Airbus Defence and Space opracował i dostarczył model kwalifikacyjny baterii słonecznej, która będzie zasilać europejski moduł serwisowy (European Service Module, ESM) w załogowym statku kosmicznym Orion. Dziś model wypadł celująco w teście aktywacji przeprowadzonym w centrum badawczym NASA Plum Brook w Sandusky w stanie Ohio. Testowana bateria słoneczna składała się z jednego skrzydła kwalifikacyjnego, złożonego z jarzma i trzech paneli, oraz z trzech atrap skrzydeł. W zeszłym miesiącu baterię zintegrowano z testowym modelem modułu Orion ESM, który jest projektowany przez Airbus Defence and Space na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Test aktywacji baterii słonecznej jest częścią serii dynamicznych prób, które ESM przejdzie w ośrodku NASA w nadchodzących miesiącach. Mają one potwierdzić, że konstrukcja sprawdzi się w nieprzyjaznym środowisku lotu eksploracyjnego poza orbitę Księżyca.


Podczas manewru wejścia na trajektorię księżycową (Trans Lunar Injection, TLI) końcówki skrzydeł baterii słonecznej odchylą się na odległość 1,06 metra. Ruch będzie ściśle monitorowany przez skierowane na statek kosmiczny kamery na końcach skrzydeł. Oprócz testu aktywacji, program prób skrzydła kwalifikacyjnego będzie obejmował testy akustyczne, wibracyjne i wstrząsowe, które odbędą się w nadchodzących miesiącach.


Produkowane są już modele lotne baterii słonecznej do pierwszego modułu ESM, który ma zostać dostarczony na początku 2017 r. Bateria słoneczna, ważącą ponad 260 kilogramów, składa się z czterech skrzydeł liczących po trzy panele, z których każdy zawiera 1242 ogniwa arszenikowo-galowe. Niemal 15 000 ogniw zapewni modułowi ESM zasilanie o mocy 11,1 kW.