Robert Pawełek

www.travelcompass.pl

«Niezależnie, czy jesteśmy indywidualnymi turystami, profesjonalistami pracującymi w biznesie turystycznym, czy też na naszych barkach spoczywa nadzór nad organizacją podróży w firmie, musimy być zorientowani w tematyce nowoczesnych produktów używanych w podróżach, serwisów, platform, aplikacji, znać tematykę „smart travel” i nowych technologii, także w ubezpieczeniach turystycznych. Sporo tego, nieprawdaż? Ale czy wyobrażacie sobie dzisiaj podróżowanie bez korzystania z nowoczesnej technologii? Oczywiście, że tak. Tylko pytanie brzmi: po co? Chyba że ktoś jest tradycjonalistą, potrzebuje ciszy, spokoju, chwili odosobnienia, ma dosyć nadmiaru informacji. Nie zależy mu na szybkości i lubi podróżować z papierową mapą zamiast nawigacji satelitarnej, korzysta z książkowych rozmówek zamiast translatora, a bilety lotnicze i wycieczki rezerwuje, o ile się da, osobiście albo telefonicznie, zamiast chociażby przejrzeć oferty w internecie. To raczej brzmi dzisiaj, delikatnie rzecz ujmując, archaicznie. W turystyce biznesowej to już historia. Obecnie w coraz większym stopniu jesteśmy po prostu zmuszeni korzystać z nowoczesnych technologii. One naprawdę ułatwiają nam podróżowanie i czynią je przyjemniejszym, tańszym, bardziej efektywnym, ciekawszym i bezpieczniejszym».

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że niestety bez odpowiedniego rozeznania lub przygotowania często stajemy bezradni w obliczu mnogości aplikacji turystycznych, które nierzadko nie spełniają kompleksowej roli, mają zbyt mało aktualnych informacji, a zbyt dużo reklam. Najlepsze są platformy, które łączą w sobie różne funkcjonalności – opcje sprzedażowe, komunikacyjne i informacyjne. Pozwalają one zaoszczędzić czas i wzmocnić poczucie kontroli nad wszystkimi elementami podróży. Jak pokazuje doświadczenie, im więcej dostępnych aplikacji, tym ważniejsza rola profesjonalistów, którzy wesprą nas w procesie ich użytkowania.

W erze nowoczesnej turystyki ogromną rolę odgrywają mobilność, efektywność i komfort na każdym etapie, poczynając od planowania podróży poprzez proces rezerwacyjny usług po samą podróż. Istotne jest również zarządzanie tym wszystkim, najlepiej z jednego miejsca lub w jednej aplikacji. Dlatego coraz częściej sięgamy po aplikacje przeznaczone dla branży turystycznej i oczekujemy od nich możliwości zdalnej obsługi praktycznie każdej sprawy związanej z podróżą, na każdym etapie jej realizacji oraz w trakcie samego wyjazdu. Turystyka ciągle się rozwija i ewoluuje – chcąc nadążać za innymi branżami, zmuszona jest wykorzystywać nowe technologie, żeby zapewnić bardziej komfortowe, wydajne podróżowanie oraz umożliwić interaktywne doświadczenia turystom.

Trochę historii

Jeśli spojrzymy wstecz, wykorzystanie aplikacji i serwisów opartych na sztucznej inteligencji w podróżach i turystyce praktycznie zbiega się w czasie z rozwojem nowych technologii w ogóle, w tym z nadejściem ery internetu i cyfryzacji. Wybuch innowacji w tej dziedzinie zaczął się w latach 90. XX w. i przyspieszył w pierwszej dekadzie obecnego stulecia. W tym rozwoju można wyróżnić kilka kluczowych etapów. W latach 70. i 80. rozwijały się pierwsze systemy rezerwacji komputerowych (computerized reservation systems – CRS), które umożliwiały sprzedaż biletów lotniczych i rezerwacje hoteli za pomocą komputerów. Stanowiły one kamień milowy w automatyzacji i ułatwieniu procesu rezerwacji. Lata 90., wraz z rosnącym dostępem do internetu, przyniosły rozwój pierwszych stron internetowych, które pozwalały na rezerwację online biletów lotniczych i pobytów w hotelach. To otworzyło nowe możliwości dla turystów, którzy mogli samodzielnie planować swoje podróże bez konieczności korzystania z wyspecjalizowanych agencji. Wraz z rozwojem globalnej sieci biura podróży zaczęły tworzyć własne strony internetowe, co umożliwiło klientom przeglądanie i rezerwowanie ofert online. Pojawiły się także pierwsze serwisy porównujące ceny lotów i hoteli, takie jak Expedia (założona w 1996 r).

