W najbliższą niedzielę 11. stycznia, w samo południe Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i Dyrygent-Rezydent Szymon Morus powracają w koncertach familijnych!

W repertuarze Mazur z opery „Halka” Stanisława Moniuszki, „Uczeń Czarnoksiężnika” Paula Dukas oraz I i II Suita z opery „Carmen” Georgesa Bizeta. Na program koncertu złożą się więc barwne pod względem fabuły historie, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w barwnej i dynamicznej  muzyce.

Koncerty Familijne to w założeniu rozrywka dla całych rodzin. Dlatego w ich programie często znaleźć można utwory znane i lubiane przez publiczność. Z pewnością należy do nich dzieło ojca Polskiej opery Stanisława Moniuszki pt. „Halka”. Opera przedstawia tragiczne losy dziewczyny – Halki, którą porzucił nieuczciwy kochanek. Rzecz dzieje się w końcu XVIII wieku. Dziś „Halka” należy do najpopularniejszych kompozycji Moniuszki, zaś „Mazur”, znajdujący się w programie koncertu, swoją dynamiką zawsze porywa słuchającej jej publiczności.

Z kolei „Uczeń Czarnoksiężnika” Paula Dukas, to dzieło dedykowane najmłodszym, oparte na balladzie Goethego pod tym samym tytułem. W skrócie, to historia ucznia czarnoksiężnika, który pod nieobecność mistrza pragnie sprawdzić siłę swej mocy. Zaklina miotłę, aby ta nosiła wodę. Kiedy wody jest już wystarczająco, okazuje się, że uczeń zapomniał zaklęcia. W przerażeniu rozłupuje miotłę siekierą, lecz zamiast położyć kres przybywaniu wody, teraz już dwie miotły ją noszą. Dom przed zalaniem ratuje powrót czarnoksiężnika. Dzieło, napisane jest lekko i z poczuciem humoru.

Koncert zakończą dwie suity z opery „Carmen” nazywanej przez niektórych recenzentów „Fatalnym Zauroczeniem” XIX wieku. Bizet był jednym z niewielu kompozytorów, który w kilka sekund potrafił wyczarować muzyczny świat. W ciągu kilku miesięcy nie dające się zapomnieć melodie zawarte w operze znalazły rzesze wielbicieli. Kilka uznanych i wpływowych osób, w tym między innymi Vincent d’Indy, uznało operę za arcydzieło. Niestety premiera opery w paryskiej Opéra Comique w dniu 3 marca 1875 r. nie odniosła takiego sukcesu, o jakim marzył kompozytor, choć później okazała się jego najpopularniejszym dziełem. Niestety, Bizet zmarł zaledwie trzy miesiące po premierze dzieła na rozległy zawał serca. Uznanie zdobył dopiero po śmierci. W ten sposób spełniła się głoszona przez kompozytora ponura przepowiednia, wedle której sukces jest możliwy tylko wtedy, kiedy się jest Niemcem, lub jeśli się nie żyje. Cóż, dziś możemy z przyjemnością słuchać jego kompozycji i pokusić się o stwierdzenie, że gdyby Bizetowi dane było dożyć starego wieku, zapewne jego nazwisko, a nie Gabriela Fauré , stałoby się symbolem francuskiej muzyki późnego romantyzmu.

Dyrygentem-rezydentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku w sezonie artystycznym 2014/2015 jest Szymon Morus, który w ramach rezydencji weźmie udział w przygotowaniu 3 koncertów symfonicznych prowadzonych przez Maestro Ernsta van Tiela, Maestro Massimiliano Caldiego oraz gościnnie występującego Maestro Jacka Kaspszyka.

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent-rezydent″ ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent″