Wczoraj odbyło się długo oczekiwane oficjalne otwarcie trzeciej już z cyklu Plakat Kulturalny wystawy w Muzeum Łazienki Królewskie.

Przed Świątynią Sybilli zebrali się artyści, koneserzy sztuki, opiniotwórczy ludzie związani z kulturą oraz goście z zagranicy i instytucji państwowych, m.in. Rafał Olbiński, Zofia Czernicka, Jarosław Kuźniar czy Megumi Osugi-Stępień z Ambasady Japonii w Polsce.

Podczas wernisażu głos zabrał kurator wystawy Michał Batory oraz artyści U.G. Sato z Japonii oraz Jianping He z Chin. Plakaciści, mimo, że są w różnym wieku, pochodzą z innych kultur oraz reprezentują odmienną twórczość, tego szczególnego dnia byli zgodni co do jednego – że Warszawa jest miastem otwartym na plakat, który w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie wrócił na swoje właściwe miejsce, czyli na ulice. Artyści zwrócili uwagę na to, jaki wpływ na ich twórczość miała polska szkoła plakatu oraz w jaki sposób są związani z naszym krajem.

Po części oficjalnej plakaciści podpisywali swoje katalogi oraz plakaty, a także rozmawiali ze swoimi gośćmi. Bez wątpienia było to wspaniałe wydarzenie, spotkanie wielu kultur oraz osobistości, a wszystko to przy dźwiękach granej na żywo muzyki oraz przy ciekawych dyskusjach, podczas których przeplatały się języki – chiński, japoński, francuski, polski i angielski.

Od 5 czerwca do 31 sierpnia w Galerii Plenerowej przy Alejach Ujazdowskich będzie można podziwiać wyjątkowe plakaty dwóch azjatyckich artystów – U.G. Sato i Jianping He.

Kuratorem wystawy jest Michał Batory.

Eksponowane w Warszawie prace U.G. Sato z Japonii oraz Jianping He z Chin są próbą odpowiedzi na uniwersalne pytania zadawane przez ludzi na całym świecie, bez względu na płeć, kolor skóry, wyznanie i przekonania.

Prace dwóch znakomitych azjatyckich plakacistów wkomponują się w miejski krajobraz Warszawy – miasta, które od 1966 roku stało się międzynarodowym centrum plakatu, a to za sprawą organizowanego tu Międzynarodowego Biennale Plakatu. Sztuka na bardzo wysokim poziomie zestawiona z miejskim zgiełkiem i rytmem życia stolicy nabierze nowego znaczenia, zaintryguje i zafascynuje obserwatorów z ulicy, gości Galerii Plenerowej.

U.G. Sato i Jianping He mimo, że reprezentują dwa pokolenia grafików, dwie tradycje oraz odmienne środki wyrazu, to obaj, za pomocą języka graficznego, mówią o rzeczach ważnych. Ekspozycja ich prac, w ramach trzeciego sezonu cyklu wystaw „Plakat Kulturalny”, jest doskonałym komentarzem na temat sztuki, polityki, społeczeństwa i ekologii. Artyści już wcześniej zaistnieli na warszawskim Biennale nie tylko jako uczestnicy, ale również jako jurorzy i laureaci nagród. Kuratorem wystawy „Plakat Kulturalny” jest światowej sławy polski plakacista mieszkający i tworzący w Paryżu – Michał Batory.

Lokalizacja Galerii Plenerowej w Alejach Ujazdowskich w sąsiedztwie siedziby najważniejszych władz państwa, Prezydenta oraz Premiera Polski, licznych ambasad, konsulatów, placówek dyplomatycznych oraz bliskim sąsiedztwie Sejmu stanowi o reprezentacyjnym charakterze i niepowtarzalnej atmosferze miejsca. To tu tysiące ludzi każdego dnia, zgiełk wielkiego miasta i otaczająca przyroda tworzą naturalną oprawę i scenografię dla eksponowanych prac.

U.G. Sato (ur. 1935 w Tokio, Japonia). W 1960 roku ukończył Szkołę Designu Kuwasawa, w 1975 roku założył studio projektowe Design Farm. Tworzy ilustracje, a także projektuje plakaty, książki, publikacje, logotypy, komunikację wizualną, opakowania i obiekty 3D. Jest aktywistą ekologiem oraz pacyfistą. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Laureat licznych prestiżowych nagród, w tym złotych medali na Międzynarodowym Biennale Projektowania Graficznego w Brnie (1978), Biennale Plakatu w Lahti (1979), Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (1996) i na Międzynarodowym Biennale Projektowania Graficznego w Moskwie (1998). Jego prace były publikowane w wielu książkach, m.in;  „The world of Evolution of U.G. Sato”(Shisakusya) I  „U.G. Sato”(ggg books). Profesor honorowy w Kuwasawa School of Dseign, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Grafików (AGI) oraz Japońskiego Stowarzyszenia Projektantów Graficznych (JAGDA).

Jianping He (ur. 1973 w Fuyangu, Chiny). W latach 1991–1994 studiował w Chińskiej Akademii Sztuki, następnie na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie (1997–2001). W 2011 roku uzyskał tytuł doktora historii kultury na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie. Wykładowca na uczelniach artystycznych w Berlinie, Hangzhou i Hongkongu. W 2002 roku założył studio projektowe Hesign w Berlinie, a w 2005 i 2008 roku – w Szanghaju i Hangzhou. Zajmuje się projektowaniem oraz wydawaniem plakatów i książek, kuratoruje wystawy w Europie i Chinach. Laureat wielu prestiżowych nagród, w tym złotych i srebrnych medali na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (2002, 20010, 2012), Biennale Plakatu w Lahti (2005), Triennale Plakatu w Hongkongu (2004, 2010), Golden Bee w Moskwie (2006) i Międzynarodowym Triennale Plakatu w Toyamie (2012). Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Grafików (AGI).