Polska jest coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla innowacyjnych, młodych firm z zagranicy. Dla naszego kraju to same plusy. Szacuje się, że wszystkie prowadzące tutaj działalność startupy w 2023 r. stworzą ponad 50,3 tys. miejsc pracy oraz wygenerują ponad 2,2 mld zł wartości dodanej, która jest najważniejszą składową PKB

 

Jednym z prężnie rozwijających się międzynarodowych startupów jest funkcjonujący w Gdańsku AirHelp. Spółka rozwija się w oparciu o innowacje technologiczne, a wiele nowych mechanizmów i rozwiązań wypracowywanych jest w Polsce. Firma zatrudnia już 450 osób, a w tym roku planuje zwiększyć zatrudnienie do 600.

 

AirHelp pomaga pasażerom w uzyskaniu należnej rekompensaty w przypadku opóźnienia, odwołania lotu lub odmowy wejścia na pokład. W marcu br. spółka dokonała technologicznego przełomu w procesie prowadzenia postępowań o odszkodowanie – uruchamiając pierwszego na świecie robota-prawnika, działającego na zasadzie sztucznej inteligencji. Warto dodać, że zaplecze technologiczno-operacyjne firmy znajduje się właśnie w polskiej filii.

 

DWÓCH PRZYJACIÓŁ TWORZY STARTUP

 

AirHelp stworzyło w 2013 r. w USA dwóch przyjaciół – Henrik Zillmer i Nicolas Michaelsen. Koncepcja spółki zrodziła się w trakcie wspólnych wakacji, podczas których panowie mieli trudności z dotarciem na miejsce z powodu opóźnionego lotu. Złożyli więc reklamację, do której linie lotnicze się nie odniosły. Bazując na własnym doświadczeniu, postanowili założyć firmę, aby pomóc innym pasażerom w dochodzeniu swoich praw.

 

Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Od momentu powstania firma pomogła już ponad 2 mln pasażerów na całym świecie i otworzyła swoje przedstawicielstwa w 20 krajach.

 

Z SERWEROWNI NA SALĘ SĄDOWĄ

 

To technologia pozwala zamieniać innowacyjne pomysły w przedsięwzięcia o globalnym zasięgu.Nowo stworzony robot-prawnik o imieniu Herman, został zaprojektowany w celu usprawnienia procesu ubiegania się u przewoźnika o rekompensaty za utrudnienia w lotach. Po złożeniu wniosku Herman, dosłownie w sekundę, analizuje najważniejsze dane – lotnisko przylotu i wylotu, narodowość pasażera oraz kraj rejestracji linii lotniczej – podpowiadając najszybszą i najkorzystniejszą dla klienta drogę prawną.

 

Zespół prawników i inżynierów AirHelp przetestował robota-prawnika na 35 000 postępowaniach sądowych w prawie 30 krajach i 30 różnych jurysdykcjach. Dzięki temu Herman bezbłędnie podpowie na przykład gdzie ubiegać się o odszkodowanie Polakowi, który leciał z Paryża do Berlina, korzystając z usług węgierskiego przewoźnika.

 

– Oczywiście nie możemy zmienić prawa regulującego ubieganie się odszkodowanie u linii lotniczych, ale chcemy sprawić, aby ten proces przebiegał szybciej, płynniej i bardziej sprawiedliwe dla konsumentów.  Herman, nasz nowy, wyposażony w sztuczną inteligencję, robot-prawnik pozwoli nam na znaczne skrócenie czasu obsługi prawnej, a także wybór najdogodniejszej dla klienta drogi postępowania. Herman to świetny przykład innowacji technologicznej służącej ludziom – ponad 8 milionom pasażerów rocznie, uprawnionym do uzyskania odszkodowań od linii lotniczych – mówi Natalia Gębska, Country Manager AirHelp.

 

Dzięki tworzeniu nowoczesnych technologii takich jak Herman, AirHelp coraz częściej jest uwzględniany w zestawieniach porównujących startupy m.in. internetowy magazyn podróżniczy Skift umieścił firmę na liście „Top Travel Startups to Watch in 2017”. Nazwa przedsiębiorstwa wymieniana jest w towarzystwie tak znanych marek, jak Skype, CodersTruck czy ZYB – łączy je bowiem wspólny fundator, duński przedsiębiorca Morten Lund.