Na początek XXI w. przypada niezwykle dynamiczny rozwój technologii internetowych i mobilnych. Wraz z pojawieniem się smartfonów i sklepów z aplikacjami, takich jak App Store (2008 r.) i Google Play (też w 2008 r., początkowo jako Android Market, pod obecną nazwą od 2012 r.), wiele firm z branży turystycznej zaczęło tworzyć aplikacje mobilne. Ułatwiły one klientom rezerwację lotów i hoteli oraz udostępniły informacje o trasach, atrakcjach turystycznych i ofertach, w tym innych usługach – to wszystko na ich urządzeniach mobilnych. Lata 2010–2020 to ekspansja gospodarki współdzielenia – serwisy takie jak Airbnb (powstały w 2008 r.) i Uber (2009 r.) zrewolucjonizowały branżę turystyczną. Na tych platformach ludzie zaczęli udostępniać swoje domy i samochody turystom, co otworzyło nowe możliwości zakwaterowania i transportu.

Od 2010 r. do dzisiaj współczesne innowacje, takie jak internet rzeczy (IoT), blockchain (łańcuch bloków), chatboty, e-podręczniki czy smart hotele wpisują się w ewolucję branży turystycznej. Druga dekada XXI w. to okres, kiedy technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI), rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR) znalazły w niej zastosowanie. Aplikacje i platformy zaczęły oferować spersonalizowane rekomendacje podróżnym, a technologie AR i VR – dostarczać bardziej interaktywne doświadczenia turystyczne. Ze względu na pandemię COVID-19 wiele usług turystycznych przeszło na platformy cyfrowe. Narzędzia do rezerwacji online, wirtualne zwiedzanie i wycieczki po świecie, aplikacje do śledzenia zdrowia i bezpieczeństwa stały się kluczowe dla turystów.

Podróżowanie stanie się prostsze dzięki nowym aplikacjom

Można pokusić się o podanie kilku przykładów użytecznych produktów, serwisów i aplikacji związanych z podróżami, które powinny odgrywać ważną rolę w przyszłości turystyki i tzw. smart travel. Są wśród nich aplikacje do planowania wyjazdów, które będą oferować spersonalizowane rekomendacje oparte na preferencjach i wcześniejszych doświadczeniach użytkownika oraz uwzględniać czynniki zewnętrzne, takie jak warunki pogodowe czy wydarzenia w okolicy. Aplikacje smart travel do zakupu biletów i rezerwacji wymagają inteligentnych rozwiązań. Ważnymi cechami takich programów będą m.in. wyszukiwanie najlepszych ofert i możliwość natychmiastowego zakupu. W przyszłości możemy też oczekiwać większego zastosowania technologii wearables (urządzeń ubieralnych, komputerów ubieranych) podczas podróży. Inteligentne zegarki, okulary lub opaski mogą pomóc w monitorowaniu zdrowia podróżnych, dostarczać informacji o lokalizacji i dostępnych atrakcjach turystycznych. Z kolei rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR) mają potencjał zrewolucjonizować doświadczenia turystyczne. Dzięki tym technologiom podróżni mogą zwiedzać atrakcje turystyczne w wirtualnym świecie, otrzymywać interaktywne informacje o otoczeniu lub oglądać historyczne miejsca czy muzea tak, jakby byli na miejscu. Chociaż jak pokazują doświadczenia niedawnej pandemii koronawirusa – nic nie zastąpi realnych podróży i kontaktów.

