Melomanom spragnionym klasyki w najlepszym wydaniu, polecamy niezwykłe wydarzenie muzyczne – Grand Concerto. Program koncertu wspaniale ukazuje zestawienie wielkich osobowości świata muzyki poważnej. Usłyszymy bowiem dzieła Bacha (syna) i Mozarta w wykonaniu wspaniałych gości z Filharmonii Poznańskiej.

Orkiestrą pokieruje wybitny angielski dyrygent, klawesynista i teoretyk muzyki – znany na całym świecie Christopher Hogwood. To wszystko już 17 maja 2014 o godzinie 19:00 na Ołowiance. Zapraszamy!

Grand Concerto to niepowtarzalna okazja, by uczestniczyć w muzycznym wydarzeniu, na którym zagrają wspaniali goście z Poznania – Orkiestra Filharmonii Poznańskiej oraz światowej sławy dyrygent Christopher Hogwood, dyrygent gościnny Filharmonii Poznańskiej. Specjalnie dla swoich melomanów Filharmonia Bałtycka łączy w sobie wspaniałych muzyków z Poznania oraz Wielkiej Brytanii na jednym koncercie.

Znakomity kompozytor, pianista i klawesynista, drugi syn Jana Sebastiana Bacha – Carl Philipp Emanuel Bach, zgodnie z wolą ojca wybrał studia prawnicze. Z czasem poddał się jednak muzycznemu powołaniu i zasłynął między innymi dzięki wspaniałym improwizacjom oraz symfoniom. Choć nazwisko Bach kojarzy się przede wszystkim z jego wspaniałym ojcem, z przekonaniem można stwierdzić, że syn ani trochę nie ustępuje mu miejsca.

Postaci Wolfganga Amadeusza Mozarta nie trzeba już nikomu przedstawiać. Jego twórczość jest niedoścignionym ideałem kompozytorskiego kunsztu i instrumentalnej wirtuozerii. Wczesne oznaki geniuszu objawił Mozart w wieku lat 5, komponując swoje pierwsze utwory. Podczas Grand Concerto usłyszeć będzie można jego Serenadę nr 10 B-dur znaną również pod tytułem Gran Partita. Rozpoczął ją Mozart w trakcie pobytu w Monachium, w okresie pracy nad operą „Idomeneo, król Krety”. Z nieznanych powodów utworu tego nie ukończył; został skończony kilka lat później w Wiedniu. Kompozycja należy do czołówki utworów Mozarta na instrumenty dęte.

Z repertuaru młodszego z synów Jana Sebastiana Bacha usłyszymy z kolei Symfonię na instrumenty smyczkowe nr 1 G-dur oraz Symfonię na instrumenty smyczkowe nr 3 C-dur. Carl Philipp Emanuel Bach był jednym z najwybitniejszych reprezentantów stylu galant, co więcej – kompozytor wykraczał poza rokokowe ramy. Jego utwory zdradzają nawiązania do muzyki ludowej, są emocjonalnie pogłębione, bardziej żarliwe. Stąd wielu muzykologów uważa Carla Philippa Emanuela Bacha za prekursora, a następnie jednego z najwybitniejszych przedstawicieli stylu sturm und drang w muzyce.

Bilety na Grand Concerto dostępne są w cenach 10–45 zł. Wejściówki można zakupić w systemie sprzedaży on-line: www.filharmonia.gda.pl, przez platformę sprzedażową www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smartfonach. Szczegóły na: www.filharmonia.gda.pl oraz w kasach PFB (bilety@filharmonia.gda.pl, 58 320 62 62 lub 58 323 83 62).

GRAND CONCERTO

Sobota, 17 maja 2014, godz. 19:00

Sala Koncertowa na Ołowiance

Bilety w cenie  10-45zł

Koncert symfoniczny

Christopher Hogwood dyrygent

Soliści Filharmonii Poznańskiej

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Program:

Wolfgang Amadeusz MOZART

Serenada nr 10 KV 361 (370a) B-dur Gran Partita części 1-4

Carl Philipp Emanuel BACH

Symfonia na instrumenty smyczkowe nr 1 G-dur Wq 182/1

Symfonia na instrumenty smyczkowe nr 3 C-dur Wq 182/3

Wolfgang Amadeusz MOZART

Serenada nr 10 KV 361 (370a) B-dur Gran Partita części 5-7

BACKGROUND

Christopher Hogwood

Christopher Hogwood – od sezonu 2011/12 główny dyrygent gościnny Filharmonii Poznańskiej – bywa nazywany Karajanem muzyki dawnej. Od lat zgłębia ją teoretycznie, prowadząc liczne badania, jak i praktycznie – wykonując ją. Jest zarówno dyrygentem, klawesynistą, jak i teoretykiem muzyki oraz autorem książek. Posiada też własną kolekcję historycznych instrumentów.

