Rekordowy wynik, blisko 10 tysięcy wypełnionych ankiet w VI edycji Ogólnopolskiego Badania Podróżników. To największe takie badanie w Polsce, którego celem jest poznanie opinii polskich podróżników – ich preferencji, profili podróżniczych oraz tego, kogo czytają, gdzie jeżdżą i co ich motywuje. Projekt pomaga wyłonić m.in.: destynację roku, aktualny podróżniczy trend, a także najbardziej inspirujące blogi i konta społecznościowe, czyli wpływowe osobistości polskiego rynku podróżniczego. Raport już jest dostępny!


Podobnie jak w poprzednich latach, jego uczestnicy mieli możliwość udziału w konkursie z atrakcyjnymi nagrodami, takimi jak wyprawa na Islandię od Soliści Adventure Club czy sprzęt podróżniczy marek: Viking, Osprey, Sea to Summit i Decathlon.

Kim jest polski podróżnik? 

 

Polski podróżnik to w dalszym ciągu kobieta (75%) między 25 a 34 rokiem życia, będąca mieszkanką dużego miasta. Jest ona najczęściej singielką i pracuje na stanowisku niekierowniczym. Zauważalny jest trend, w którym coraz więcej osób z mniejszych miejscowości i wsi decyduje się na podróże.

Dokąd jeździ polski podróżnik? 


Polscy podróżnicy zazwyczaj podróżują w obrębie Europy (93%). Natomiast zauważalny jest wzrost podróżujących do Azji (z 22% do 27%), która jest najchętniej  wybierana przez osoby między 25 a 34 rokiem życia (32%) oraz do Afryki (z 12% do 15%). Destynacje poza Europą, takie jak Afryka, Ameryka Południowa czy Australia i Oceania są najczęściej wybierane przez osoby powyżej 55 roku życia, które z założenia mogą dysponować większym portfelem. 

 

Aktywne wyjazdy na łono natury, które były popularne wśród polskich podróżników podczas pandemii, tracą na zainteresowaniu. Od 2021 roku obserwujemy stały spadek tych wyjazdów (z 38% do 34%). Na drugim miejscu znajdują się wyjazdy objazdowe, które od 2021 roku stale zyskują na popularności, a w tegorocznej edycji badania niemal zrównały się z aktywnymi wyjazdami na łono natury.

 

Dwie kluczowe kwestie dla osób korzystających z wyjazdów zorganizowanych, które od początku prowadzenia badania pozostają najważniejsze, to bogata oferta wyjazdu oraz brak konieczności martwienia się o jego organizację.

Skąd polski podróżnik czerpie podróżnicze inspiracje?

 

Możemy zauważyć trend zmniejszającej się w tym aspekcie roli blogów (z 56% w roku 2019 do 34% w obecnej fali badania). Wzrasta natomiast znaczenie Instagrama, Facebooka, a także znajomych. Najczęściej wskazywanym źródłem inspiracji na Facebooku i Instagramie jest Martyna Wojciechowska. Najchętniej wybieranym blogiem jest Busem Przez Świat, natomiast kanałem YT – Robert Makłowicz.

 

Jakie miejsca znajdują się na liście marzeń polskiego podróżnika? 

Lista marzeń polskich podróżników jest praktycznie niezmienna od początku trwania projektu – wciąż dominują Islandia i Stany Zjednoczone. Walka toczyła się o trzecie miejsce i w tym roku awansowała Portugalia, nieznacznie wyprzedzając Hiszpanię. Na wysokich pozycjach znajdują się także Tajlandia, Norwegia, Gruzja i Japonia.

 

Więcej znajdziesz w raporcie: Ogólnopolskiego Badania Podróżników 2024.

 

ORGANIZATORZY OBP:

SOLIŚCI ADVENTURE CLUB

Spełniamy podróżnicze marzenia. Organizujemy wyprawy do najpiękniejszych i najciekawszych miejsc w najdalszych zakątkach świata. Tworzymy różnorodne oraz unikatowe programy wypraw. Podróżując stawiamy na obcowanie z lokalną społecznością i podróżowanie poza utartym szlakiem.

 

MANDS

Polski instytut badawczy, działający na rynku badań marketingowych i badań opinii od 2005 roku. W realizacji badań stawia na indywidualne podejście do każdego projektu, słucha i doradza, pomaga znaleźć drogę do rynkowego sukcesu. Jako instytut referencyjny wyznacza standardy w badaniach dla sieci handlowych.