Rozwój smart travel jest ściśle powiązany z koncepcją inteligentnego miasta – smart city (smart city solutions). Nowe technologie w turystyce będą w dużej mierze opierały się na infrastrukturze smart city, takiej jak inteligentne oświetlenie, zarządzanie ruchem czy bezpieczeństwo publiczne. Internet rzeczy (IoT) wdrożony w podróżach umożliwi śledzenie i zarządzanie bagażem, monitorowanie warunków w pokoju hotelowym czy dostęp do inteligentnych rozwiązań w samochodach i środkach transportu publicznego.

Mapy, nawigacja GPS, recenzje i wskazówki turystyczne są dostępne w czasie rzeczywistym, co ułatwia orientację i planowanie trasy. Zastąpienie tradycyjnych biletów i przewodników elektronicznymi wersjami pozwala uniknąć konieczności noszenia papierowych dokumentów. Wystarczy smartfon, aby mieć dostęp do wszystkich niezbędnych informacji. Tłumacze online pomagają przełamywać bariery językowe i ułatwiają komunikację z mieszkańcami odwiedzanych miejsc. Rozwój transportu publicznego i korporacyjnego, w tym ekspresowe pociągi, komfortowe autobusy i loty, zwiększył dostępność i wygodę podróżowania. Wielu turystów korzysta z narzędzi do zarządzania rezerwacjami i kontroli finansowej w czasie rzeczywistym, co pozwala na elastyczne planowanie i dostosowanie wyjazdów. Wprowadzenie smart hoteli z inteligentnymi pokojami, gdzie można sterować oświetleniem, klimatyzacją, telewizorem czy elektrycznymi zasłonami za pomocą aplikacji mobilnych, zapewnia podczas pobytu wygodę i luksus. Nowe technologie w turystyce wpłynęły również na wzrost świadomości i bezpieczeństwa podróżowania. Aplikacje z lokalizacją GPS, systemy monitorowania i powiadamiania pomagają w nagłych sytuacjach. Rozwój technologii ekologicznych w branży turystycznej, takich jak elektryczne środki transportu, ograniczenie zużycia papieru dzięki e-dokumentom czy recykling, przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju turystyki. I wreszcie aplikacje i platformy edukacyjne pozwalają podróżnym na zdobycie wiedzy o miejscach, które odwiedzają, w tym o ich historii, kulturze, zwyczajach, lokalnych tradycjach i zabytkach.

Następnie należy wspomnieć o automatyzacji w branży hotelowej upraszczającej procesy obsługi klienta – od zameldowania i wymeldowania przez roboty dostarczające jedzenie i napoje do inteligentnych asystentów w pokojach, którzy pomogą odpowiedzieć na pytania i zapewnią obsługę na żądanie. Nie sposób nie wskazać na to, że w przyszłości technologie będą odgrywać kluczową rolę w promowaniu tak ważnych obecnie trendów, jak ekoturystyka i zrównoważony rozwój. Aplikacje i serwisy mogą pomóc w świadomym wyborze ekologicznych opcji transportu, noclegów czy aktywności turystycznych. Z kolei na zmianę krajobrazu transportu turystycznego może wpłynąć technologia samojezdnych pojazdów – autonomiczne taksówki i autobusy jako wygodny i bezpieczny transport między atrakcjami. A cyfrowa personalizacja, na podstawie zainteresowań, preferencji, historii podróży i zachowań online, sprawi, że turyści zobaczą tylko wybrane oferty i rekomendacje.

Przegląd użytecznych aplikacji

Aplikacje przeznaczone do rezerwacji i planowania podróży, takie jak Booking.com, Trivago, Google Travel, TripIt, Skyscanner, Kiwi.com czy Kayak, pomagają w organizacji wyjazdów. Umożliwiają użytkownikom porównanie cen lotów, hoteli, wynajmu samochodów, pakietów wakacyjnych i rejsów oferowanych przez setki linii lotniczych i biur podróży na całym świecie. Niektóre z nich przekazują wiadomości o ograniczeniach w podróży do danego miejsca. Do wyszukiwania informacji i opinii na temat miejsc, które chcemy odwiedzić, służą m.in. TripAdvisor, Yelp i Google Travel. Ta ostatnia opcja popularnej wyszukiwarki internetowej, stworzona specjalnie dla osób planujących wyjazd, zapewnia kompleksowe narzędzia do organizacji podróży. Oferuje szereg usług Google takich jak Flights, Hotels i Trips w jednym miejscu, co ułatwia użytkownikom wyszukiwanie lotów, rezerwację hoteli, porównywanie cen i planowanie swojej wyprawy.

