Wyjazd za granicę z biurami podróży na tegoroczną majówkę zarezerwowało o 16 proc. turystów mniej niż w ub. Roku – wynika ze statystyk Travelplanet.pl (rezerwacje dokonane do 22 kwietnia). Tegoroczna majówka  jest tańsza o 10 proc. bo biura redukują ceny ofert o połowę

Kalendarz jest w tym roku wyjątkowo niesprzyjający, bowiem 1 maja wypada w piątek. Dodatkowo prognozy pogody na długi weekend są dobre, stąd ta wstrzemięźliwość w zagranicznych wyjazdach. – Wystarczą jednak zapowiedzi złej pogody by turyści ruszyli do biur – twierdzi Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta turystycznego i przypomina sytuację bezpośrednio przed ubiegłoroczną majówką. Wówczas również skala rezerwacji była początkowo niższa o 10 proc. od tej rok wcześniej, ale deszczowa pogoda spowodowała, że ostatecznie na długi weekend wyjechało o 21 proc turystów więcej niż w maju 2013.
Zwłaszcza że w tym roku oferta touroperatorów na długi majowy weekend została mocno zredukowana cenowo. Zagraniczna majówka z biurem podróży kosztuje turystę średnio 2096 zł. Turyści płacą teraz o ok. 240 zł mniej niż za podobny wypoczynek w 2014 roku. Wpływ na tę obniżkę mają mocne przeceny, o 40 – 50 proc pierwotnych kosztów imprezy. W efekcie typowo weekendowy trzydniowy wypad na majówkę do Turcji (samolot hotel 3-4* z wyżywieniem HB i AI) to koszt ok. 900 – 950 zł (przecena z ok. 1400 – 1500 zł) a długi weekend w hotelu 5* z AI za niecałe 1000 zł. Za podobne pieniądze, bo 1000 – 1100 zł od osoby, na tydzień, obejmujący długi weekend można polecieć do Egiptu (hotel 4* AI) Hiszpanii lub Grecji (hotel 4*, HB).
– To bardzo konkurencyjne oferty do wypoczynku w Polsce w podobnym standardzie, zwłaszcza że przelot do miejsca wypoczynku trwa w zasadzie tyle samo co dojazd nad Bałtyk czy w polskie góry – zwraca uwagę Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce Travelplanet.pl. – A w bonusie mamy dodatkowo gwarantowaną dobrą pogodę.
Polscy turyści najchętniej wybierają na majówkę Grecję, która cieszy się ciągle rosnącą popularnością. W ub. Roku po raz pierwszy była ona najchętniej wybieranym krajem na wypoczynek i zdetronizowała Egipt. Podobna sytuacja ma miejsce i w wypadku tegorocznej majówki – to do Grecji a nie Egiptu przede wszystkim wybierają się turyści. Na majówkę 2014 wybierało się tam nieco ponad 17 proc. klientów Travelplanet.pl, na tegoroczną – ponad 25 proc. Z kolei popularność Egiptu w tym czasie spadła z 26 proc. do niecałych 20 proc.
– Na Egipcie niejako rykoszetem odbiła się kryzysowa sytuacja w Tunezji i przypominanie przez MSZ, że ten kraj znajduje się na liście ministerialnych ostrzeżeń – komentuje Radosław Damasiewicz. – Ewidentnie korzystają na tym europejskie kraje basenu Morza Śródziemnego.
Duży wzrost popularności na majówkę odnotowuje również Hiszpania (blisko dwukrotny wzrost rezerwacji, z ok. 9,5 proc. do 17 proc.). W pierwszej piątce w rankingu rezerwacji w miejsce Tunezji pojawiły się również Włochy (1,9 proc, w 2014 było to 1,3 proc. ruchu turystycznego).
–  Zawirowania w Tunezji i zawieszenie wylotów do tego kraju spowodowały, że na tegoroczną majówkę wypadła z pierwszej piątki, obecnie chce tam jechać 1,3 proc. o połowę mniej niż w ub. Roku – kometuje dyr. Damasiewicz. – Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie biura podróży wznowiły już wyloty do tego kraju.

Kraj

Odsetek turystów majówka’15

Śr. Koszt / os. w zł majówka’15

Odsetek turystów majówka’14

Śr. Koszt / os. w zł majówka’14

GRECJA

25,4

1809

17,1

2038

EGIPT

19,8

2070

25,8

2113

TURCJA

19,4

2118

15,8

2189

HISZPANIA

17,0

2077

9,5

2702

WŁOCHY / TUNEZJA

1,9 (Włochy)

1394

2,6 (Tunezja)

1658

 

Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.
Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2014 roku po raz ósmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.
W 2014 roku Travelplanet.pl uzyskał tytuł Narodowego Championa w konkursie European  Business Awards reprezentował nasz kraj w  8. edycji prestiżowego  europejskiego konkursu, mającego wyłonienie najbardziej innowacyjnych i dynamicznych firm w Europie.