegian Epic). W ofercie są również rejsy wokół Australii i Nowej Zelandii lub w rejonie Bliskiego Wschodu. Od kwietnia 2020 r. z Nowego Jorku będzie można wyruszyć na Bermudy (Norwegian Gem, Norwegian Escape, Norwegian Encore, Norwegian Joy, Norwegian Dawn i Norwegian Breakaway), a od maja – do Kanady i Nowej Anglii (Norwegian Pearl, Norwegian Breakaway i Norwegian Encore). Na koniec kwietnia, maj, czerwiec i lipiec 2020 r. zaplanowano z kolei wycieczki wzdłuż zachodniego wybrzeża USA, z Seattle na Alaskę (Norwegian Joy i Norwegian Sun).

Podobnie jak wielu innych armatorów także ten kupił prywatną wyspę na Karaibach. Great Stirrup Cay (o powierzchni 1,08 km²) w archipelagu Bahamów to wakacyjny resort, gdzie pasażerowie mogą korzystać z prywatnej plaży i licznych barów oraz uprawiać różnorodne sporty wodne. W 2019 r. NCL po raz 12 z rzędu otrzymała tytuł Wiodącej Europejskiej Linii Wycieczkowej (Europe’s Leading Cruise Line) w prestiżowym konkursie World Travel Awards.

 

ODPOCZYNEK I ZWIEDZANIE

Jeden dzień w Marsylii, drugi w Barcelonie, kolejny w Palmie na Majorce albo zwiedzanie Wysp Kanaryjskich? Takie wycieczki też są dostępne na rynku. Ma je w ofercie Costa Cruises (Costa Crociere). W trakcie tygodniowego rejsu prawie każdego dnia można odwiedzać inne miasto w innym kraju. W ten sposób, bez ciągłego przenoszenia walizek, da się zobaczyć wiele miejsc w trakcie jednej podróży. Dzięki bogatej ofercie wycieczek fakultatywnych przygotowanych przez tego armatora pasażerowie mają okazję poznać miasta, w których cumuje ich statek. W Barcelonie mogą np. wyruszyć śladami słynnego architekta Antonia Gaudíego (1852–1926) do takich jego dzieł jak kościół Sagrada Família (Temple Expiatori de la Sagrada Família – Świątyni Pokutnej Świętej Rodziny), Casa Milà czy Casa Batlló. Zwiedzanie trwa zazwyczaj mniej więcej 5 godz., ale jeśli ktoś nie chce, nie musi od razu wracać na pokład. Do portu kursują autobusy odwożące pasażerów, a statek odpływa zawsze późnym popołudniem, koło 17.00.

Przedsiębiorstwo Costa Crociere założyli Włosi (w 1854 r. w Genui) i choć obecnie linia należy do brytyjsko-amerykańskiej grupy Carnival Corporation & plc, wciąż pozostaje włoskim armatorem. Poza tym od 2004 r. kontroluje również niemiecką markę AIDA Cruises. Jak powszechnie wiadomo, mieszkańcy Italii od zawsze przywiązywali dużą wagę do pięknych wnętrz i przedmiotów. To ich zamiłowanie znajduje swoje odzwierciedlenie we wnętrzach statków Costa Cruises, które prezentują się naprawdę zjawiskowo.

Na 21 grudnia 2019 r. przewidziano inauguracyjny rejs z Savony w Ligurii najnowszej jednostki armatora – Costa Smeralda. Jest ona w całości zasilana ciekłym gazem ziemnym (LNG). Jej wystrój stanowi hołd złożony włoskiemu wzornictwu. Wnętrza urządzono we współpracy z takimi markami jak Poltrona Frau, Molteni&C, Roda, Flos i Kartell. Pasażerowie mogą więc na własne oczy przekonać się, jak wygląda prawdziwa elegancja rodem z Włoch.

