27 listopada br. w Warszawie odbyło się spotkanie Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) pt. „CSR w obszarze energia i środowisko”,  w trakcie którego przedstawiono najnowszą publikację, przygotowaną przez Izbę we współpracy z PwC, Fortum Power and Heat Polska i Skanska Property Poland.

 

Prezentację otwierają wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez firmę PwC na wybranej kadrze zarządzającej „CEO Survey 2013”. Osoby należące do ścisłego kierownictwa, zapytane o  zaangażowanie  firmy w zrównoważony rozwój, definiują go w trzech obszarach: środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego. Jak wynika z przeprowadzonych przez PwC badań w globalnych firmach, efektywność ekologiczna przyczynia się do realizacji dwóch celów:

■ Ograniczenia kosztów: 8 na 10 badanych CEO spodziewa się utrzymania niepewnego lub niestabilnego wzrostu, co sprawia, że ograniczanie kosztów jest wysoko na liście priorytetów biznesowych. Globalne zapotrzebowanie na energię może wzrosnąć o ponad jedną trzecią od teraz do 2035. W związku z tym 52% CEO globalnych firm twierdzi, że są skoncentrowani na wzroście kosztów energii i surowców.

■ Redukcji wpływu na środowisko: 48% ankietowanych globalnych firm zamierza zwiększyć nacisk na zmniejszenie wpływu na środowisko; 41% planuje zwiększyć nacisk na monitoring i raportowanie zrównoważonego rozwoju oraz wydajności procesów w tym zakresie.

Podsumowując badanie PwC, zajmującej się międzynarodowym doradztwem z zakresu zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu, „CEO Survey 2013”, kadra kierownicza planuje w 2014 r. skupić się na celach ekonomicznych i środowiskowychW publikacji SPCC „CSR w obszarze energia i środowisko”, zaprezentowano w sumie 15 dobrych praktyk wdrażanych przez firmy skandynawskie, m.in. Carlsberg Polska, Electrolux, H&M, IKEA, LEGO, Radisson Blu, ROCKWOOL, Ruukki, Stena Recycling, Tetra Pak, TransCargo, VELUX oraz Volvo Trucks.

 

Przykłady dobrych praktyk zostały zgrupowane w następujących blokach tematycznych:

I. Energia i klimat:

Oszczędność energii, wdrażanie energooszczędnych technologii i rozwiązań produktowych:  Fortum, Skanska Property Poland, Carlsberg Polska, Radisson Blu, Ruukki.

Inwestycje w energię odnawialną: IKEA, Grupa LEGO,

Zrównoważony transport/logistyka TransCargo, VELUX

II. Zrównoważone zarządzanie zasobami: Skanska Property, H&M, Stena Recycling, TransCargo

III. Edukacja ekologiczna, podnoszenie świadomości wśród klientów i interesariuszy: Electrolux, Rockwool, Tetra Pak, Volvo Trucks.

 

Unikalne i nowatorskie rozwiązania w Polsce

Szczególnie ciekawe wydają się przykłady dobrych praktyk realizowanych przez firmy skandynawskie w Polsce, często po raz pierwszy w ich historii.

Takie unikalne i nowatorskie rozwiązanie zaprezentowało Fortum – fińskiej firmie energetycznej będącej jednym z największych producentów i dystrybutorów energii elektrycznej w krajach nordyckich oraz czwartym co do wielkości producentem ciepła na świecie. Poza Finlandią, Szwecją i Norwegią, inwestycje spółki ulokowane są także w krajach bałtyckich, Polsce oraz Rosji.

Specjaliści Fortum opracowali program badań nad produkcją adsorpcyjnego chłodu sieciowego, który obecnie realizowany jest we współpracy z Politechnikami Częstochowską oraz Wrocławską. 25 czerwca bieżącego roku w częstochowskiej elektrociepłowni Fortum została uruchomiona testowa instalacja adsorpcyjna do produkcji chłodu. Jest to jedyne tego rodzaju działające rozwiązanie w zakładach firmy na świecie. Instalacja ma charakter doświadczalny i będzie obsługiwała wewnętrzne potrzeby zakładu. Odpowie także na pytanie, czy może być konkurencyjna w stosunku do tradycyjnych urządzeń chłodniczych zasilanych energią elektryczną. Należąca do firmy elektrociepłownia w Częstochowie jest jednym z najnowocześniejszych zakładów tego typu w tej części Europy.