Warto tutaj nadmienić o technologiach wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które są ostatnio często wykorzystywane w turystyce. Aplikacje takie jak Google Earth VR czy też specjalne Google VR pozwalają na wirtualne podróże do miejsc na całym świecie bez opuszczania domu, co może być wspaniałym przygotowaniem przez wyjazdem.

Aplikacje w stylu Couchsurfing czy Meetup pomagają w odkrywaniu nowych miejsc czy poznawaniu miejscowych ludzi i ich kultury. Z kolei Tłumacz Google (Google Translate) czy DeepL stanowią nieocenione narzędzie dla podróżników – umożliwiają im komunikację w różnych językach. Duolingo, Babbel, Rosetta Stone to tylko niektóre z aplikacji, które mogą pomóc turystom nauczyć się podstaw języka kraju, do którego się wybierają. Każdy już dzisiaj używa WhatsAppa, Messengera, Skype’a czy Zooma – zarówno do komunikacji z rodziną i przyjaciółmi, jak i prowadzenia spotkań biznesowych, np. podczas wyjazdów.

Uber czy Bolt zdominowały rynek przejazdów na zamówienie. Dostępne są w wielu dużych miastach na całym świecie i zwykle łatwiejsze do zamówienia, wygodniejsze oraz tańsze niż taksówki. Słowo „zwykle” jest tutaj adekwatne do sytuacji, a raczej miejsca, w którym przebywamy. Przykładowo w Dubaju działa aplikacja do zamawiania przejazdów – Careem, oferująca tańsze od Ubera komfortowe taksówki. Aplikacje do carsharingu i bikesharingu, czyli serwisy takie jak Uber, Lyft czy lokalne usługi rowerowe, stały się popularnymi opcjami poruszania po mieście, zwłaszcza w metropoliach. Chyba nie trzeba już wspominać o Mapach Google (Google Maps), Mapach Apple (Apple Maps), Maps.me czy Waze, które są niezastąpione podczas podróży, szczególnie w nieznanych miejscach. Znajdzie się na nich nie tylko drogę, lecz także restauracje, atrakcje turystyczne i inne interesujące nas punkty. Można ich również używać bez połączenia z internetem. Przy pomocy Xe Currency Converter przeliczymy na bieżąco kurs walut. Korzystając z kolei z kont bankowych Revolut, Wise (wcześniej TransferWise) czy N26 z łatwością będziemy zarządzali finansami i płatnościami podczas podróży i otrzymamy jednocześnie korzystne kursy walut i niskie opłaty za transakcje zagraniczne. Wreszcie aplikacje takie jak GeoSure, Sitata czy CDC TravWell dostarczają informacji o bezpieczeństwie i zdrowiu w różnych częściach świata.

Trzeba jednak pamiętać, że dostępność i użyteczność tych narzędzi mogą zależeć od miejsca, do którego podróżujemy. Przed wyjazdem warto sprawdzić, które z nich będą najbardziej przydatne, a także jakie są lokalne zwyczaje, prawa i przepisy. Przykładowo w Chinach zapomnijcie o używaniu m.in. Google, Facebooka czy WhatsAppa. Również w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie porozmawiacie przez WhatsAppa czy Messengera.

Rewolucja cyfrowa w zarządzaniu podróżami służbowymi

Transformacja cyfrowa dotarła też do sektora związanego z organizacją podróży służbowych, który od dość wielu lat stał w miejscu w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informatycznych. Firmy, chcąc zachować konkurencyjność, zmuszone są dostosować się do zmieniających się trendów, i to w szybkim tempie. Dzięki nowoczesnej technologii zaszło wiele zmian w zarządzaniu podróżami służbowymi, zrewolucjonizowane zostały rezerwacje online, automatyzacja procesów, zwiększyły się mobilność, bezpieczeństwo i ochrona zdrowia podróżnych, zoptymalizowane zostało zarządzanie danymi, a wszystko to w myśl idei zrównoważonego rozwoju.