Najnowsze dzieło Costa Cruises będzie pływać po Morzu Śródziemnym i zabierze swoich gości m.in. do Barcelony, Marsylii, na Majorkę, Sycylię i do Rzymu. Jego nazwa nawiązuje do położonego na włoskiej Sardynii Szmaragdowego Wybrzeża (Costa Smeralda), uznawanego za jedno z najpiękniejszych na świecie. Na statku znajduje się zjawiskowy amfiteatr Colosseo położony na trzech pokładach. W jego repertuarze umieszczono najlepsze przedstawienia i pokazy. Na pokładzie powstał również centralny plac Trastevere z barami, sklepami i lokalami rozrywkowymi. Na Costa Smeralda działa także pierwsze pływające włoskie muzeum designu (CoDe o powierzchni 400 m²). Pasażerowie mogą korzystać z 11 restauracji, 19 barów, 4 basenów, aquaparku, wielofunkcyjnego boiska sportowego, ścieżki spacerowej i promenady, Samsara Spa, sauny, siłowni czy salonu piękności. Wrażenie robi też bogata oferta kulturalno-rozrywkowa. Na statku znajduje się strefa gier multimedialnych, kasyno, Teatro Sanremo i klub jazzowy. Kabin jest 2612 – 788 wewnętrznych, 168 z oknem, 1522 z balkonem, 106 z balkonem i tarasem (ogrodem zimowym), a do tego 28 apartamentów z balkonem. Są one w stanie pomieścić maksymalnie blisko 6,6 tys. gości.

Jednostki należące do Costa Cruises, AIDA Cruises i marki Costa Asia mogą przewozić łącznie powyżej 85 tys. pasażerów i odwiedzają ok. 250 różnych miejsc na całym świecie. Statki Costa Cruises pływają po Morzu Śródziemnym, Bałtyku i w okolicy norweskich fiordów, a także na Karaibach, wzdłuż wybrzeży Ameryki Centralnej i Ameryki Południowej, po wodach Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Omanu i Kataru czy w rejonie Dalekiego Wschodu. Poza tym armator ma w ofercie rejsy po Oceanie Indyjskim i dookoła świata. Obsługa na pokładzie posługuje się pięcioma językami: włoskim, angielskim, francuskim, niemieckim i hiszpańskim (w wybranych przypadkach dodatkowo rosyjskim i portugalskim, a nawet polskim).

Costa Smeralda – taras i kabiny z balkonami

 

KSIĘŻNICZKA Z SERIALU

Carnival Corporation & plc od 2003 r. zarządza również marką Princess Cruises. Na ich jednostkach były kręcone sceny do znanego amerykańskiego serialu komediowego z lat 1977–1987 Statek miłości (The Love Boat). Podczas rejsu można się więc poczuć niemal jak bohater jednego z jego odcinków.

Princess Cruises organizuje wycieczki w następujących regionach: Europa, Kanada i Nowa Anglia, Alaska, Kalifornia i wybrzeże Pacyfiku, Meksyk, Karaiby, Ameryka Południowa i Antarktyda, Azja, Australia i Nowa Zelandia, Hawaje, Tahiti i południowa część Oceanu Spokojnego. Statki linii przeprawiają się przez Kanał Panamski i pływają dookoła świata. W skład floty wchodzi obecnie 18 luksusowych jednostek (w czerwcu 2020 r. dojdzie Enchanted Princess, a w listopadzie 2021 r. – Discovery Princess). Wśród nich największe są Sky Princess (mogąca pomieścić 1346 członków załogi i 3660 pasażerów), która zadebiutowała w drugiej połowie października 2019 r. na Morzu Śródziemnym i na początku grudnia na Karaibach, oraz Royal Princess, Regal Princess i Majestic Princess (te trzy ostatnie przygotowano na przyjęcie 3560 gości). Na ich pokładzie znajdują się specjalna promenada i bar ze szklanym dnem, przez które widać fale, oraz kino pod gwiazdami (tzw. Movies Under the Stars). Poza tym statki Princess Cruises wyposażono w centra spa, świetne restauracje i strefy zabaw dla dzieci. Pasażerowie mają do wyboru różne kabiny, a wśród nich te wewnętrzne, z balkonem, miniapartamenty czy luksusowe apartamenty.

