Rok 2018 był rekordowy pod względem liczby opóźnionych lotów i odszkodowań należnych pasażerom. 

  • W roku 2018 ponad 10 milionów pasażerów na całym świecie doświadczyło zakłóceń połączeń lotniczych, uprawniających do ubiegania się o odszkodowanie, co stanowi nowy rekord.
  • W Polsce liczba ta wyniosła 227 tysięcy.
  • Średnia punktualność dla wszystkich portów lotniczych w Polsce w roku 2018 wyniosła 75%.

 

AirHelp, światowy lider w dziedzinie odszkodowań lotniczych, podsumował informacje o opóźnionych lub odwołanych lotach – rok 2018 był pod tym względem rekordowy. W Polsce każdego dnia zakłóceń lotów doświadczało średnio ponad 11 tysięcy pasażerów. Szczególnie chaotyczna sytuacja panowała latem, a wakacyjni podróżni musieli uzbroić się w cierpliwość.  

 

Łączna liczba pasażerów w Polsce, których w 2018 roku spotkało opóźnienie powyżej 3 godzin na lotnisku docelowym, anulowanie lotu lub niewpuszczenie na pokład, wyniosła aż 227 tysięcy. Dla porównania w całym 2017 roku takich osób było 138 tysięcy. Zatem na przestrzeni 12 miesięcy liczba pasażerów uprawnionych do ubiegania się o odszkodowanie wzrosła o ponad 64%. Co za tym idzie znacznie wyższa jest także wartość odszkodowań należnych pasażerom podróżującym z polskich lotnisk – w 2018 przekroczyła 300 mln zł, wobec 172 mln zł w roku 2017. 

 

Dane AirHelp za cały 2018 rok pokazują, że zdecydowanie najmniej zakłóceń harmonogramu lotów ma miejsce rano, pomiędzy 6.00 a 12.00 – wówczas aż 83,7% samolotów ląduje o czasie. W ciągu dnia opóźnienia się kumulują – między godziną 16 a 22 wskaźnik punktualności spada do 68,4%. Relatywnie najwięcej zakłóconych lotów zdarza się w piątki (70,1% lotów na czas), a najmniej we wtorki (78,7% lotów na czas). 

 

Rok 2018 był bez wątpienia rekordowy pod względem zakłóceń w ruchu lotniczym na świecie – prawie co piąty lot był opóźniony (o ponad 15 minut) lub odwołany. Jedną z głównych przyczyn licznych zakłóceń były strajki personelu linii lotniczych. Ogromny wzrost liczby pasażerów w transporcie lotniczym wywarł również dodatkową presję na porty lotnicze, które musiały poradzić sobie z ograniczoną przepustowością ruchu.

„2018 zapisze się w historii jako rok, w którym branża lotnicza doszła do granicy swoich możliwości. Wydarzenia w tym okresie pokazały wyraźnie, że czeka nas jeszcze wiele pracy, aby doprowadzić do sytuacji, w której linie lotnicze będą bezwzględnie respektować prawa pasażerów. Obserwujemy znaczny wzrost liczby zapytań i widzimy wyraźną potrzebę, aby AirHelp kontynuował misję zapewniania pasażerom informacji i pomocy w uzyskaniu należnych im odszkodowań.” – mówi Magdalena Bursa-Łapińska, radca prawny z AirHelp.