Wyjeżdżając na upragnione i długo planowane wakacje, oczekujemy samych dobrych chwil. Marzymy o słońcu, relaksie na plaży, odkrywaniu i zwiedzaniu nowych miejsc. Niestety, może zdarzyć się, że na wakacje wylecimy z opóźnieniem lub nasz lot zostanie odwołany. Co wtedy zrobić? Jak postępować w takich sytuacjach? Oto poradnik Join UP!

 

Rozporządzenie WE nr 261/2004 ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów linii lotniczych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia. Oto kroki, jak ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z tym rozporządzeniem:

 

Krok 1: Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie 

Pasażerowie mogą mieć prawo do odszkodowania, jeśli:

– Lot rozpoczynał się na lotnisku w Unii Europejskiej lub przylatywał do UE i był obsługiwany przez przewoźnika z UE.

– Doszło do odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia wynoszącego co najmniej:

  1. a) dwie godziny w przypadku lotów do 1 500 km;
  2. b) trzy godziny w przypadku lotów pomiędzy krajami Unii Europejskiej dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 km;
  3. c) cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

– Przyczyna problemu nie była spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć  (np. złe warunki pogodowe, strajki, kataklizmy, np. potopy, trzęsienia ziemi).

 

Krok 2: Zbierz dokumentację

Zbierz wszystkie dokumenty związane z podróżą, takie jak:

– Bilety lotnicze i karty pokładowe;

– Potwierdzenia rezerwacji;

– Dokumentacja korespondencji z linią lotniczą (e-maile, listy).

 

Krok 3: Skontaktuj się z linią lotniczą 

Napisz formalną reklamację do linii lotniczej, w której:

– Opiszesz szczegóły problemu (data, numer lotu, trasa).

– Dołączysz kopie wszystkich dokumentów.

– Wskażesz swoje żądanie odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004.

Kontakt do konkretnej linii lotniczej znajdziesz na ich stronie www. 

 

Krok 4: Czekaj na odpowiedź

Termin na rozpatrzenie reklamacji określa Prawo Lotnicze. Linia lotnicza ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli przewodnik nie udzielił odpowiedzi w tym czasie, uznaje się, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie.

 

Krok 5: Złóż skargę do organu nadzoru 

Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje żądanie lub nie odpowie w odpowiednim czasie, możesz złożyć skargę do odpowiedniego organu nadzoru w kraju, w którym miało miejsce zdarzenie. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). https://www.ulc.gov.pl/pl/

 

Krok 6: Rozważ inne środki prawne

Jeśli powyższe kroki nie przyniosą rezultatu, możesz:

– Skorzystać z pomocy mediatora lub organizacji ochrony konsumentów.

– Wystąpić na drogę sądową, składając pozew przeciwko linii lotniczej.

 

Przykładowy wzór reklamacji do linii lotniczej

 

[Twoje imię i nazwisko]

[Twój adres]

[Data]

 

[Nazwa linii lotniczej]

[Adres linii lotniczej]

 

Szanowni Państwo,

 

Niniejszym składam reklamację w związku z [odmową przyjęcia na pokład / odwołaniem lotu / dużym opóźnieniem] lotu numer [numer lotu] na trasie [trasa] w dniu [data].

 

Zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004 przysługuje mi odszkodowanie w wysokości [kwota odszkodowania, jeśli znana] EUR W załączeniu przesyłam kopie dokumentów potwierdzających moją rezerwację oraz sytuację, jaka miała miejsce.

 

Proszę o rozpatrzenie mojej reklamacji i odpowiedź w terminie 30 dni. W przypadku braku odpowiedzi lub odmowy złożę skargę do odpowiedniego organu nadzoru oraz podejmę inne kroki prawne.

 

Z poważaniem,

 

[Twoje imię i nazwisko]

[Podpis]

 

Ważne kwoty odszkodowań

 

– 250 EUR – dla lotów do 1500 km.

– 400 EUR – dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km.

– 600 EUR – dla wszystkich innych lotów niż określone powyżej. 

 

Upewnij się, że masz wszystkie dokumenty i postępuj zgodnie z powyższymi krokami, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie odszkodowania.