Projekt Atrium 1 – najbardziej energooszczędnego i przyjaznego dla środowiska budynku, nie tylko w Warszawie i w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej zaprezentowała z kolei firma Skanska Property Poland, działająca w Polsce od 1997 roku. Atrium 1 znajduje się w samym sercu biznesowego centrum Warszawy: przy Al. Jana Pawła II w pobliżu ronda ONZ.

Atrium 1 będzie miał niemal zerowy wpływ na środowisko, zapewni użytkownikom najniższe koszty eksploatacji, jednocześnie tworząc doskonałe środowisko pracy i przyczyniając się do poprawy stanu zdrowia, produktywności i dobrego samopoczucia przebywających w nim osób. Elewacja i wszystkie instalacje zostały zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować wydajność energetyczną budynku, zmniejszyć zużycie energii o 51%, a zużycie wody o 60% w porównaniu ze standardowymi budynkami w Polsce.

Aby chronić przyszłych użytkowników budynków Skanska, został zwiększony przepływ powietrza w wentylacji o ponad 30% w stosunku do wymogów polskich norm, zainstalowane monitory CO2 kontrolujące jego zawartość w powietrzu, a do budowy wykorzystane wyłącznie materiały o zerowej lub niskiej toksyczności. Ponadto, budynek został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić maksymalny dostęp do światła dziennego oraz widoków na zewnątrz z pomieszczeń stanowiących co najmniej 75% całej powierzchni budynku.

Atrium 1 to po prostu rozwiązanie typu win-win zarówno dla jego użytkowników, jak i dla środowiska.

 

Dobre praktyki firm skandynawskich

Wśród praktyk nadesłanych przez skandynawskie firmy zdecydowanie wyróżniają się projekty nastawione na efektywność energetyczną poprzez wdrażanie technologii energooszczędnych oraz redukcję emisji CO2. Skandynawscy inwestorzy realizują liczne inicjatywy edukacyjne i kampanie informacyjne mające na celu podnoszenie świadomości wśród klientów oraz społeczności lokalnych. Przykłady tego typu działań również znalazły się w omawianej publikacji, oto ich krótkie, lecz wiele mówiące zestawienie:

 

Energia i klimat

  • Budynek Atrium 1 firmy Skanska zużywa 51% mniej energii w porównaniu

ze standardowymi budynkami w Polsce

  • 40% obniżono emisję CO2 w efekcie modernizacji browarów Carlsberg
  • 1,5 mld Euro IKEA planuje zainwestować globalnie w energię odnawialną
  • w 2020 roku Grupa LEGO planuje pozyskiwać 100% energii ze źródeł odnawialnych
  • o 25% planowane jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w hotelach Radisson Blu dzięki wprowadzonym certyfikatom ekologicznym
  • do 35% można obniżyć koszty ogrzewania dzięki systemowi płyt Ruukki
  • 2,5 mln km zaoszczędzonych rocznie w transporcie dzięki systemowi CUBE wprowadzonym w firmie VELUX
  • 65° to temperatura wody używanej przez Fortum do uzyskania chłodu

Zasoby

  • Budynek Atrium 1 firmy Skanska zużywa 60% mniej wody w porównaniu ze standardowymi budynkami w Polsce
  • 6000 l wody jest oszczędzanych dzięki zebraniu 1 kg ubrań w trakcie akcji H&M Garment Collecting
  • ponad 500 ton surowców wtórnych dostarczono do EkoStacji Stena Recycling w Warszawie
  • 30% mniej papieru jest zużywane dzięki drukowaniu dwustronnym w TransCargo
  • Posadzono około 600 000 drzew na terenach parków narodowych w ramach internetowej akcji „Posadź drzewo dobrym zakupem” prowadzonej przez Tetra Pak

Edukacja i wzrost świadomości

  • 11 mln osób poinformowano o roli recyklingu i znaczeniu świadomych decyzji dotyczących zakupów podczas kampanii „Odkurzacze z morza” prowadzonej przez firmę Electrolux
  • ponad 2000 publikacji ukazało się w mediach na temat efektywności energetycznej kampanii „Szóste paliwo” firmy Rockwool
  • 3200 kierowców wzięło udział w konkursie Volvo Trucks „The Drivers’ Fuel Challenge”

Zebrane tematycznie praktyki i doświadczenia firm prezentujemy w publikacji Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) pt. „CSR w obszarze energia i środowisko”.

 

Zapraszamy do lektury!