Przedstawiciele trzech przenikających się sfer: biznesu, administracji i nauki spotkali się i debatowali na temat silnej marki Polski i siły polskich marek.

Poszukując odpowiedzi na pytania, jak współpracować i jakie podjąć kroki w kierunku realizacji efektywnej kooperacji, przedstawiony został program “Marki dla Polski”, stworzony przez Grzegorza Kiszluka, redaktora naczelnego magazynu “Brief”, twórcę platformy Brief for Poland.

11 lutego 2015 roku, w siedzibie Wojskowej Akademii Technicznej, odbyła się debata z udziałem m.in. prof. Marka Banaszkiewicza – prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej, Arkadiusza Bąka – wiceministra gospodarki, Roberta Biedronia – prezydenta Słupska, prof. dr hab. Włodzisława Ducha – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Moniki Piątkowskiej – wiceprezes i członka zarządu ds. informacji i komunikacji Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Pawła Poncyliusza – wiceprezesa zarządu Avio Aero, Ireneusza Sitarskiego – przewodniczącego rady nadzorczej PESA Bydgoszcz oraz dr Elżbiety Wąsowicz-Zaborek – wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Uczestnicy debaty dyskutowali o tym, w jaki sposób tworzyć rozpoznawalne polskie marki – w takich sektorach gospodarki jak produkcja, usługi, turystyka, inwestycje, nauka, sport, kultura i sztuka – oraz jaka jest rola administracji, uczelni oraz biznesu w tworzeniu tych marek.

“Współpraca nauki i biznesu nie musi być widoczna, ważne, żeby w ogóle zaistniała! Rozwiązania są zupełnie inne w zależności od uczelni. Jeśli mówimy o naukach technicznych, medycznych, to miejmy świadomość, że one w naturalny sposób się ‘umiędzynarodowiają’ i rozwiązania owe wydają się nie znać granic. Natomiast jeśli rozważamy np. nauki prawnicze to jest to zupełnie inny aspekt, gdyż prawo jest z reguły lokalne.” – zauważył prof. dr hab. Lechosław Garbarski, kierownik katedry marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Ważnym punktem programu debaty było przedstawienie założeń fundacji “Marki dla Polski”, której celem jest wspieranie i budowanie konkurencyjności polskich marek, jako najbardziej istotnych czynników przyczyniających się do wzrostu rozpoznawalności i reputacji Polski w kraju i za granicą. Przedsięwzięciu przyświeca idea Trójkąta Efektywności Briefu, w którym to każdemu z ramion przypisuje się zadanie: administracji – koordynację; uczelniom – transfer wiedzy; biznesowi – rolę inwestora, ale także największego beneficjenta. W ramach działań fundacji powstanie “Mapa Polskich Marek” – kompilacja 16 map poszczególnych regionów, na której umiejscowione zostaną m.in. firmy, produkty, atrakcje turystyczne, inicjatywy kulturalne, sportowe, naukowe. Będzie ona wizualizacją potencjału regionów, a oznaczenie na mapie poszczególnych marek rozszerzy świadomość potrzeby budowy silnej marki Polski oraz jej wysokiej reputacji na arenie międzynarodowej.

“Mapa Polskich Marek jest bardzo ważnym elementem, przyczyniającym się do tego, aby Polska była rozpoznawalna na świecie. Proszę zauważyć, że już przy jej tworzeniu, współpracujemy i to już jest wartość dodana. Sam fakt tego, że będziemy mieli ze sobą rozmawiać i tworzyć jakiś jeden produkt da nam ogromne pole do poznania się, do wzajemnego zrozumienia i współpracy.” – powiedziała Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Fundacja “Marki dla Polski” ma w planach także cykl warsztatów i seminariów o programie oraz korzyściach płynących ze współpracy w ramach Trójkąta Efektywności Briefu, pokazujących w jaki sposób podmioty takie, jak administracja publiczna, uczelnie oraz lokalny biznes mogą współtworzyć silną markę Polski. Z pozytywnym odbiorem spotkał się także pomysł wydawania dwumiesięcznika “Brief for Poland”.

Relacja z debaty ukaże się na stronie www.brief.pl.

 

 

Brief for Poland (B4P) – platforma marketingu miejsc, od 12 lat propagująca ideę Trójkąta Efektywności Briefu, tworząca unikalną w skali kraju płaszczyznę współpracy administracji publicznej, uczelni i biznesu na rzecz budowania silnych polskich marek oraz całej Polski.
Misją Brief for Poland jest wszechstronne wspieranie rozwoju polskich marek, co powoduje poprawienie stanu gospodarki, poprzez wzrost eksportu, napływ inwestorów i ich inwestycje w rozwój infrastruktury, kultury, sportu, rosnącą liczbę turystów – a w rezultacie także poprawę jakości życia Polaków. Wierzymy, że pozytywny wizerunek polskich marek to silna marka Polski.