RMS Queen Mary 2 niedaleko portu w Nowym Jorku

 

PŁYWAJĄCA KRÓLOWA

Do Carnival Corporation & plc należy także RMS Queen Mary 2, jeden z najlepszych wycieczkowców pływających po świecie. Wraz z MS Queen Elizabeth i MS Queen Victoria zalicza się go do tzw. trzech królowych. Wszystkie trzy statki kursują pod szyldem marki Cunard Line. RMS Queen Mary 2 został ochrzczony przez władczynię Wielkiej Brytanii Elżbietę II. Odbyło się to w styczniu 2004 r.

 

WŁOSKI SZYK

Kolejną firmą z bogatą ofertą rejsową jest MSC Cruises (MSC Crociere) z siedzibą główną w Genewie i biurami operacyjnymi w Neapolu, Genui i Wenecji. Podlega ona pod szwajcarsko-włoskie przedsiębiorstwo Mediterranean Shipping Company (MSC), które uchodzi za jednego z największych operatorów na rynku. Szczyci się ono połączeniem tradycji z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi.

Obecnie MSC Cruises ma w swojej flocie 17 wycieczkowców, pływających po akwenach całego świata. Najnowsze jednostki, które dołączyły do niej w 2019 r., to MSC Grandiosa i MSC Bellissima. Rok temu oddano do użytku MSC Seaview, a dwa lata temu – MSC Seaside i MSC Meraviglia. Na tych pięciu luksusowych statkach znajdują się m.in. ekskluzywne MSC Aurea Spa, gdzie wykonuje się balijskie masaże i zabiegi, oraz liczne kawiarnie i restauracje z potrawami kuchni z regionu Morza Śródziemnego i innych części globu. Przygotowano też coś dla osób spragnionych rozrywek. Chętni mogą skorzystać z symulatora Formuły 1 albo wybrać się na widowiska artystyczne, w tym Cirque du Soleil (obie atrakcje są dostępne na MSC Meraviglia, MSC Bellissima i MSC Grandiosa). Poza tym czekają na nich seanse filmowe w kinie i liczne koncerty muzyczne, a także aquapark, kręgielnia i kompleks sportowy. MSC Cruises organizuje wycieczki w basenie Morza Śródziemnego oraz w rejonie Europy Północnej, Karaibów, Ameryki Południowej, Afryki i Półwyspu Arabskiego. Armator ten oferuje również sezonowe rejsy transatlantyckie.

 

PO KRÓLEWSKU

Warto wspomnieć jeszcze o Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL). To jeden z największych (zaraz po Carnival Corporation & plc) i najnowocześniejszych tego typu koncernów na świecie. Wchodząca w jego skład marka Royal Caribbean International (RCI) została założona w 1968 r. przez trzy norweskie firmy jako Royal Caribbean Cruise Line. W 1993 r. weszła na giełdę w Nowym Jorku (New York Stock Exchange – NYSE), a w przeciągu dwóch kolejnych lat otworzyła swoją główną siedzibę w Miami na Florydzie i oddała do użytku nowy statek Legend of the Seas (sprzedany w czerwcu 2016 r. brytyjskiej linii Thomson Cruises, obecnie Marella Cruises, i pływający pod nazwą Marella Discovery 2). W 1997 r. Royal Caribbean Cruise Line połączyła się z Celebrity Cruises, w wyniku czego powstała marka Royal Caribbean International. Utworzono również przedsiębiorstwo Royal Caribbean Cruises Ltd., które miało zarządzać tymi obiema odrębnymi liniami wycieczkowymi. Aktualnie pod szyldem Royal Caribbean International pływają luksusowe jednostki podzielone na sześć większych klas: Oasis, Freedom, Voyager, Radiance, Vision i Quantum (istnieją jeszcze dwie pojedyncze klasy Sovereign reprezentowana przez Majesty of the Seas i Empress z Empress of the Seas).