Jeden z przykładów rewolucji cyfrowej stanowi WorkTrips.com – platforma podróżna wspierana przez sztuczną inteligencję, która pomaga zredukować koszty podróży służbowych nawet o 30 proc. i zmniejszyć czas potrzebny do ich zaplanowania, organizacji i rozliczenia o 90 proc. Według przedstawicieli firmy zastosowanie ich rozwiązań przynosi znaczące korzyści dla użytkowników poprzez zarządzanie wszystkimi aspektami wyjazdu w jednym miejscu. Korzystanie z tej inteligentnej platformy optymalizuje czas, pracę i zasoby, co umożliwia pracownikom skoncentrowanie się na kluczowych zadaniach związanych z ich stanowiskiem, zamiast szukania dogodnych połączeń i noclegów. W łatwy i przejrzysty sposób można zarządzać ogromną ilością danych, m.in. budżetem na delegacje i wszelkimi innymi działaniami związanymi z podróżami pracowników.

System umożliwia integrację różnych typów transportu, rezerwację noclegów bez konieczności angażowania własnych środków finansowych, dzięki czemu jego użytkownicy mogą swobodnie korzystać ze wszystkich opcji, jednocześnie zachowując zgodność z własną polityką podróży oraz standardami ESG (environmental, social and corporate governance, czyli „środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny”). Poza tym całodobowe wsparcie klienta szybko i skutecznie pomaga w rozwiązywaniu wszelkich problemów z rezerwacjami lub kłopotów w trakcie wyjazdu.

Menedżerowie ds. podróży uzyskują pełny dostęp do wszystkich dokumentów i raportów, co znacznie ułatwia zarządzanie podróżami służbowymi. Oferowane przez platformę rozbudowane polityki podróży pozwalają dostosować wymagania i preferencje pod kątem stanowiska pracownika, celu wyjazdu, standardu hotelu, klasy transportu oraz długości pobytu. Taka elastyczność umożliwia wprowadzanie zrównoważonych wyborów, np. zdecydowanie się na pociąg zamiast samolotu na krótszych trasach, co pozytywnie wpływa na raportowanie ESG, które bez zaawansowanych narzędzi byłoby znacznie utrudnione, a nawet niemożliwe.

W przypadku księgowych korzystanie z WorkTrips.com eliminuje konieczność obsługi setek faktur związanych z podróżami pracowników. Dzięki otrzymywaniu jednej zbiorczej faktury za wszystkie rezerwacje w określonym okresie rozliczeniowym proces księgowy staje się zdecydowanie bardziej uporządkowany i wydajny. Pracownicy mogą skoncentrować się na bardziej strategicznych zadaniach, a tym samym przyczynić się do zwiększenia efektywności organizacji.

WorkTrips.com daje możliwość transparentnego i ciągłego raportowania na żywo – rejestruje każdą podróż w czasie rzeczywistym. Dostęp do tych raportów pozwala zoptymalizować i zmniejszyć wydatki związane z podróżami służbowymi. Integracja raportowania z politykami podróży pozwala na identyfikację i ograniczenie niepotrzebnych wyjazdów, co wpisuje się w założenia ESG i przyczynia się do minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko.

Bez dobrego ubezpieczenia nie ruszaj w drogę

Ubezpieczenie podróżne stanowi kluczowy element każdej planowanej wyprawy, niezależnie od jej celu czy czasu trwania. Będzie nas ono chronić przed różnego rodzaju przykrymi niespodziankami, które mogą się wydarzyć podczas wyjazdu. Przedstawimy poniżej kilka powodów, dla których ubezpieczenie jest tak ważne. Otóż koszty medyczne za granicą mogą być niezwykle wysokie, zwłaszcza w przypadku poważnych urazów lub chorób. Ubezpieczenie pokrywa koszty leczenia, w tym hospitalizacji, leków, a nawet transportu medycznego. Kolejna istotna rzecz to ochrona bagażu. Jeżeli zostanie on zgubiony, uszkodzony lub skradziony, ubezpieczenie pomoże pokryć te straty. Poza tym opóźnienia lotów, ich anulowanie lub nieprzewidziane zmiany planów mogą prowadzić do dodatkowych kosztów w postaci m.in. noclegów w hotelu lub nowych biletów lotniczych. Ubezpieczenie często to pokrywa. Następną sprawą jest pomoc prawna. W niektórych przypadkach ubezpieczenie podróżne pomoże pokryć koszty prawne, np. jeśli podróżny stanie się za granicą ofiarą przestępstwa lub będzie musiał stawić się w sądzie. Kolejny temat to awaryjna ewakuacja. W skrajnych przypadkach, takich jak klęski żywiołowe (np. ostatnie pożary na wyspach greckich), konflikty polityczne lub pandemie, ubezpieczenie może pokryć koszty ewakuacji do bezpiecznego miejsca lub powrotu do domu.

