Aktywność i inicjatywa to niezbędne elementy rozwoju. Wiedzą o tym doskonale firmy działające w branży turystycznej, szczególnie łaknącej nowatorskich i dopasowanych do klienta rozwiązań.

Klub travelowy Travelist.pl, innowacyjny kanał marketingowy do sprzedaży pobytów hotelowych online, jest doskonałym przykładem na to, jak wiele może zmienić się przez rok. W poniższym Raporcie przedstawiamy szczegóły tego procesu, wiążące się nie tylko z działalnością klubu, ale również ze zmianami w całej branży.

Z RAPORTU DOWIESZ SIĘ:
1.    Jak zmieniają się zwyczaje klubowiczów Travelist.pl dotyczące rezerwacji pobytów w hotelach przez internet?
2.    W jaki sposób kształtują się ceny pobytów w hotelach?
3.    W jakich okresach w roku zostawiamy w hotelach najwięcej pieniędzy?
4.    Które regiony Polski są najbardziej popularne wśród klubowiczów portalu?
5.    Dlaczego rodziny z dziećmi coraz chętniej wykupują pobyty przez portal Travelist.pl?
6.    Które  hotele i miejscowości były najchętniej wybierane przez  klubowiczów Travelist.pl w latach 2013 i 2014?
7.    Co planuje klub travelowy Travelist.pl i jakie trendy w branży prognozuje na 2015 rok?

First Minute dogania Last Minute
Polacy wciąż bardzo chętnie rezerwują wyjazdy na ostatnią chwilę, licząc na spore oszczędności. Z tym przede wszystkim kojarzy się zakup pobytów przez internet i przystosowane do tego portale, takie jak Travelist.pl. Widać jednak, że coraz silniej przekonujemy się do rezerwowania noclegów ze sporym wyprzedzeniem – pakiety First Minute stają się coraz popularniejsze. W odpowiedzi na to Travelist.pl zaczął przygotowywać swoje oferty przed hotelami, wcześniej przedstawiając swoim klubowiczom atrakcyjne propozycje w odpowiednich zakładkach tematycznych na stronie – mowa tu o Bożym Narodzeniu i Wielkanocy. Dane Travelist.pl wskazują, że średnie booking window rozciąga się w czasie – klienci coraz wcześniej rezerwują pobyty. To pokazuje, że klubowicze nie traktują już portalu jedynie jako sposobu na spontaniczną rezerwację, ale korzystają z jego usług także wybierając się na dłużej planowane wakacje.

Ceny kilka procent w dół
W porównaniu z poprzednim rokiem, rok 2014 nie przyniósł znaczących zmian dotyczących kwot, jakie klubowicze są w stanie przeznaczyć na pobyt w hotelu.

Wartą zauważenia kwestią jest jednak delikatny spadek cen za noc w hotelu – w roku 2013 roku wynosiły one średnio 308 złotych, natomiast w 2014 roku spadły do 293 złotych. Niższa jest także średnia wartość całej rezerwacji. Podczas gdy w roku 2013 roku wynosiła ona 1 228 złotych, w 2014 roku prawie o 90 złotych mniej. Z czego wynikają te różnice? Eksperci klubu Travelist.pl wskazują, że jedną z przyczyn jest  proces negocjowania coraz lepszych ofert hoteli dostępnych na portalu. Coraz dłuższy czas obecności na rynku sprawia, że pozycja klubu w branży jest coraz silniejsza i bardziej stabilna, a tym samym zachęca hotelarzy do szerszego angażowania się we współpracę, z korzyścią dla polskich turystów.
 

Najwięcej pieniędzy przeznaczamy na pobyt w hotelu w wakacje (w 2013 roku było to 1 747 złotych, a w 2014 roku – 1 679 złotych). Kolejnymi pod względem wielkości wydatków terminami są Boże Narodzenie i Wielkanoc, natomiast najmniej wydajemy na wyjazdy w trakcie długich weekendów. Tak zwana „sierpniówka” w 2014 roku kosztowała klubowiczów Travelist.pl przeciętnie 561 złotych.