Do bogatych atrakcji dostępnych dla pasażerów na statkach RCI należą m.in. lodowiska, aquaparki, ściany wspinaczkowe, pola do minigolfa, boiska do różnych gier, centra fitness, teatry z fantastycznym repertuarem, kasyna i sklepy. Po dwóch dekadach skupiania się głównie na Karaibach firma poszerzyła swoją ofertę i obecnie ma w niej też atrakcyjne rejsy w innych zakątkach świata: wokół Alaski, Kanady i wybrzeża Nowej Anglii, na Bermudy, w rejonie Ameryki Centralnej i Ameryki Południowej, Hawajów, Australii, Nowej Zelandii i wysp w południowej części Oceanu Spokojnego, Azji, Zatoki Perskiej i Północnej Afryki oraz Europy.

MS Quantum of the Seas z 2014 r., ekscytujący lot w pierwszym tunelu aerodynamicznym na pełnym morzu

 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Aby zarezerwować wymarzoną wycieczkę, trzeba najpierw na stronie internetowej jednego z polskich biur podróży współpracujących z armatorami wyszukać interesujący nas region lub rodzaj wyprawy. Przy okazji warto także zwrócić uwagę na terminy rejsów. Po podjęciu decyzji należy skontaktować się z działem rezerwacji, aby wybrać formę zakwaterowania. Można to zrobić telefonicznie lub wysłać zapytanie na podany adres email bądź za pomocą formularza. Niektóre biura utrzymują rezerwację wstępną przez 24 godziny. W następnym kroku ich pracownicy przygotują umowę i przesyłają ją na adres klienta. Po zapoznaniu się z nią i podpisaniu jej trzeba wpłacić depozyt. Taka zaliczka wynosi zazwyczaj 30 proc. wartości wycieczki. Przed upłynięciem ok. 45 dni do wyruszenia statku w drogę należy uiścić pozostałą kwotę.

Zazwyczaj w cenę rejsu nie jest wliczona opłata za przelot w okolicę portu czy nocleg przed wejściem na pokład i po zakończeniu wyprawy. Czasem biura podróży przygotowują jednak kompleksowe pakiety obejmujące również tego typu dodatkowe koszty. Oddzielnie płaci się też za wycieczki fakultatywne oraz np. zabiegi w centrum spa, korzystanie z kasyna czy wizyty u fryzjera. Poza tym trzeba przygotować sobie pieniądze na obowiązkowe napiwki dla załogi. Wszystkie te informacje powinniśmy otrzymać wraz z konkretną ofertą. Warto pamiętać, że przy wkraczaniu na terytorium niektórych krajów wymagana jest wiza. Za nią także płacimy sami.

W zależności od tego, jaki pakiet wykupiliśmy, formuła all inclusive będzie obejmować tylko posiłki lub posiłki i napoje. Poza tym na statkach obowiązuje system bezgotówkowy. Na początku podróży otrzymujemy kartę, która stanowi zarówno nasz klucz do kabiny, jak i kartę do rejestrowania opłat. Na koniec rejsu dostajemy rachunek ze wszystkimi wydatkami poniesionymi w trakcie wycieczki.

Przed wyruszeniem w drogę należy się upewnić, że mamy ze sobą dokument tożsamości. Jeśli statek będzie zatrzymywał się poza strefą Schengen, warto wziąć również ważny paszport. Ten ostatni tak naprawdę najlepiej zapakować nawet na europejski rejs. Nigdy nie wiadomo, czy trasa wycieczki nie ulegnie nieoczekiwanej zmianie ze względu na warunki pogodowe, niestabilną sytuację w danym regionie lub jakieś zdarzenie losowe.

Jeśli chodzi o zawartość walizki, to powinniśmy wziąć rzeczy, które zwykle zabieramy na urlop. Oczywiście wybór garderoby zależy od tego, dokąd się udajemy. Warto pamiętać o kostiumie kąpielowym i stroju wieczorowym, który przyda się w przypadku różnego rodzaju uroczystości, takich jak kolacja z kapitanem. Ze względu na możliwość korzystania na pokładzie z siłowni i fitness klubów dobrze zapakować sportowe ubranie i obuwie. Na morzu dostęp do internetu jest dosyć drogi, więc lepiej zostawić laptopa w domu. W końcu podczas rejsu chcemy przede wszystkim błogo wypocząć.