Dlatego też zawsze warto zainwestować w odpowiednie ubezpieczenie przed wyjazdem na wakacje czy wyruszeniem w podróż służbową. Wykupienie polisy na wypadek nieoczekiwanych zdarzeń sprawi, że podróżowanie stanie się spokojniejsze i przyjemniejsze.

Najnowsze branżowe raporty potwierdzają wzrost zainteresowania ubezpieczeniami turystycznymi po pandemii na głównych europejskich rynkach. Liczba turystów gotowych zabezpieczyć polisą swoją podróż zagraniczną zwiększyła się z 21 proc. w 2019 do 55 proc. w 2022 r., a krajową – odpowiednio z 12 do 26 proc. Rośnie także świadomość ubezpieczeniowa klientów. Przekonali się oni nierzadko na własnej skórze, że polisa daje konkretne korzyści, kiedy dzieje się coś niespodziewanego.

Dwa pandemiczne lata mocno wpłynęły na postrzeganie ubezpieczeń turystycznych również i w Polsce, kiedy po okresie praktycznie całkowitego zamknięcia turystyki, Polacy powrócili ochoczo, mimo wielu ograniczeń, do podróżowania. Wiele nowych ryzyk, które pojawiły się w związku z koronawirusem, i większe prawdopodobieństwo wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń zwiększyły zdecydowanie gotowość do kupowania polis turystycznych.

A jakie jest idealne ubezpieczenie podróżne? Według ekspertów powinno być proste i skrojone na miarę. Jak uważa Renata Łątka, dyrektorka sprzedaży w firmie HanseMerkur Ubezpieczenia, rynek polis turystycznych czeka ewoluowanie w stronę modelowania produktu przez ubezpieczonego, dobierania ryzyk i sum gwarancyjnych pod indywidualne potrzeby: Dla klienta ważna jest też szeroka dostępność produktu. Ubezpieczenie ma być „pod ręką”, do kupienia w miejscu, w którym klient zwykle zajmuje się swoim wyjazdem, np. na lotniczych i hotelowych platformach rezerwacyjnych, w bankowości elektronicznej czy u doradcy wakacyjnego, który zaproponuje odpowiednią polisę już na etapie planowania podróży. Ubezpieczyciele muszą także brać pod uwagę wymagania pokolenia cyfrowego, które weszło już w dorosłość, i być otwarci na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. W branży ubezpieczeniowej zagościły już różne formy digitalizacji, np. polisa nie zawsze musi być wydrukowanym dokumentem, można ją również wgrać w wersji cyfrowej do aplikacji w smartfonie, co w razie potrzeby znacznie ułatwia i przyspiesza kontakt z ubezpieczycielem.

Bardzo istotnym aspektem w transformacji technologicznej, mogącym znacząco poprawić zyskowność, jest też zwiększenie możliwości analitycznych firm oferujących ubezpieczenia. Można to osiągnąć dzięki wprowadzeniu choćby nowoczesnych systemów wspomagających proces dopasowania oferty i ceny produktu do cech i potrzeb konkretnego klienta, oczywiście przy wykorzystaniu całego zakresu danych dostępnych ubezpieczycielowi.