Góry na zimę i lato
Góry i morze – te regiony polski turysta lubi najbardziej. Analiza najchętniej wybieranych przez Polaków regionów nie zaskoczyła w porównaniu z zeszłym rokiem, jednak wartą zauważenia zmianą jest znaczący wzrost zainteresowania wyjazdami w góry, które powoli zaczynają dorównywać popularnością Bałtykowi. To wniosek, który obecny był już także w Raporcie przygotowanym po wakacjach przez klub travelowy Travelist.pl. Już wtedy można było dostrzec większe zainteresowanie południowymi regionami Polski, co potwierdza obecne, podsumowujące rok zestawienie. Polacy uwielbiają góry, nie tylko zimą – coraz chętniej wybieramy je także w sezonach wiosennym i letnim. Znaczący spadek pod względem popularności odnotowały jeziora. Z analiz klubu travelowego Travelist.pl wynika, że wybierając wyjazd w regiony Polski znane z jezior, turyści dużo częściej zwracają uwagę na standard hotelu i dostępną w nim infrastrukturę (co ciekawe, na przykład basen).
 

Trzy gwiazdki z przodu
Najczęściej wybierane w 2014 roku hotele to te trzygwiazdkowe, co wynika z największej ilość tego typu obiektów w Polsce. Dużą grupę stanowią również hotele bez klasyfikacji w postaci gwiazdek, wśród których znajdują się zarówno małe pensjonaty, jak i bardziej luksusowe hotele. Liczba gwiazdek nie jest bowiem jedynym kryterium świadczącym o jakości – obiekty nieposiadające takiej klasyfikacji często mają standardy porównywalne z hotelami mającymi trzy czy cztery gwiazdki.

Dla Travelist.pl duże znaczenie mają oceny i opinie, jakie hotele otrzymują od konsumentów. W roku 2014 utrzymywały się na stałym poziomie, dzięki zrozumiałej koncentracji klubu na obiektach najlepiej ocenianych, spełniających rosnące wymagania gości hotelowych.

Do hotelu z dziećmi
Jednym najciekawszych tegorocznych trendów jest rosnące zainteresowanie klubem travelowym wśród młodych rodzin z dziećmi. Udział tej grupy wzrósł z 16 proc. do 20 proc., a największy wzrost zaobserwowano w okresie wakacyjnym i w trakcie ferii zimowych. Patrząc na rosnącą liczbę rezerwacji dokonywanych przez tę grupę, można prognozować, że stanie się ona jedną z najliczniejszych wśród klientów Travelist.pl. Klub udostępnia rodzinom z dziećmi możliwość rezerwacji pobytów z dostawkami. Niemowlęta zwykle sypiają z rodzicami w jednym łóżku, ale w wielu hotelach istnieje możliwość dokupienia dla nich specjalnego łóżeczka.

Jak widać na powyższym wykresie, udział rezerwacji z dostawkami rósł zwłaszcza w okresie wakacyjnym, a także, co ciekawe, w czasie długiego weekendu listopadowego. Na wysokim poziomie utrzymał się podczas Świąt Bożego Narodzenia, a więc w czasie, w którym szczególnie często wyjeżdżamy do hotelu całymi rodzinami. Zarówno podczas wakacji, jak i Świąt Bożego Narodzenia dzieci i ich potrzeby odgrywają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym dotyczącym miejsca wyjazdu.

Ulubione destynacje
Mając dostęp do szerokiej bazy hoteli położonych w różnych regionach Polski, klub travelowy Travelist.pl stworzył listy Top 10 najchętniej wybieranych hoteli i miejscowości. Dzięki danym z 2013 roku i 2014 roku jesteśmy w stanie porównać czy i w jaki sposób zmieniają się wyjazdowe cele Polaków.
 

Okazuje się, że zarówno w 2013 jak i w 2014 roku hotele numer jeden to te znajdujące się nad Bałtykiem, oba mające w ofercie dodatkowe usługi w postaci SPA (Baltic Plaza Hotel Medi Spa w Kołobrzegu oraz Baltic Cliff Spa&Wellness w Niechorzu). Kolejne miejsca w 2014 roku należą do ośrodków położonych na południu Polski (Czarny Potok Resort & SPA w Beskidach, Hotelu Arłamów położonego w Bieszczadach oraz Dwa Potoki w Karkonoszach), co potwierdza wspomniane wcześniej rosnące zainteresowanie wyjazdami do górskich kurortów turystycznych.

W przypadku najbardziej popularnych miejscowości, już drugi rok bezkonkurencyjny okazuje się Kołobrzeg. W 2014 roku o kilka oczek w porównaniu do poprzedniego roku skoczyła Ustka, stając się miejscowością numer dwa pod względem popularności. W tym roku klubowicze Travelist.pl polubili także hotele w Karpaczu i Krynicy Zdroju, za którymi to znalazło się nawet Zakopane.

