Duńska stolica inwestuje miliony koron w nowe systemy ruchu drogowego, które wykorzystując zebrane dane przyspieszą przemieszczanie się rowerzystów i pasażerów autobusów.

Rada Miasta Kopenhagi zatwierdziła przeznaczenie 60 mln koron (9,1 mln dolarów) na wdrożenie w stolicy inteligentnych systemów transportowych, które połączone pozwolą cyfrowo kontrolować ruch uliczny oraz dostosowywać kontrolę i sterowanie do pogody i rzeczywistych warunków na drodze.
Smartfony mieszkańców Kopenhagi będą przesyłać anonimowo dane do bezprzewodowych czujników zainstalowanych wzdłuż ulic, dzięki czemu sygnalizacja świetlna będzie dostosowywać się do liczby pieszych, rowerzystów i kierowców korzystających z ulic w danej chwili. Będzie się ona też bezpośrednio komunikować z miejskimi autobusami i włączać dla nich na dłużej zielone światło, jeśli będą spóźnione lub przeładowane pasażerami.
„Systemy te sprawią, że ruch uliczny będzie bardziej płynny, aby jak najwięcej osób zaoszczędziło czas wykorzystując przy tym jak najbardziej ekologiczne rozwiązania“, powiedział gazecie „Politiken” Morten Kabell, wiceprezydent Kopenhagi ds. technicznych.
Inteligentne systemy transportowe już zostały przetestowane w niektórych częściach Kopenhagi, a badanie ruchu autobusowego w dzielnicy Valby pokazało, że taki system  skrócił czas przejazdu na niektórych trasach aż o 30%.
Urządzenia wchodzące w skład systemu będą także przesyłać informacje o tłumach wychodzących z obiektów po zakończonych imprezach sportowych i koncertach, co pozwoli wydłużyć czas włączenia zielonych świateł na konkretnych skrzyżowaniach i w ten sposób rozładować korki.
Jednak, choć te wszystkie dane mogą w istotnym stopniu ułatwić życie osobom poruszającym się po mieście, to pojawiają się również związane z nimi problemy.
„Kiedy otrzymujesz tak dużo danych pojawia się pytanie, czy nie zostaną one sprzedane lub przekazane komuś w inny, niewłaściwy sposób. Dotychczas dokonywaliśmy anonimizacji danych, ale jeśli Google opracuje kolejne systemy, to czy znajdzie się w ich posiadaniu? To jedno  z wielu pytań, które będą wymagać stanowiska politycznego”, powiedział Per Høeg, profesor Duńskiego Uniwersytetu Technicznego.
W początkowym etapie projektu Kopenhaga wdroży inteligentne systemy transportowe w centrum, a jeśli  koncepcja się sprawdzi, będzie możliwość rozszerzenia ich na całe miasto kosztem dodatkowych 250 mln koron.

Źródło: SPCC/ na podstawie www.thelocal.dk