Nowoczesne technologie w ubezpieczeniach turystycznych

Wiele firm ubezpieczeniowych, jak np. Link4, HanseMerkur czy Compensa, stawia na rozwój z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Coraz częściej, aby ułatwić klientom zakup i zarządzanie polisami, korzystają z aplikacji mobilnych, portali internetowych i chatbotów. Duże zbiory danych (big data) i zaawansowane narzędzia analityczne pomagają personalizować oferty i prognozować trendy. Technologie oparte na sztucznej inteligencji (AI) i uczeniu maszynowym automatyzują procesy, takie jak ocena ryzyka, obsługa roszczeń i weryfikacja potencjalnych oszustw. Z kolei technologia blockchain zwiększa przejrzystość i efektywność w zarządzaniu polisami i procesami roszczeń. Urządzenia obsługujące IoT (internet rzeczy), takie jak smartfony, smartwatche i inne urządzenia osobiste, mogą dostarczać dane, które pomogą firmom ubezpieczeniowym lepiej zrozumieć ryzyko i dostosować ceny.

Group of happy Asian family fun travel on road trip in vacation at beach. Father, mother, daughter, son with enjoying on hatchback in seaside in summer holiday. Dad, mom, child tourism by auto journey.

Do jednych z najlepiej wykorzystujących sztuczną inteligencję w swojej działalności ubezpieczycieli należy Link4, uhonorowany w prestiżowym corocznym rankingu miesięcznika My Company tytułem Marka Godna Zaufania 2023 jako zwycięzca w kategorii „Wysoki A-IQ”. Sztuczna inteligencja używana jest do rozpoznawania zdjęć przesyłanych przez klientów, które po selekcji przekazuje się do weryfikacji pracownikom firmy ubezpieczeniowej. Dzięki temu cały proces staje się sprawniejszy. Sztuczna inteligencja wykonuje też analizy rozmów doradców, w celu zwiększenia ich efektywności i jakości pracy oraz obsługi klientów. Nowym rozwiązaniem w Link4 jest AI Tractable – technologia, która pomaga w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przygotowanie kosztorysu naprawy trwa zaledwie 30 s. Stanowi to prawdziwą rewolucję! Wystarczy jeden klik i praktycznie wszystko staje się jasne. Klienci firmy mogą śledzić proces likwidacji szkód komunikacyjnych w czasie rzeczywistym. A wszystko to za sprawą specjalnej aplikacji – Internetowy Status Szkody (ISS). Dzięki niej można nie tylko wygodnie sprawdzić, co się dzieje z naszym zgłoszeniem, lecz także przesłać niezbędne dokumenty, zamówić samochód zastępczy czy wybrać serwis naprawczy. Towarzystwo ubezpieczeniowe wprowadziło szybką ścieżkę likwidacji szkód z NNW. Zastosowane nowoczesne narzędzia znacząco skróciły średni czas od zgłoszenia zdarzenia do wypłaty odszkodowania.

Zgodnie z nową ścieżką, w momencie zgłoszenia szkody klient otrzymuje aktywny link do aplikacji online. Nie trzeba jej instalować ani na komputerze, ani w telefonie. Dla klientów preferujących tradycyjne rozwiązania dostępna jest nadal dotychczasowa ścieżka likwidacji szkody z NNW. Po wypełnieniu krótkiego formularza, wskazaniu z listy doznanego obrażenia i załączeniu niezbędnych dokumentów medycznych szkoda trafia do likwidatora, który najczęściej jeszcze tego samego dnia roboczego podejmuje decyzję o wypłacie odszkodowania – mówi Marek Wasilewski, dyrektor Pionu Szkód w Link4.

Elektroniczna autoryzacja podróży

Wiele osób pamięta jeszcze czasy skomplikowanych formalności i długiego oczekiwania na niezbędne dokumenty przed podróżą. Na szczęście era zawiłej papierologii i konieczność załatwiania dokumentów osobiście to już przeszłość.

