Miej kontrolę nad swoimi przesiadkami i zaplanuj bezproblemową podróż. Skorzystaj z poradnika AirHelp dotyczącego przemieszczania się pomiędzy terminalami na najpopularniejszych lotniskach całego świata. Jeżeli jednak ze względu na opóźnienie pierwszego lotu (z winy przewoźnika), spóźniłeś się na kolejny, masz prawo ubiegać się o transport alternatywny oraz odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro
Dokonując rezerwacji lotów łączonych, należy pamiętać o czasie, potrzebnym na przemieszczenie się pomiędzy terminalami. Jest on ustalany przez każde lotnisko indywidualnie. Przykładowo pasażer przesiadający się do innego samolotu we Frankfurcie nad Menem potrzebuje na to 1h, w Miami 1,5h, a w Pekinie – 3h.
– Wiele linii lotniczych nie dostosowuje się do czasu transferów, ustalanych przez porty lotnicze. To sprawia, że pasażerowie często spóźniają się na kolejny lot w swojej dwuetapowej podróży. Ostatnio zajmowaliśmy się przypadkiem czteroosobowej rodziny, która przegapiła samolot we Frankfurcie nad Menem, ponieważ miała 10 minut na transfer na tym ogromnym lotnisku. Przewoźnik twierdzi, że rodzina powinna była pośpieszyć się – naszym zdaniem takie podejście jest całkowicie niedopuszczalne – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.
L.p. |
Miasto |
Kod lotniska |
Czas na przesiadkę (w minutach) |
1 |
Pekin |
BJS / PEK |
180 |
2 |
Shanghai |
PVG |
150 (zmiana terminalu) 120 (w tym samym terminalu) |
3 |
Rio de Janeiro |
GIG |
120 (loty międzynarodowe) |
4 |
Miami |
MIA |
90 |
5 |
Sydney |
SYD |
90 |
6 |
Los Angeles |
LAX |
90 |
7 |
Madryt |
MAD |
90 65 (tylko dla lotów wykonywanych przez linię lotniczą Iberia) |
8 |
Hong Kong |
HKG |
80 |
9 |
Dubai |
DXB |
75 |
10 |
Chicago |
ORD |
75-90 (zależnie od terminalu i destynacji) |
11 |
Nowy Jork |
JFK |
60 |
12 |
Berlin |
TXL |
60 |
13 |
Frankfurt |
FRA |
60 |
14 |
Istambuł |
IST |
60 |
15 |
Londyn |
LHR |
60 |
16 |
Singapur |
SIN |
60 |
17 |
Wiedeń |
VIE |
60 25 (tylko dla lotów wykonywanych przez linię lotniczą Star Alliance) |
18 |
Bruksela |
BRU |
60 (dla lotów w strefie Schengen) 90 (dla lotów poza strefą Schengen) |
19 |
Paryż |
CDG |
60 (w tym samym terminalu) 75 (transfer pomiędzy terminalami 1 a 2) 90 (transfer pomiędzy terminalem 1/2 do 3) |
20 |
Tokio |
HND |
45 90 |
21 |
Johannesburg |
JNB |
45-75 (zależnie od terminalu i destynacji) |
22 |
Stuttgart |
STR |
45 |
23 |
Kolonia/Bonn |
CGN |
45 |
24 |
Düsseldorf |
DUS |
45 |
25 |
Hamburg |
HAM |
45 |
26 |
Rzym |
FCO |
45 |
27 |
Amsterdam |
AMS |
40 |
28 |
Monachium |
MUC |
40 |
29 |
Zurych |
ZRH |
40 |
30 |
Atlanta |
ATL |
35-85 (zależnie od terminalu i destynacji) |
Informacje te są szczególnie ważne dla pasażerów, którzy rezerwują loty indywidualnie. Każdy, kto z własnej winy przegapi lot ze względu na złe oszacowanie czasu potrzebnego na przesiadkę, nie będzie uprawniony do alternatywnego lotu lub wypłaty odszkodowania.
UBIEGAJ SIĘ O ODSZKODOWANIE
Pasażer ma prawo ubiegać się o alternatywny transport w przypadku, gdy bilety na oba loty zostały kupione razem i mają ten sam numer rezerwacji. W przypadku, gdy podróżni przybyli do miejsca docelowego więcej niż trzy godziny później od planowanego czasu, przewoźnik powinien również wypłacić klientom odszkodowanie od 250 do 600 euro. Zgodnie z Rozporządzeniem WE261, wysokość rekompensaty zależna jest od długości lotu:
-poniżej 1 500 km – 250 euro
-loty wewnątrz UE powyżej 1 500 km – 400 euro
-loty poza UE pomiędzy 1 500 a 3 500 km – 400 euro
-loty poza UE powyżej 3 500 km – 600 euro
Przewoźnik obsługujący problematyczny lot jest również odpowiedzialny za ewentualne późniejsze opóźnienia, nawet jeżeli są one wykonywane przez inne linie lotnicze.
– Jeżeli chciałbyś ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, to powinieneś zanotować faktyczny czas przybycia do miejsca przeznaczenia. Nie akceptuj ofert przewoźnika, w których zrzekasz się swoich praw w zamian za inne świadczenia (vouchery na kolejne przeloty itp.), ponieważ stracisz możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Ponadto zachowaj wszystkie dowody poniesionych dodatkowych wydatków w wyniku opóźnienia. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom także ciepły posiłek podczas oczekiwania, jak również dostęp do łączności, transport oraz hotel, jeżeli jest to konieczne – dodaje Natalia Gębska.
Pasażerowie już na lotnisku mogą sprawdzić, czy ich lot kwalifikuje się do wypłaty odszkodowania. Wystarczy zeskanować kartę pokładową w bezpłatnej aplikacji AirHelp.