Rok 2023 niesie ze sobą spore wyzwania i obietnice zarówno dla europejskich podróżnych, jak i portów lotniczych. W trzeciej edycji Europejskiego konsumenckiego indeksu portów lotniczych firma Consumer Choice Center udoskonaliła i zaktualizowała swoje rankingi, korzystając z danych dostarczonych przez lotniska, z raportów rocznych, statystyk internetowych i własnych niezależnych badań.

Warszawskie Lotnisko Chopina zadebiutowało w Indeksie portów lotniczych jako pierwsze polskie lotnisko w rankingu. W 2022 r. lotnisko obsłużyło 14,4 mln pasażerów, co świadczy o rosnącym znaczeniu Polski jako lidera w Europie Wschodniej i zarazem pokazuje znaczenie izolacji Rosji na arenie międzynarodowej.

Kilka najlepszych portów lotniczych w naszym indeksie nadal pozostaje w czołówce: w zestawieniu prowadzą lotniska w Zurychu, Brukseli i Frankfurcie jako trzy najlepsze porty lotnicze w Europie pod względem obsługi pasażerów.

Oceniając lotniska, wzięliśmy pod uwagę kilka czynników, od lokalizacji portu i obsługi transportowej po dostępność przyjaznych konsumentom udogodnień, takich jak sklepy i restauracje. Skupiliśmy się również na czasie oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa i średniej liczbie opóźnień lotów.

„Ten indeks jest istotnym źródłem informacji dla podróżnych, którzy chcą jak najlepiej wykorzystać czas podczas lotów w Europie. Złe doświadczenia na lotnisku mogą negatywnie odbić się na dobrych wspomnieniach z udanej podróży. Cieszymy się, że możemy udostępnić nasze najnowsze rankingi podróżnym z całego świata, aby mogli lepiej się przygotować i latać wygodniej” – wyjaśnia Emil Panzaru, kierownik ds. badań w Consumer Choice Center.

Niezwykle pozytywnym zjawiskiem w branży turystycznej jest to, że zaufanie konsumentów do sektora linii lotniczych ponownie wzrosło po szczycie pandemii COVID-19. W kwietniu tego roku europejski oddział Airports Council International odnotował  wzrost ruchu pasażerskiego o 21,1 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Niestety większe zatłoczenie lotnisk często prowadzi do pogorszenia jakości usług.  Niektóre lokalizacje w naszym indeksie odczuły to w sposób szczególny – port lotniczy w Düsseldorfie spadł z 2. miejsca w 2020 r. na 16. w tym roku.

Obecnie pasażerowie muszą stawić czoła trudnym realiom geopolityki, zanim jeszcze wsiądą do samolotu. W następstwie rosyjskiej inwazji na Ukrainę Stany Zjednoczone, Unia Europejska, Wielka Brytania i Kanada podjęły wspólne działania mające na celu zamknięcie przestrzeni powietrznej dla rosyjskich linii lotniczych. Rosja w odwecie zamknęła niebo dla samolotów z 36 krajów. Oznacza to wydłużone trasy dla podróżujących do Rosji, uciążliwe postoje i więcej godzin spędzonych w drodze do miejsca docelowego.

Panzaru dodaje: „Świat zmienił się diametralnie od 2020 r. i właśnie dlatego zaktualizowaliśmy nasz ranking europejskich lotnisk. Konsumenci powinni mieć wspaniałe wrażenia z podróży oraz dostęp do zasobów, które pozwolą im lepiej zrozumieć możliwe opcje podczas planowania kolejnych wyjazdów”.