Plany na 2015 r.
Długoterminowe planowanie nabiera znaczenia wśród naszych rodaków – przynajmniej w kwestiach związanych z turystyką. First Minute powoli zaczyna stanowić konkurencję dla Last Minute. To wymusza na branży hotelarskiej możliwie najwcześniejsze przygotowywanie ofert na popularne wyjazdowo terminy w roku. To jeden z planów klubu travelowego Travelist.pl, który w 2015 r. zamierza z jeszcze większym wyprzedzeniem oferować swoim klubowiczom możliwość wyboru wyjazdu do hotelu w najbardziej obleganych terminach. Propozycje na Wielkanoc, majówkę czy wakacje są już teraz dostępne na stronie klubu, w odpowiednich kategoriach tematycznych. Dzięki temu klubowicze mogą zarezerwować ciekawy wyjazd zanim inni zaczną o tym myśleć. Rodziny z dziećmi w sposób naturalny stały się ważną grupą użytkowników Travelist.pl, nie dziwi więc, że klub zamierza proponować im oferty skrojone na miarę. Pobyty z dostawkami, odpowiednia dla dzieci infrastruktura i dopasowana do ich potrzeb oferta hoteli to elementy, które klub zamierza rozwijać w 2015 roku. Kolejnym istotnym krokiem jest koncentracja na ofertach hoteli zlokalizowanych w górach i nad Bałtykiem – Polacy te regiony kraju lubią najbardziej, na Travelist.pl znajdą więc w 2015 roku jeszcze większy wybór znajdujących się w nich ośrodków. Rozwój klubu na rynkach zagranicznych będzie obecnie dokonywał się głównie poprzez oferty wyjazdów do popularnych europejskich miast.

Dokąd zmierza branża?
Każda okazja do wyjazdu jest dobra! Okazuje się, że coraz popularniejsze stają się wyjazdy do hoteli na wypoczynek weekendowy. Terminy takie jak Wielkanoc, Boże Narodzenie czy nawet Halloween to dla Polaków coraz częstsze preteksty, by odpocząć poza miejscem zamieszkania. Podążając za tym trendem, branża coraz częściej przygotowuje oferty skrojone na te właśnie okazje.

Konkurencja na rynku hoteli rośnie, a w konsekwencji ceny ofert hotelowych spadają. Najnowszy raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” prognozuje wzrost w obszarze luksusowych hoteli i SPA, zapowiada także wejście na nasz rynek nowych marek. Analizy klubu travelowego Travelist.pl pokrywają się z prognozami raportu – zainteresowanie luksusowymi usługami hotelarskimi jest coraz większe. Polska wciąż ma najtańsze usługi hotelowe w Europie, a poziom życia naszych rodaków sukcesywnie rośnie – coraz więcej z nas może pozwolić sobie na wyjazd do luksusowego hotelu. Potrzeba luksusu wiąże się z rosnącymi wymaganiami gości hotelowych. Poszukują SPA & Wellness, odpowiedniego zaplecza dla dzieci w postaci nie tylko infrastruktury ale i intersujących zajęć dodatkowych.

Rosnący rynek usług hotelarskich sprawia, że hotelarze muszą nieustannie podnosić jakość swoich usług, jak również poszukiwać nowych sposobów na pozyskiwanie klientów. Tu z pomocą przychodzi współpraca np. z klubami travelowymi i serwisami bookingowymi, docierającymi do szerokiej grupy odbiorców zainteresowanych pobytami w hotelach i dostosowującymi swoją ofertę do ich potrzeb.

Raport został przygotowany przez klub travelowy Travelist.pl
www.travelist.pl

O TRAVELIST.PL:
Travelist.pl to pierwszy w Polsce klub travelowy, skupiający najlepsze oferty turystyczne z Polski oraz sąsiadujących krajów. Klubowicze mogą wybierać spośród wyselekcjonowanych obiektów noclegowych o sprawdzonej jakości, z gwarancją najniższej na rynku ceny. Łatwa i bezpieczna platforma rezerwacyjna umożliwia szybką rezerwację on-line w zaledwie 2 minuty. Dziennie za pośrednictwem serwisu promowanych jest blisko 400 ofert wypoczynkowych. Od 2014 roku Travelist.pl jest częścią międzynarodowej Grupy Secret Escapes – jednego z największych na świecie klubów travelowych.

Więcej na www.travelist.pl