Studiował muzykę i filologię klasyczną w Pembroke College na Uniwersytecie w Cambridge, dyrygenturę u Raymonda Lepparta, Thurstona Darta, a później także u Rafaela Puyana i Gustava Leonhardta. Przez rok był na stypendium na Uniwersytecie Karola i w Konserwatorium w Pradze.

W 1967 roku założył z Davidem Munrowem zespół Early Music Consort, a w 1973 roku, istniejącą do dziś Academy of Ancient Music, specjalizującą się w wykonywaniu muzyki dawnej na historycznych instrumentach – był jej dyrygentem do 2006 roku. Z tą orkiestrą dokonał ponad 200 nagrań dla wytwórni Decca, wśród których znalazły się wszystkie symfonie Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena.

Jego projekty dyrygenckie ściśle związane są z jego pracami badawczymi i edytorskimi. Nic więc dziwnego, że gdy pracował nad nową edycją dzieł orkiestrowych Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego to z tokijską NHK Symphony Orchestra, przygotował trwające przez trzy tygodnie koncerty, w czasie których dyrygował własnymi edycjami dzieł Mendelssohna z projektu przygotowywanego dla niemieckiego wydawnictwa muzycznego Bärenreiter. Zasiada też w radach opracowujących wydania dzieł zebranych m.in. Carla Philippa Emanuela Bacha i Bohuslava Martinů. W 2010 roku zakończył projekt opracowania dzieł wszystkich Francesco Geminianiego, który prowadzony był pod jego kierunkiem. Opera Omnia Geminianiego ukazała się nakładem wydawnictwa Ut Orpheus w Bolonii.

Interpretacji prowadzonych dzieł, dokonuje prawie wyłącznie na podstawie własnych badań, często zestawiając barok i klasycyzm z muzyką XX wieku. Przy całym ogromnym zaangażowaniu w muzykę dawną, Hogwood jest bowiem jednocześnie wielkim pasjonatem muzyki XIX i XX wieku, w tym zwłaszcza neoklasyków – Bohuslava Martinů, Igora Strawińskiego, Benjamina Brittena, Aarona Coplanda, Keitha Tippetta i Arthura Honeggera.

Christopher Hogwood pracował z większością czołowych orkiestr i teatrów operowych świata. Jest gościnnym profesorem w Royal Academy of Music w Londynie, honorowym profesorem muzyki University of Cambridge oraz profesorem muzyki w Gresham College w Londynie.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Podczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta – Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu orkiestrę prowadzili kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio.
Z początkiem sezonu artystycznego 2007/2008 Dyrygentem-Szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej został Marek Pijarowski. Pierwszym dyrygentem gościnnym tego zespołu jest obecnie Łukasz Borowicz, a głównym dyrygentem gościnnym – Christopher Hogwood.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował w prawie wszystkich krajach Starego Kontynentu. Uczestniczył w wielu znaczących zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissingen Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer.

Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest podstawowym zespołem symfonicznym festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, bierze także udział w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Do ważnych wydarzeń w historii zespołu należy występ przed Papieżem Janem Pawłem II w Watykanie.

Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci: Hermann Abendroth, Roberto Benzi, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, George Georgescu, Zdzisław Górzyński, Christopher Hogwood, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Zygmunt Latoszewski, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Sir Neville Marriner, Jérémie Rhorer, Witold Rowicki, Ainārs Rubiķis, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Václav Smetáček, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko, Carlo Zecchi oraz soliści: Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Gábor Boldoczki, Pavol Breslik, Sarah Chang, Andrzej Dobber, Helen Donath, Wojciech Drabowicz, Jean Fournier, Malcolm Frager, Alexander Gavrylyuk, Monique Haas, Ida Haendel, Andrzej Hiolski, Philippe Jaroussky, Sumi Jo, Ryszard Karczykowski, Antonina Kawecka, Olga Kern, Joanna Kozłowska, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Aleksandra Kurzak, Sergei Leiferkus, Julia Lezhneva, Christian Lindberg, Bernard Ładysz, Adam Makowicz, Witold Małcużyński, Annick Massis, Albrecht Mayer, Francesco Meli, Johannes Moser, Leszek Możdżer, Victoria Mullova, Sergei Nakariakov, Wiesław Ochman, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhrad Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Rugierro Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Alexandra Soumm, Göran Söllscher, Akiko Suwanai, Henryk Szeryng, Stefania Toczyska, Simon Trpčeski, Maxim Vengerov, Arcadi Volodos, Wanda Wiłkomirska, Narciso Yepes, Krystian Zimerman.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej ma w dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD (nagrania dla Sony Classical, Polmusic, Wichtel Records, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, Dux, CD Accord, Naxos).

Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym, mogąca pomieścić prawie 1000 słuchaczy.