Ostatnio popularność zdobył system uzyskiwania wiz elektronicznych, znany także jako e-wizy. Procedura różni się w zależności od kraju, ale zazwyczaj obejmuje następujące kroki: złożenie wniosku online – podróżujący wypełnia formularz na stronie internetowej odpowiedniego urzędu ds. imigracji lub na portalu zewnętrznego usługodawcy. Formularz wymaga zazwyczaj podania podstawowych wiadomości, takich jak dane osobowe, cel podróży, jej daty i informacje z paszportu. Po jego wypełnieniu podróżujący musi uiścić opłatę wizową online. Jej wysokość różni się w zależności od kraju i rodzaju wizy. W niektórych przypadkach podróżujący może zostać poproszony o przesłanie dodatkowych dokumentów, takich jak skany paszportu, zdjęcia paszportowe, potwierdzenie rezerwacji hotelowej lub biletów lotniczych. Po złożeniu wniosku i uiszczeniu opłaty wniosek jest przetwarzany. Czas oczekiwania na decyzję różni się w zależności od kraju, zwykle wynosi od kilku godzin do kilku dni. Po zatwierdzeniu e-wiza jest wysyłana e-mailem. Podróżujący powinien ją wydrukować i zabrać ze sobą. Podczas przekraczania granicy musi pokazać wydrukowaną e-wizę wraz z paszportem. W niektórych państwach e-wiza jest już zintegrowana z paszportem i wówczas nie trzeba jej pokazywać.

Chociaż wizy elektroniczne oferuje coraz więcej krajów, jeśli nie mamy odpowiedniego doświadczenia, procedura ich uzyskania może być dość skomplikowana. W takim przypadku pomocą służy np. Evisa Express, polska firma założona w 2016 r., która specjalizuje się w usługach wizowych, np. w organizacji zezwolenia ESTA (Elektronicznego Systemu Autoryzacji Podróży) na wjazd do USA. Obywatele krajów objętych programem bezwizowym, w tym Polski, muszą posiadać takie pozwolenie, żeby wjechać do USA. Proces jego uzyskiwania na amerykańskich stronach urzędowych jest bardzo skomplikowany. W serwisie Evisa Express wniosek o zezwolenie ESTA można złożyć online, co zajmie nie dłużej niż 15 min, a dodatkowo otrzyma się fachowe wsparcie polegające m.in. na sprawdzeniu i korekcie danych. Posiadanie ESTA znacznie ułatwia życie turystom, osobom podróżującym służbowo i przejeżdżającym przez Stany Zjednoczone, ponieważ w takim przypadku nie jest już wymagana wizyta w ambasadzie w celu uzyskania zwykłej wizy. Aktualnie na stronie internetowej evisa.express można znaleźć aż 64 państwa, które proponują podróżnym wizy elektroniczne.

Firma wspiera nie tylko klientów fizycznych przy składaniu wniosku o wizę. Oferuje również współpracę biurom podróży organizującym wyjazdy za granicę w sprawach służbowych. Formularze dostępne na portalu evisa.express pozwalają na bezproblemowe aplikowanie o wizę biznesową, która pozwala na udział w targach, kongresach, konferencjach i szkoleniach, a także na wyjazdy w celu negocjacji i podpisywania umów z zagranicznymi kontrahentami.

Dzięki temu serwisowi zaoszczędzimy przede wszystkim czas i unikniemy stresów związanych z wizytami w urzędach. Procedury postępowania są jasno określone, posiadając dostęp do internetu i potrzebne dokumenty, wykona się je z łatwością. Elektroniczny formularz precyzyjnie wskazuje, co po kolei trzeba zrobić. Natychmiast po jego wysłaniu i opłaceniu e-wizy otrzymamy na adres e-mail potwierdzenie zgłoszenia. Co ważne, możemy też złożyć wniosek dla swoich bliskich i znajomych. Jeśli nie zostanie on pozytywnie rozpatrzony, wtedy serwis jak najszybciej zwraca koszty, bez żadnych dodatkowych opłat dla wnioskującego. To samo dotyczy kwestii korekty wniosku. Serwis poprawia wszystkie błędy bezpłatnie.

Innowacje i nowoczesne technologie stanowią tylko namiastkę tego, co przyszłość przyniesie w dziedzinie turystyki i podróży. W miarę postępu technologicznego możemy spodziewać się coraz bardziej zaawansowanych i inteligentnych rozwiązań, które pomogą uczynić wojaże po świecie jeszcze bardziej bezstresowym, satysfakcjonującym i przyjemnym doświadczeniem.